AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.763

Hög Bränsleförbrukning för 535 e34?

Sida 1 av 2
Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
hejsan. tycker min bil drar sjukt mycket soppa, speciellt i stadskörning. datorn säger idag dessa världen: nollad dator på landsväg 70-90 km/h 1.0-1.1 l/mil. (inga stopp) stadskörning med mycket stopp 1.5-1.6 (rätt normala ivägkörningar, ej över 3000 varv) då med dubbdäck på oxå kan man tillägga. vet ej om datorn kan ljuga mycke men tycker inte man får köra långt på ca 18 liter iaf. har oxå märkt att när man rullar på växel o motorbromsar så går bara "ångestmätaren" ner till ca 0.8? vad kan det bero på? de ska ju gå ner till noll då! kan det bero på att min bil är trimmad och har en annan kamaxel? man känner o hör att bensinen rinner i stort sett rakt igenom på tomgång. kan tillägga att det det rör sig om en ac schnitzer S5a. men ska det påverka förbrukningen såpass med annan mappning och kamaxel?

vad kör ni andra 535 ägare på? skiljer de mycke på vinter/sommar? kan de ge nåt med 98 oktan på en sån stenåldersmaskin?
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Hade en 535 manuell som var bra mekanisk och den drog om man tokkörde den 1.7 i stan men 1.3 normalt. Det trim du har kan göra att den drar mer.
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
okej, hoppas fler kan lägga upp sina värden. kan tillägga att det är en manuell som det rör sig om i mitt fall också.
Visa användare
8
chebakka
Bmw 525 tds-93
Jag vet en polare hade en bmw 535 e34 den drog rätt bra vet jag jag också hört att dom är törstiga av sig,men byt luftfilter bränsle filter så kan de gå ner lite.
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
M30 3,5L motorn är ju inte direkt känd för att vara bensinsnål..dom 535:or jag haft har legat på samma förbrukning som du skriver.

Om du använder sökfunktionen så finns de flera trådar just ang 535:ors förbrukning..

//Roffa
Visa användare
216
enter_now
535iA -92
M535i -86
535iA ca 1,4-1,5 blandad skapligt lugn körning... så du ska nog inte vara orolig
Mu
616
Mustang

540iat -94
Om att mätaren inte går till 0; kolla att spjällkontakten är rätt justerad samt att det inte är justerat upp tomgången på stoppskruven för gasspjället.
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
jo. jag har sökt o funnit en hel del om denna bils förbrukning. men tycker ändå de verkar skilja mycke från bil till bil men så antar jag väl att vissa räknar o mäter av i ren glädje. sånna här bilar är väl bara tanka och var glad, annars kan man köpa en 316, man får väl tänka så.

tack för tippset med spjällkontakten ska kolla på det.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo...visst ska den dra en del :)...t.ex om du har en trimning som bl.a. inbegriper en omprogrammering i styrboxen som då innehåller en borttagning av bränsleavstängningen vid gasuppsläpp så förstår jag att förbrukningen inte går ner till 0 då...
Men gasspjällskontakten är ett bra tips annars.

Den går inte dåligt/mer oroligt än normalt på något vis?

Lambdasondens funktion är ok?
Avgasvärdena ok?

Mvh Janne.

Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
eftersom bilen är besiktad för 2 månader sen (inte av mig för köpte bilen för 2 veckor sen) så antar jag att avgasvärdena måste vara okej och då även lambadsonden korrekt. men vad vet man, i norrland känner väl alla varandra så antar att det bara är att rulla igenom bilen och bjuda på en flaska jäger :P haha

bilen går bra tycker jag. väldigt bra klipp i o man känner att det är minst 245 hk. dock kanske den kan dra lite ojämnt med flera pucklar efter 3500 varv men svårt att säga hur den ska bete sig när det inte rör sig om en standard 535 och då finns det ju heller inga egentliga riktmärken vad bilen bör dra, det finns ju tex ingen hjälp och råd att få från bmw när man säger att schnitzer petat i motorn. det är ungefär som att gå till "calles mek o trimm på andra sidan gatan". på tomgång annars låter det som ett åskmoln, bluddrar och går ojämnt. ungefär som en gammal amerikansk v8 från 60 talet men så ska dom ju bete sig med värre kamm i!? iaf 12 ventilarna. ibland kan även tomgången bli orolig men tror det beror på att tomgångsmotorn börjar se sina sista dagar.
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
om bilen får för mycket bensin helt enkelt vad kan behövas bytas då och vara dåligt? mer än lambdasond och o luftmassemätare...?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...bränsletrycksregulatorn,eventuell kallstartventil(om du har en sådan,vet inte om det finns på just en din motor) som "droppar" eller någon tempgivare till insprutningen,tändkablarna är ok?..t.ex..

Du har servat bilen nyligt med fräscht fördelarlock+rotor+ stift osv osv?

Om du har "taskig" kompression i någon av "burkarna" är också en anledning till att bilen drar mer soppa...

Men motorn går ju bra enligt dig så då ska man ju inte börja leta "fel" och börja byta grejor "hipp som happ"....Enbart slöseri med pengar.

Kan ju vara värt att ändå åka in till en kompetent verkstad och läsa av eventuella felkoder om du nu fortfarande är fundersam,inte sååå dyrt...eller?

Mvh Janne.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Det är något för mycket känns det som, men kan vara normalt. Min manuella 535a-89a helt 100% original har jag lyckats komma upp i 1.9l/mil vid racerkörning runt gathörn och ständigt 1-2-3ans växel. Vet att det går att någorlunda lätt komma förbi 2l/mil om man riktigt idiotkör.

Normal blandad körning ska vara 1.13l/mil vilket verkar stämma rätt bra och man kan lätt hålla sig därunder, ca 1l/mil, eller lite däröver.

Jag vill påstå att den blandade förbrukningen bör ligga på 1-1.1l/mil vid normal körning utan accelerationer eller andra gaspådrag. Statstrafik ska vara 1.41l/mil enligt instruktionsboken och känns som om jag ligger kring 1.2-1.3l/mil där medan landsvägskörning ofta brukade kunna komma ner under 0.9l/mil.

Jag tycker det är rimligt att snitta 1.2-1.3l/mil med en AC-schnitzer S5a med en förbrukning vid ren statskörning med många stopp uppåt 1.5l/mil.

Sitter det inte en 3-liters M30 i den som utvecklar 240hk?

Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
nej, det är en 3,5 i min! 180 kw står det i regbeviset, styrboxen säger att det är 245 kitet i. vet ej om det är not portat i toppen på s5orna? är det någon som vet vad det står för nåt på en standardkam? nummer eller tryck?

men nu är jag rätt glad ändå hur som helst för jag har gjort lite service på den idag. bytt luftfilter, bränslefilter, ventilkåpspackning efter kollat oljetrycksrören. (en skruv satt lös till den!) bilen är helt dag och natt nu! går inte jämföra, varvar ut på ett helt annat vis! spinner hela tvåan på torr asfalt och däckskrik när man slänger i 3an :D så förmodligen var ju soppafiltret helt igensatt och då får man även hoppas att det påverkar bensinförbrukning till det postiva :)
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
jag upptäckte även någon form av vakumslang eller vad det kan vara som var lös som jag tror ska in i en slang mellan ventilkåpan och insugsgummit. dt var ingen originalslang där utan någon som bytt mot en egen kapad slang och då fanns det ju inget hål i den förmodligen att stoppa in den i. hoppas den kan påverka ekonomimätaren kanske.
Min automatare tar runt 1,3 blandad körning. Snålast är den vid jämn fart runt 160-170 (vid max vrid) dår den drar ganska exakt litern. Körning i 70 tar mer faktiskt (ingen lockup kanske bidrar?). Snålkörning på landsväg lönar sig inte, däremot är fullgas i stan inte hälsosamt för driftekonomin.

Under litern är i princip omöjligt oavsett körning. Bilen är alltid fullservad, nya stift, ny rotor & fördelarlock osv. Allting kollas regelbundet. Byte av rotor och fördelare (original Bremi) gav faktiskt en mätbar minskning av förbrukningen, utan att bilen för den skull gick direkt ojämnt innan.

Momentanmätaren stänger bara av helt över ett visst varvtal, iaf på min automatare.

Mina vinterdäck (hakka 205) rullar lättare än sommardäcken (kumho 225). Det skiljer ca 1/2 dl.
st
21
streapler
Bmw 540 -93
Polaren hade en 535a som han tyckte gick väldigt dyrt åt honom. kör du med motorvärmare?
lite ot men du köpt möjligtvis bilen inte i bräcke/ånge?
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
det finns motorvärmare i bilen men inte använt den. hur ska det kunna påverka då?

jo..jag var där uppe o köpte bilen! största impulsköpet i mitt liv :P men riktigt rolig och nice vinterbil. ska dock göra ordning mer och mer, finns ju en del att pyssla med om man vill.
Det är stor skillnad på kallstartsförbrukningen med eller utan motorvärmare, iaf för mig. Jag använder alltid motorvärmaren under +5 om det finns möjlighet.
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
största + är väl att man sparar på motorn också så kanske borde testa och se om den funkar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.