|
|
|
|---|---|
|
kom precis tillbaka från en tysklandsresa med en del autobaan åkande. Detta var min första upplevelse att personligen sitta bakom ratten. Och visst var det en väldigt rolig upplevelse, iaf i början då trafiken var mycket lugn. Nu till min fråga: Det jag märkte så var komforten lite si och så i de fall jag satte farhållaren på 190-200. Bilen jag åker är en 330 dA med 17 tum hjul med Nokian WR splirrans nya. Både vindbrus och motor + däck lät över vad jag anser vara ett OK ljud att färdas långa stunder i. Blir komforten bättre i den nyare modellen?? blir det någon skillnad om jag väljer 335dA som jag har sneglat lite på?? Är det fortfarande lika mycket motorljud?? Eller kanske man skall gå upp till 5 serien. och som ni kanske förstår så har jag snöat in mig på diesel:n. tycker att det är en helt underbar motor. Anledningen till att jag blir lite nyfiken är nämligen att jag och sambon fick blodad tand gällande detta med att åka mer till tyskland och dess vägar och bara åka omring och ha det gutt. Naturligtvis så är det kanske lite för hög hastighet för transport men jag tycker att det säger en hel del av bilen i helhet hur den hanterar dessa farter. Vidare så är det ganska skönt att flåsa på lite i norra tyskland så att man kommer ner en bit. Kan ju dock vara dumt att köpa bil endast för några veckor om året som jag faktiskt behöver den. men men jag vill ju har en bra ursäkt att hitta en ny bil :-) . och detta faller under den katergorin. | |
| är det ingen som har erfarenheter gällande nya 3 serien. jämnförelse gällande komforten, ljudnivån framförallt?? | |
|
Jämfört med de E90 jag provat så är min E46 rena skrammelkärran i jmf. Beror säkert mycket på däck och i vilket skick gummilister etc (kanske inte det bästa skicket på min bil) är på. Men provade nya 320d (177hk) med 16" dubbdäck och kände att jag lätt skulle kunna åka jorden runt med den. Helskön kärra. Provat nya 5-serien en gång och tyckte den var trevlig men på tok för stor om man inte har familj.. Min spontana känsla är att E90 ~ E39 i komfort, fast något plastigare... E92 (coupen) jag provade under BMW on tour kändes t o m MER komfortable en 530xd touring... båda med sportchassi. Lite spontana tankar :) |
|
|
Håller inte riktigt med om att E46 är rena skrammelkärran jämfört med E90. Har visserligen bara kört 330iA E91 och vanliga 325i E90 så jag har begränsad erfarenhet. Kollar man enbart komforten upplevde jag 17'' RFT däcken på både E91/E90 bilarna som extremt spårkänsliga och okomfortabla, jämfört med icke-RFT på min fd E46. I det avseendet kändes inte E90 särskilt mycket bättre. Nu har jag förstått att dessa däck blivit bättre på senaste årsmodellen. 325 testade jag att marscha en knapp mil i 170-180km/h, upplevde att vindbrus etc var ungefär detsamma som i de E46. Däremot är sportstolarna mycket bekvämare i E90 än E46. Här är den riktigt stora komfortskillnaden jämfört med E46. Om lugn och tyst färd i 200km/h gäller är det 5, 6 eller 7 serien som gäller. |
|
Buspelle |
E46 är definitivt ingen "skrammelkärra", men det är stor skillnad mot E90. Vill påstå att E90 är ungefär jämförbar med E39 ur komfortsynpunkt. Teknikutveckling och lite större är väl orsaken till att det skiljer så pass mycket jmf E46. |
|
blir det hela bättre i en 5-serie?? det är nog det största som jag kan tänkta mig iaf. (vindbrus buller) Naturligtvis så bör ju en ny modell vara bättre än den äldre, men är det en mätbar skillnad. märker man något.. Kristoffer_L. Jag har själv varit lite fundersam på mina sportstolar i e46:an. är nämnligen över meddellängd och sitter inte riktigt perfekt. saknar vissa justeringsmöjligheter. låter mycket bra att detta har blivit bättre. Gällande motorn.. (i detta fall dieseln) låter den lika mycket inne i kupen i den nyare versionen. I dagsläget har jag inget emot ljudet vid acceleration, låter fint och det förhöjer känslan. dock vill jag inte höra den när jag skall hålla en konstant hastighet. blir det ngn skillnad på 3L eller 3,5L. |
|
|
Myr, 330 och 335, både diesel och bensin har 3,0L-motor, 335i/d har däremot dubbelturbo. Kan dock inte svara på hur ljudet skiljer sig åt då jag har för lite provkörningar av dessa. |
|
|
Jag vet iof inte om -08:ans 325:a är e90, men den är helt klart en mycket "mjukare" maskin än min mer råbarkade 330. Man glider mer i den modellen än i min, som man kör mer offensivt. Ganska tyst och komfortabel, och gör inte stort väsen av sig. Mindre rivjärnskänsla. Som att jämföra en Mustang 351 Cleveland -65 med en modern japanare ; ) Motorn är väl på 218 hk eller nåt? och det känns verkligen som stor skillnad gentemot min egen bil. Mycket mer än de ca 20 hk det kan handla om. Sammanfattningsvis känns min e46 mycket mer "busbil" än den nya modellen, och - i min smak - roligare att köra. Nya modellen känns kvalitativ och behaglig, men samtidigt lite mer dussinbil. |
|
| Förlåt, det var ju en 325 -07 jag talade om. Inte en 08:a. | |
| Tycker min E90 är mycket komfortabel. Trots 18" RFT-däck och sportchassi, eller som nu, 17" dubbdäck så beter den sig mycket behagligt vid motorvägskörning. Dessutom förvandlas bilen totalt om man istället börjar pressa den på småvägarna, då det känns mer som en kraftfull go-cart. Även att E46 känns mer agressiv så är E90 både mer komfortabel _och_ snabbare vid aktiv körning. Kan dock tänka mig att de E90 med mindre motor är mer rena komfortbilar, då det känns som man måste pressa den en del för att det ska bli riktigt underhållande. | |
|
tack så mycket för svaren.. nu har jag fått en del att tänka på iaf. hittade igår en intressant bil. framförallt pga av priset. tycker att de nyare modellerna ligger lite för högt just nu för mig. Länk det man börjar undra över är varför motorn läcker olja när den är regelbundet servad. för övrig ett mycket bra pris.. kan ju bli en ganska fin julklapp. :-) |
|
|
Jag tycker man kan fråga sig varför packringen som hänvisas till inte är bytt på garantin... Nypris på bilen lär ha varit runt 550 tkr, visserligen har den gått långt på ett år - men att släppa den för 215 tkr? Låter som ett skämt. /ElakaKatten |
|
|
Ingen vettig människa säljer en så pass ny och dyr bil utan att byta den packningen. Skulle bli mycket förvånad om det inte är frågan om någon form av skämt. |
|
| ja visst det låter ju jättekontigt. får väll ta och ringa för att se vad det gäller | |
|
var och provade en ny 330dA igår. (coupe) Tyvärr kan jag besviket konstatera att min nuvarande bil är bättre än den nyare varianten. Kör själv just nu en 330dA -01 Touring med 17" och nya nokia WR odubbat 205/50/17. Bilen jag provade hade fortfarande sommardäck på 17" hjul. dock en aning breda för min smak 225 fram och 255 bak. (330dA -07 coupe) Det jag först upplevde var att bilen hoppade fram och tillbaka på vägen, lite spårigt. Det gick inte att köra bilen rakt fram utan i ena ögonblicket ville den ner i diket och i det andra så ville den över i mötande filen. Jag blev till och med rädd första gången det inträffade. Har inga sådana problem i den gamla bilen. bilen kändes helt ohanterlig, jag visste inte vart jag hade den. Vägljudet var klart framträdande redan vid 70-80 km/h. och detta i coupe varianten. Enligt mig så borde coupe:n vara tystare än touringen, eller åtminstånde hjälpa på traven. Är problemen som jag upplevde igår alla kopplade till att det satt gamla sommardäck på bilen och att det då var ca +- 0 grader utomhus?? Från de tester som jag har läst så ska e90 modellen vara både tystare och bättre. Hur upplever ni era nya e90?? kör någon med samma däckbredd som testbilen jag provade? hur blir spårkänsligheten??? Som sagt jag hade verkligen sett fram emot denna provkörning, varför blev den så som den blev?? |
|
J.B |
En 330 Ci skall ha Breda däck ; ) det är ju en sport cupe ! , och kanske vänder sig till en annan katogeri än dom som kör en sedan och touring , men klart ju bredare däck du har desto mer spårkänslig blir den om vägen är DÅLIG ,, en rak fin väg är den stabilare .. har 18" med 225 fram o 255 bak , och visst kan den dra till höger o vänster ,,men inte så den håller på att fara ner i Diket , men det beror ju på däck kontre dålig väg ! ,, man får ju välja vad man vill ha , vill man mindre spåkänslighet på dåliga vägar välj smalare däck ; ) J.B |
|
Jag anser att E90 är bättre än E46 på vägen på alla sätt. En E90 i korrekt skick och med lämpliga däck spårar mindre än en E46. Däremot är de punkteringssäkra däck som BMW standardmonterar ofta orsak till spårighet. Sommardäck blir väldigt hårda vid låga temperaturer (vilket kring nollan är) och bullrar då klart mer än vid sommartemperaturer. E90 går tveklöst tystare. Jag har haft en 330i E46 innan jag köpte min 330i E90 och dessutom har min fru en 330 Ci E46, vilket gett goda möjligheter att jämföra just ljudkomforten. E90:n går utan tvekan tystare än E46. Dessutom har E90 sportigare köregenskaper. Den går snabbare runt en racerbana, men eftersom E90 i större grad maskerar farten känns det inte som om det går fortare. Klockan visar dock att så är fallet. |
|
|
E90 är självklart bättre på alla punkter än en E46. Utvecklingen går trots allt framåt. Det enda som E46 är bättre på är däcken... Inga runflat på en E46. E90 är mycket tystare och det knarrar ingenstans, den känns mer välbyggd. Till sist så går den mycket stabilare i höga farter. Keep your distance! |
|
|
tackar. får nog ta och åka tillbaka sedan när sommaren kommer igen och testa bilen, dock nu med bättre däck. och då hoppas jag att allt är som ni säger. jag vill verkligen tro att denna bil skall vara snäppet bättre. det som märkes stor skillnad på var motorn. kör just nu en chippad 330dA och jag tycker att den går mycket bra. men denna 330dA i original var nog snäppet värre. framförallt så drog den på bättre i de högre varven. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.