AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.159

e46 krockskada // priset för rep. och helförsäkring

ex
20
extemp
328i e46 -99
Hej!

Idag blev jag överraskad och jätte ledsen när jag fick veta prislappen för reparationen av min e46 efter mindre krockskada. Vänder till forumet nu för att höra era åsikter, då jag har ingen alls erfarenhet av sådana händelser.

Det är snart två månader sedan det hände. Det var en regnig natt, och jag körde min bil på en väldig bekant 70-väg hem (tagit denna vägen minst 100 ggr). VV har ombyggt en korsning, så att man fick inte längre köra rakt fram från den högra sidan, och satte upp ett trafikljus i mitten av filen. Korsningen låg strax efter en lätt kurva, så strålkastarna traffade stolpen lite för sen. Jag han att bromsa ner från 70 till 50, och undvikit kollisionen med trafikljuset, men körde hårt på trottoaren med bägge högra hjul (den var inte hög, men ändå), två SRS på höger sidan (gardin- och sido-) sköt. Efter olyckan körde jag försiktigt hem. Det vibrerade i ratten, men annars var bilen i brukningsskick. INGA YTTRE SKADOR ALLS. Allt hände så snabbt, och jag fortfarande vägrar att tro på att allt detta har hänt...

Om några dagar bärgades min BMW till aukt. verkstad - Bilcentralen i STHLM. Jag har en helförsäkring hos Sveland. Försäkringsbolaget besiktade bilen för två veckor sedan och godkände reparationen på 45.000 SEK, men nu verkstaden har upptäckt flera skador under bilen, så prislappen steg upp till 58.000 SEK. Sveland ifråges igen.

Jag har en BMW e46 318i 1998, 12000 mil, fullutrustad, skinn & trä, all bes. ua. Enligt DN Motor är min bil värd 75.000 - 85.000.

Jag har ingen alls uppfattning av vad kan det kosta att reparera bilen efter nåt sånt, men hur som helst verkar 58K SEK som en svindyrt reparation. Jag kan tänka mig snarare en betydligt tyngre olycka med plåtskador när jag hör priset 58K för reparationen.

ÄR DET MÖJLIGT ATT EFTER HAR KÖRT PÅ EN "STEN" TVINGAS BETALA 58K FÖR REPARATIONEN?

Är det möjligt att efter har kört på en "sten" få notan på 58K?

Jag skulle vilja behålla min bil.

När tas det frågan upp om utbetalning av ersättningen istället för reparationen?

Och finns det möjligheter för mig att påverka beslutet?
Din bil är nog vär runda slängar 60-65 tkr, uppskattat marknadsvärde på beg.marknaden. Uppgår reparationerna till 58 tkr som tror jag att försäkringsbolaget vill lösa in bilen, men det som vilken (nästan iaf) annan affärshändelse och självklart går det att förhandla med försäkringsbolaget.

Tillsynes små skador kan bli väldigt dyra; jag blev påkörd på en p-plats. Såg inte så farligt (liten buckla och liten spricka) ut men resulterade i ny bagagelucka, ny ruta, stötfångare bak, nya bakljus, ny torkarmekanism + mängder med smådelar. Notan för försäkringsbolaget slutade på bit över 30 tkr. Är det hjulupphängning med länkarmar (som är dyrt på E46) och airbag som löst ut så kan det bli väldigt dyrt väldigt fort. Om 58 tkr är rimligt eller inte är omöjligt att säga utan att veta vad som gått sönder men det låter väldigt mycket.

Mitt råd till dig är att föra en regelbunden dialog med försäkringsbolaget där du är tydlig med dina önskemål.

/// Erik
ex
20
extemp
328i e46 -99
Sista Kapiteln.

Som slutkapitel till denna berättelse, ska jag tacka J_Bunk för besvarade frågor och kortfattat kompletera denna historia.

Slutnotan för rep. steg upp till 65K SEK och min e46 blev löst in av Sveland, och jag fick 72500 SEK för bilen, vilket är 5K SEK mer än vad jag har betalat för det ett år sedan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.