AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
7.128

Ska jag byta min Volvo S60 mot en Ford Mondeo st220?

Sida 1 av 2
Hej på er här.
Skulle behöva lite synpunkter av en oberoende panel som denna.
Har en 328 kombi och en s60 170H
Har tänkt byta ut volvon mot en mondeo st220 eller en S60 2,4T

På volvoforumet har jag redan blivit skjuten.
Volvon o mondeon drar ungefär lika mkt
Volvon är ca 100 kr dyrare i försäkring
Volvon kostar ca 120-130 000 och Mondeon kostar ca 85-90 000
Mondeon är fullt utrustan med allt man kan tänka sig

Än så länge så ligger ju volvon efter eller?

Att byta bort BMW:n kan man glömma den är bara fööör härlig.

Visa användare
476
Markus_M3
M3Cab -97
Hade personligen valt ST220 i detta fallet.
Riktigt trevlig bil till rimliga pengar.
Så min poäng går till 110% till Forden.

Mvh Markus
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Jag skulle satsa mina kulor på en 2.5 T och en chipspåse istället.
Möjligtvis kan den nya Focus ST med den turboladdade Volvofemman under huven locka...

/L
Nja då drar pengarna iväg lite kan tyckas.
Nackdelen med volvo är ju att dom sällan är fullt utrustade.
Det sägs ju att s60 har bra stolar , visst har dom det men för mig funkar det inte alls.

Har ju kört volvo länge , känns som om man tröttnat lite kanske?
Men du har kanske rätt.
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
ST220 utan tvekan. Verkar vara en rätt kul bil att köra. Till skillnad från Volvon. Om dessutom pengarna talar för den är det ju ingen snack om saken.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Enda anledningen är väl egentligen om man vill ha automat. ST 220 finns mig veterligen inte med detta.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Ganska olika bilar det där faktiskt. Volvon är komfort alternativet och Forden det roliga valet. Eftersom du redan kör 328:a så kanske du mest prioriterar komfort nu....? För 80 - 90000 kr finns det inte så många st220 till salu, de flesta börjar ju runt 100000 kr. Volvo s60 2.4T finns från 75000 kr och uppåt så du är inte tvungen att lägga mer pengar för att få en s60.... Om du väljer volvon så skulle jag rekommendera 2.5T- den kom som årsm-03 och hade bla. ny turbo och gav 210 hk och mer vrid, dessutom har volvos 03 modeller (och uppåt) haft högre kvalite än tidigare modeller. Vad gäller utr. så är många av s60 turbo modellerna ofta välutrustade så gå isåfall på ett sådant exemplar ( tex. skinn, stora stereon, sportstolar och navig). Svårt val, själv tycker jag s60:n är den snyggaste av dem båda men forden är roligast.....
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Glömde en sak. På Forden får man inte montera dragkrok så ska du dra släp så får du välja något annat tyvärr.
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Akta dig för ford mondeo visst är de snygga och bra utrustade men det finns en anledning till att de är så billiga. Det är för att ford är rena skroten alla fordar från 95 är sanslöst dåliga. Vet av egen erfarenhet!

Satsa på Volvon eller varför inte satsa på en fin E39 runt -02?

Alla dagar om året; Volvo och kom i håg jag har svårt för Volvo, så dålig är Fjord Mongo II innan facelift, allt kan gå snett med dom, till och med anställda hos Ford undviker bilarna om dom inte får dom till extremt bra pris, vilket i och för sig händer i bland=) Ford Mondeo har BMW felet med rostiga dörrar så kolla att dessa är ok.

Efter facelift ska vara bättre, vissa säger till och med mycket bättre, men när det finns så otroligt många bättre bilar varför inte köpa någon av dessa då?

Stephan
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Tycker mondeon rostar överallt inte bara dörrarna. På min fasters 99 på 11000mil är det bra med rost i skärmkanterbak, trösklarna, men faktiskt bara en liten fläck på underkant en dörr. Denna bilen rostskyddades dessutom för några år sedan..pust

Har sett mondeo som bara varit något år eller två gammal med rost vid dörrhandtagen samma som min bror har på sin Scorpio -90 på 33000 mil.

Mina största erfarenheter på ford är just Scorpio har haft ett flertal mellan 90 och 97. 1995 när den nyare Scorpion kom som har väldigt mycket gemensamt med Mondeo så rasade allt. Kvaliten är så urusel så dagens Hyundai är grymt mycket bättre. Det enda bil jag upplevt sämre är citroene.

Fram tom -94 hade Fords "flaggskepp" Scorpion en helt annan kvalitet. Jag sätter mig varje vår i min Scorpio 2,9 94a och tycker att den är riktigt go, visserligen en bil i nyskick och 10800mil på mätaren. Inte Bmws kvalitet är klart men den är mera bastant och ihopskruvad inte en jättestor fuskträbit som panel som går sönder om man snuddar vid den som på nyare ..

Sätter jag mig i en Scorpio från 95-98 så är det nåt helt annat, bekväma säten men sen är det inget mer. Bara en billig komfortabel bil.
Och varje gång utbrister jag av någon anledning SKITBIL!!

Alla måste undra varför jag äger just en Scorpio 97a för tillfället haha Men jag lovar aldrig mera en foord efter 1994!
Conan999
Neeeeej inte en Ford. Ford är Ford, glöm ej det.

Conan999
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Har Fååård blivit så dåliga, körde en ny Fiasta -05 helt ok och trevlig bil nja Rostar javisst det gör även 3-5 år gamla BMW och Mercedes, polaren har sin 03 MB 11.000 svensksåld mil där byts i prinicp allt i dörrväg och huv skärmar just nu + hellack av MB på garantin.
Tycker dock att ST200 ser trevlig ut , tyvärr har jag aldrig fått provköra nån.
(Har ägt 1 av 2st i Sverige 20Mxl 2d 2300S aut-69 mycket pigg o fin komfortabel kryssare) + 2 amerikanska Ford/Mercury + en 15MXL.
Vem ville inte ha en Sierra Cosworth ??
Jag hade nog lätt tagit ST istället för Volvon, tror den är betydligt roligare även om jag tycker S60 är den snyggaste Volvomodellen och är förmodligen en bättre affär i längden.

///MVH Hasso
Länk
Mycke klagomål på Ford här... Befogat? Nja, möjligtvis. Farsan hade en Mondeo -01 i fyra år. Inga fel eller problem förutom bakbromsarna/handbroms som kärvade konstant. Åtgärdades på garantin flera gånger.. Fin körkänsla och goda utrymmen.
Volvon är kanske ett säkrare kort, Forden definitivt roligare. Men eftersom du redan har en rolig BMW så välj Volvon som arbetshäst. Den kan du ju få med dragkrok iallafall!

MVH Stenis
M3
87
M3limo95
Bmw 520D e61 -08
Jobbar på Ford med reservdelar samt har ägt en ST220 -02 så skall ge dig lite råd. 5 dörrars mondeon har vissa problem med bakvagns bussningar som kan slå och dunka vid körning. Rost i dörrar finns men är åtgärdat på dom flesta bilarna på garanti. Handbromsen kan kärva om den inte har använts och kan i vissa fall resultera i byte av broms ok samt skivor och belägg bak men detta drabbar ju i stort sett alla nyare bilar. Kolla så att alla servicar är gjorda. Koppligen är en punkt som bör kontrolleras. Annars tycker jag att det är en kanon rolig bil som drar måttligt med tanke på att det är en 3 liters V6a. Mondeon har större inner utrymmen. Mondeon har kamkedja istället för volvos kamrem. Volvon är lite mer komfort bil men kvaliten vet jag inte om den är så mycket bättre. Provkör båda bilarna och se vilken du tycker om att köra är mitt råd.
/Anders
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Visst är Sierra Cosworth en rolig bil. Den byggdes också innan 1995 ;)

Min bror och hans familj har en Mondeo V6 01:a (nya modellen). Under de 3,5 år de har ägt den har det inte varit några mekaniska fel. De fick som de flesta andra dörrarna omlackerade (trots att den är dansksåld och han importerat den från luxemburg) på rostskyddsgarantin. Undrar om BMW och Volvo generellt är mer problemfria än Mondeo 01- ? Känslan är inte den samma som BMW och Volvo, men rent krasst anser jag absolut inte att det är en dålig bil.

FredricF
Har ingen erfarenhet av just Mondeo men Granada, Sierra och Scorpio är inte bra bilar. Kanske nya men dom är otroligt dålig och billigt konstruerade.
Bara ett exempel: Frontspoilern. Fords är av tunn plast som spricker och krossas om man kör emot nåt (oberoende av vad). Det är förmodligen omöjligt att ta bort spoilern och sätta tillbaka den igen eftersom skruvarna rostat sönder och plastflärparna spruckit.

Reservdelspriserna är riktigt kul, om man har sjuk humor (exempel Sierra hjulbultar: 120:- stycket!!!).

Det som säger sig ha goda erfarenheter av Ford har nog bara haft dom när dom var nya och med garantin kvar.

Efter ett antal fordar ser jag det som min livsuppgift att hindra mina vänner från att köpa en ford.

Min erfarenhet av Volvo är begränsad till en Amazon som jag sålde för 35 år sedan om Ford V70 är bättre/sämre än Ford Mondeo vet jag inte.

/Fredric
de
9
denvita
518i touring -93
man får ej ha drgkrok på ST220
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Varför prata om Scorpio, Granada, Sierra osv när det inte finns en skruv gemensamt i dessa som en Mondeo ST220? Det här är en gammal tråd så jag borde inte engagera mig egentligen men jag blir störd av att folk pratar så mycket illa om ett märke när de tydligt inte ens varit i närheten av den aktuella modellen.

//Lövet
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Oggyone: vad blev det för bil?

Var själv lite inne på en ST220 kombi för en 6 år sedan då den prismässigt låg bra till som tjänstebil men av flera andledningar la jag ver dessa tankar och köpte istället en begagnad 540iAT -00.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.