|
|
|
|---|---|
| Jag tycker det börjar bli en aning dyrt att åka till jobbet när det är 10-15 minusgrader ute. Vad kostar det att montera motorvärmare på en 540 e34? | |
| 2000 för bara stickvärmarna. sen behöver du ju sladd å massa. arbetet är inte det roligaste. har för mig att ena grenröret måste ner. haha. | |
|
Tror ändå motorvärmare är en bra investering, satte in en i min och det ångrar jag inte, även om det inte rör sig om riktigt samma motor, hehe. Satte i min själv, i min gick d bra, men det är väl lite bökigare i en V8. Det kan nog vara bra att bespara åttan det slitaget som en kallstart innebär, inte för att den är dålig, men för att de är rätt mkt motor. Ett råd är iaf att köpa kablarna på en skrot, eftersom det är ordentliga kablar som man sällan sliter ut och som samtidigt är svindyra nya. Gav 50kr/st för kablarna till min bil, samma pris för alla kablarna, plus en mängdrabatt. Sen så kan du nästan lika gärna köpa intagskabeö med den stora kontakten då den dels är mkt lättare(och troligtvis billigare begagnat) då du kan gömma uttaget innanför luckan bredvid vänstra dimljuset. Låt bara verkstaden göra installationen av själva elementen samt byte av kylvätska, kabeldragningen fixar du lätt själv bara du har tillgång till smörjgrop eller lyft. |
|
|
Ett tips är att lägga i en 0W-40 olja om du nu inte redan gjort det! Mvh Danne |
|
|
Kolla med biltema, dom har ju börjat sälja motorvärmare. Själva värmeelementet är tillverkat i Sverige, enligt uppgift av samma företag som tillverkar åt Calix. Slangvärmaren jag monterade på min 530d såg iaf exakt likadan ut som en Calix. Den fungerar för övrigt kanonbra. Det är såklart bättre med en insticksblockvärmare men är det jävligt att montera kan ju en slangvärmare vara ett alternativ då den är monterad på några minuter utan att man behöver jobba underifrån bilen. En komplett sats med motorvärmare och kabel som inklunderar kupevärmaruttag kostar runt 1000:- på biltema. |
|
|
har du nå mer info om den där slangvärmaren? var hittar man den och pris? nån annan som har nå info om slangvärmare på v8? /Mattias |
|
|
Finns säker slangvärmare från DEFA/Calix oxå men jag fattar inte varför man ska betala så mycket mer för dem jämfört med det biltema säljer. Tidigare fanns det en rektabell på hemsidan, nu hänvisar dom till butik/kundtjänst. Det bör dock gå att montera 40-119 även om den inte är rekommenderad till din bil. Man kan kika lite på DEFA/Calix hemsidor och se om man hittar någon monteringsanvisning för slangvärmare till den motorn. Värmaren 40-119 är rekommenderad till E36/E39/E60/E87/E90 Det är rätt viktigt var den sitter, målet är att den ska sitta så lågt som möjligt på motorn och där kunna suga i sig kallt vatten från botten av motorn. Vattnet om den värmer stiger och ska hamna i den övre delen av motorn. Monterar man den så att man inte får naturlig cirukulation så kommer vattnet att kunna koka i värmaren vilket gör att den går sönder. |
|
rsarits |
Det skall vara blockvärmare på V8:orna, en på höger sida och en på vänster. När jag kollade för tre år sedan, så hade bara DEFA värmare. Jag fick tag i mina på skroten, betalade bara 800:- för allt inklusive kupevärmaruttag. Monteringen är enkel, du fixar det själv på en timme eller två. Det som tog mest tid för mig var att få in kabeln till kupevärmaren. Kolla monteringsanvisningen på DEFA:s hemsida. Micke |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.