|
|
|
|---|---|
|
Jag har inga fel med bilen som jag vet och elektroniken är redan uppdaterad, bilen är nyprogramerad. Vad är det för typiska fel som kan finnas på en två år gammal e60 525iM? Tycker ni att jag skall göra ett M-test (1600 kr) för ett ev. fel som kan åtgärdas innan garantin går ut? | |
|
Hej! Ja varför inte, 1600 kr får man inte mkt jobb på en verkstad för. Så det är väl investerade pengar. |
|
|
Helt bortkastade pengar enligt min åsikt. Du har en bil som rullat några få tusen mil (antar jag) som du kör dagligen och känner utan och innan. Du vet hur bilen skall uppföra sig och hur den skall låta. Förslitning pga miltal skall inte ha uppstått ännu. Då har jag svårt att se vad ett m-test ska kunna uppvisa som du inte redan vet. Om du tillhör extrem långkörare kanske det ställer sig annorlunda. Det är skillnad om du skall köpa en bil för då vill du ha en total genomgång omgående och vet inget om bilens tidigare beteende och historia. Då kan testet vara väl värt sina pengar. **BMW-ägare i 27 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
1600kr är billigt för ett test....Men visst,beror ju också på hur långt din bil rullat. Har den inte gått mer än max 5000mil så är det kanske inte helt nödvändigt. Men>>>JAG tycker du gott kan göra ett test..visserligen så beror det också på hur "bra" killen är som gör testet. Kan ju slinka igenom flertalet fel om han "slarvar" av någon anledning.. Men t.ex avgasreningen bör de ju kontrollera+eventuella felkoder...eller? Du har inga oljeläckage öht osv?...dyrt att fixa efter det att garantin gått ut hur som helst.. Men visst,känns allting "rätt" nu så kanske du har en helt ok bil i nyskick och pengarna är "bortkastade",men det TROR jag inte.. Är också bra att ha gjort ett OM du ska sälja inom en relativt snar framtid..t.ex. Upplevs som seriöst för en eventuell köpare att man gjort ett test. Mvh Janne. |
|
| tack för era svar... jag skall begrunda lite nu om vad som skall göras | |
|
Hej, Enligt konsumentköplagen har kunden reklamationsrätt i 3 år på alla varor inköpta i Sverige. Från och 1 april 2005 förlängdes reklamationstiden från 2 år till 3 år. Det är många som inte vet om detta, det gäller även säljare som oftast bara informerar om att det är 2 år. Mvh Håkan |
|
|
Håkan>>>Bra att du påminner oss :) Visst,kanske vore då en "bättre idé" att testa vagnen just före 3 år istället...antar att "DonAmir:s" vagn är svensksåld.. Men det kanske ändå är bättre att göra testet just innan fabrikens nybilsgaranti går ut,dvs innan 2 år...hmmm.. Undrar vad BMW återförsäljarna har för policy när kunden släntrar in just innan 3 års gränsen passerat och meddelar att "bakvagnen ramlat ner" ;)...Självklart att vi byter,du har ju garanti kvar!? :) Men iofs brukar det ju vara "populärt" att gå på någon form av goodwill som det heter,när bilen ännu inte torde benämnas som "lastgammal"..Jaja,finns ju lite att fundera på m.a.o. Mvh Janne. |
|
|
Reklamationsrätten innebär att du som köpare skall kunna påvisa att felet är ursprungligt vilket inte är alltid är alldeles enkelt. Detta är väl skillnaden, rätta mig gärna om jag har fel, mot garanti där bevisbördan ligger på säljaren. Om jag läser mellan raderna på vad min ÅF säger så är det två år, sedan blir det till att börja betala. Kan tänka mig att "goodwill" skiljer sig mellan ÅF:arna en hel del? |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Varför inte, 1600:- är ju inget mot vad bilen är värd. Vill du va på säkra sidan så gör det. M-testade min 9-3 Aero -01 8000mil när den var 3år gammal hittade lite småsaker på den faktiskt. Dock inget maskinellt.. Men jag antar din garanti täcker mer än bara motorn.. Jag upplevde testnissarna som extremt noggranna va i mölndal. Anmärkte på nästan löjliga saker. Men det är väl bara positivt för din del, kanske mindre positivt om en ev köpare av en bil vill testa hehe |
|
Har en kompis som jobbade på M i Mölndal. Ha sa att det var mycket vanligt att folk kom innan garantin gick ut för att kolla om något skulle tas på garantin. Framförallt var det låscylindrar som krånglade, eftersom man aldrig använder nyckeln. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.