|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Jag har råkat ut för något väldigt irriterande! Ett av mina bultar (den som går till fälglåset) är så sliten och rundad att man inte får fäste med verktyget då man vill öppna den, har även provat med ett helt nytt fälglås adapter men går inte! Felet ligger alltså i själva bulten. Frågan är nu hur jag enklast och billigast kan lösa detta? Måste jag åka till verkstad eller finns det några knep? Tacksam för svar. | |
|
Hej, Taskigt, händer även den bästa... Jag tog en hylsa, ur en pensionerad hylsnyckelsats, en storlek för liten och hamrade på den på bulten i fråga..! Sedan var det bara att vrida loss. Hylsan gick givetvis inte att rädda, men vad göra. Gäller bara att inte ha allt för billiga hylsor, då spricker dom istället för att göra jobbet. /Pontus |
|
|
Hej! Tack! Ska prova detta. |
|
| Hajens förslag är bra, och funkar inte det så är det "bara" att borra ut bulten. | |
| ... eller varför inte svetsa på en vanlig bultskalle... | |
| Beror på om låsbulten har in eller utvändig fattning..Har den invändig fattning finns det "felgängade skärhylsor" som man gängar på o lossar på så sätt... | |
|
Man kan även testa med diamantpasta avsedd för att förbättra greppet mellan skruvskalle och skruvmejsel. Länk ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Om bultskallen är helt cylindrisk utvändigt kan man svarva en rörhylsa som ligger ~0,05mm under skallen i mått och värma upp den till ett par hundra grader och trycka på. När den kallnat har man garanterat bra grepp. Hoppas att rätt människor läser alla dessa tips om hur man öppnar låsbultar...;) |
|
|
Anders-72 : Du kan nog vara lugn... "Fel" människor kan nog tyvärr redan det mesta och lite till om hur man får bort låsmuttrar/skruvar och behövar knappast vara inne på autopower för att få tips. |
|
|
Och har antagligen inte blåslampa med sig heller? //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Annat alternativ är å svetsa fast en mutter på bulten,brukar ju kunna va lite svårt å komma åt i vissa bulthål å det är då lättare å svetsa mitt i en mutter å sen kan man använda sig av ett fälgkors å dra loss bulten! |
|
|
Eller om man är lat åker man in till i princip vilken däckfirma som helst så har de specialverktyg för detta. /Fredrik Trottoarkantshatare Min 330i Länk |
|
| Fredrik M: Jo precis,kostar max en 150 kr | |
|
Hej! Tack för alla dessa bra tips! I mitt fall så blir det att testa Hajens förslag och om det inte går åker jag till verkstan, har varken svets eller någon borr=P Låsbulten ifråga är invändig (bmw original fälglåsbult, rund med taggar). I försig så låter även förslaget att använda "felgängade skärhylsor" intressant, var finns dessa? Kan även gå med diamantpasta? Jag får helt enkelt testa flera alternativ men annars så finns ju verkstan om det krånglar=) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.