AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.692

Några bra knep jag inte kände till

Cr
57
CrilleT
530 xd -06
Hej

Jag hittade en tråd på e60 forumet som hade några riktigt bra tips som jag ville dela med mig här.
Dessa fungerar på min e61 -06 och förmodligen på flera nyare modeller.

Starta och köra bilen utan nyckel, perfekt nu på vintern då man ibland vill varmköra bilen men inte har bilen under uppsikt.

1: Starta som vanligt med nyckeln i.

2: Slå av motorn på start/stop knappen och ta ur nyckeln.

3: Foten på bromsen och snabbt på start/stop knappen.

Du kan nu kliva ur bilen och låsa den med nyckeln.
När du ska stänga av bilen "på riktigt" så måste nyckeln sättas tillbaka och tas ur på nytt annars fortsätter radion/cd:n att spela.

Att få tillgång till klassiska nyckellägen för olika strömlägen.

!: sätt i nyckeln

2: utan att ha foten på bromsen, tryck på start/stop knappen

Du kan nu "toggla" genom olika lägen precis som med en klassisk nyckel.
Detta är perfekt för mig som kör iPod + FM sändare genom cigarett-tändare uttaget, innan var jag tvungen att ha motorn igång.

Blinkers, att "slå av"
Har ni som mig fört blinkersspaken för långt när den inte slagit av sig själv och förvirrat omgivningen genom att blinka höger/ vänster om vartannat?

För den bara löst åt samma håll som du blinkat, inte förbi "klicket".

Det kan ju vara så att de flesta av er kände till dessa saker, men utifall det finns fler som inte orkat läsa instruktionsboken så lägger jag ut detta.

Komplettera gärna med dina egna knep, jag har några till som jag lägger till senare.

ca
302
carbon_e61
Porsche Panamera 4 e-hybrid sport turismo -18
X3 20dxDrive F25 -12
Bra tips Crille! :)

Ska prova med "varmkörningen" imorgon.
ah
476
ahlstedt
540iAT-99
Fy skäms, varmköra på tomgång blir inte miljön gladare av, skaffa en motorvärmare el. varmare kläder.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Inte blir motorn glad av det heller väl?...Eller är planslipade kolvar en myt? :)
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

Håller med ahlstedt.
Inget alls ngt bra tips!!!
Om ni läser i instruktionsboken så står det att bilen inte skall varmköras på tomgång.
Detta är inte heller speciellt miljövänligt!

//Håkan
ca
302
carbon_e61
Porsche Panamera 4 e-hybrid sport turismo -18
X3 20dxDrive F25 -12
Det fungerade! Framförallt blinkerstipset var bra, det är något som jag faktiskt stört mig över men genom detta blev det avsevärt smidigare.

Utan att behöva göra detta till en miljödiskussion kan väl jag hålla med om att tomgångskörning inte är det optimala. Kan dock tänka mig att använda detta efter en dag i skidbacken så slipper barnen sitta i iskall bil. För övrigt kan man väl, utan att överdriva, säga att värmen i dieslarna inte är den bästa precis.

Gärna mer knep! (för oss som inte orkar öppna instruktionsboken) ;)
Cr
57
CrilleT
530 xd -06
Det kommer säkert något tillfälle då ni kan ha nytta av detta med att starta utan nyckel. Jag har använt det en gång, kör normalt iväg direkt.
Att låta bilen gå varm på tomgång, vad är skillnaden mot för att köra iväg med den kall? Att köra den direkt bör väl slita mer på motorn eftersom varvet är högre och oljan kall och därmed smörjer dåligt.
Har för mig att jag hört att man måste varmköra vissa Ferrari modeller så oljan blir varm innan man kör iväg och varvar mer än tomgångsvarvet.
Vet dock inte om det är korrekt men låter logiskt på en motor med små toleranser.

Har några tips till som kommer senare.

Är det någon som har koll på hur man "nollar" motor/växellåda om man fiskört en period så den ställs tillbaka och blir lite piggare?
Läste att man skulle fullgasköra i +25 sekunder men det låter inte så smart då det kommer att gå ganska fort i slutet. Iofs kul men det kräver ju väglag och motorväg.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Du ska inte fullgas köra!

Sätt på tändningen, och håll ner gaspedalen i 25 sek, med tändningen påslaget. Då nollställs elektroniken i växellådan och den ska läras upp igen, efter din körstil...

Mvh E60Sim @ e60.net :-)

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Cr
57
CrilleT
530 xd -06
Aha! hehe...det är ju en jäkla skillnad!

Tackar för det klargörandet! Ska testa det nu när jag skall på lunch.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Eftersom bilen är utrustad med katalysator är det faktiskt bättre att tomgångsköra än att kallstarta och dra iväg direkt. Fartvinden gör att katten tar längre tid att komma upp i rätt temp = högre utsläpp.

----
BMW CS #6212
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Narvselius>>>Det var något nytt som jag aldrig kan tänka mig stämma?!

Vad jag vet så är BMW ofta byggda relaterat till avgasreningen så att man måste få belastning ganska så direkt för att katalysatorn ska "tända"inom rimlig tid..

Tomgångskörning på en kall "BMW katalysator" generellt fördröjer detta skede...dvs "katten" tänder senare...mycket senare.

JAG har aldrig hört någon säga som du när det gäller katalysatoruppvärmningen :)

Du skämtar antar jag?

Mvh Janne.
Mr
218
Mr. P
Mercedes-Benz E 220 T Cdi AMG-pkt, S213 årsm.2017
Ehh...visst, tomgångskörning är vidrigt ur miljösynpunkt....men att "någon" som kör 540 reagerar så starkt på detta tycker jag bara luktar avundsjuka eller okunskap om avgasutsläpp från en förhållandevis "omodern" bensin V8...gentemot en toppmodern diesel!!! Har jag fel...möjligt...men de är min åsikt om de hela iaf!!??
Kul o höra om tips iaf, drömmer o hoppas att en nyare bumse med mastodontdiesel blir min nästa bil!!
God Jul till alla BMW freaks....o alla andra också förresten!!

Egentligen borde ALLA köra BMW!
Cr
57
CrilleT
530 xd -06
Mr. P: Jag såg också att han hade en V8 men tänkte vara lite diplomatisk och inte säga nånting.
Killen som i e60 tråden som gav tipset hur man gjorde för att starta utan nyckel hade en för oss lite ovanlig vinkel på det hela. Han körde bilen utan nyckel i som han uttryckte det "shady areas" så om han blev rånad på bilen så kunde de inte starta om den sedan de överfallit honom och snott bilen.
Det känns som om vi lever i olika världar.

Jag tänkte att det här kan man översätta till tomgångskörning för att värma upp bilen ibland.Angående reaktionerna: har ni sett Seinfeld avsnittet "Soup Nazi"? kanske lite långsökt men fick mig ändå att dra paralleller.

carbon_e61: Visst är det lite kul att vi vinglat fram & tillbaka med blinkersen!
Jag är helt övertygad om att hade det varit en liten koreansk bil så hade vi totalsågat den för ofunktionell eftersom det varit krångligt att stänga av blinkersen.
Men det är ju en BMW vi kör..dom kan väl inte gjort något tokigt när dom satte ihop den?!

Näe.....det är därför jag startade den här tråden....det är en intelligent bil.

Lägg till era knep & knåp så att vi alla kan njuta av teknikens under.

Dom där knepen funkar på E90 också, dom är inte alls dumma.
Gissningsvis så funkar dom på samtliga BMW med startknapp.

Keep your distance!
St
119
Steff99
XC60 AWD MY11
Funkar detta med att nollställa växellådan även på faceliftad -07:a?? , jag har testat men märker ingen skillnad.
Frågan är också skall gaspedalen vara i botten förbi kickdown ??

Ytterligare en fråga!

De inre strålkastarna har enligt BMW inte någon funktion längre, tidigare användes dom till helljusblink, men på faceliften så har de bara en funktion coronaringen...men det sitter en halogenlampa i strålkastaren , är det någon som vet om den kan aktiveras via någon programvara, om inte, varför finns halogenlampan där????
Visa användare
298
Ljungblom
518i -90 M40B18
520i -89 M20B20
Om tomgångskörning är bra mot bilen lr inte har väl inte något med att göra att Janne kör V8, om tanken med diskussionen vore att köra miljövänligt skulle alla åka yaris eller liknande riskokare.

BTW, använder du motorvärmare och kupè-värmare behöver du nog inte varmköra bilen heller. Har faktiskt hört liknande saker som Janne, givetvis blir motorn varm snabbare(mindre utsläpp) vid belastning, givetvis så är d kanske inget vidare att tokvarva innan motorn blivit varm.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.