AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.988

Z4M - varför så dåligt andrahandsvärde?

Efter att ha läst rapporter om "utförsäljning" på Z4-or och då framförallt Z4M coupé i USA, men även i England så undrar man vad som "gått snett" med Z4M? Eller är det bara Z4 som modell som är på väg utför? På amerikanska forum läser man om att priserna på lagerbilarna nu ligger under inköpspriset för en 335 coupé. På svenska blocket ligger bilar som legat sedan lanseringen och som prissänkts med över 100 000 kronor.

Varför är Z4M så svårsåld? Någon som har några teorier? Jag är lite sugen, speciellt om i princip nya bilar börjar komma ner mot (och snart under!?) 400 000 kr.

Udda-bil. Lite för mycket sport och för lite komfort. Traditionell köpare av BMW-prestandabil kanske föredrar M5/M3/M6.

Sedan har vi av andra orsaker en vikande finansmarknad i USA som möjligtvis speglar av sig i prestandabilsförsäljningen.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Med is i magen blir lyxen ännu billigare nästa år..... Det är för enkelt att låna kanske?
Mvh
Asken
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Jag tänker såhär. Det är nästan Porschepengar och då är valet hur enkelt som helst för mig. En Z4 M Roadster intresserar mig inte ett dugg (väljer en med mindre motor då) och coupén vinner bara på att den är lite mer udda. Och vill jag ha udda köper jag nog trots allt inte en BMW.
Bones: Har själv resonerat i liknande banor. Dels känns Z4M kanske lite gammal (med "gamla" M3-motorn) och kanske lite för vild för de allra flesta. Speciellt när priset upp till en V8-M3 inte är långt. Men där i ligger också charmen lite. Kanske är Z4M för anonym för att vara en M-bil också? Känns lite som ett "havsverk". Ändå är jag kär :)

Asken: Lyx ska aldrig vara billigt, då är det inte lyx längre :-D

A Lind: Bra poäng. Jag har själv funderat på en Cayman S istället. Men Z4M känns lite mer manlig. Även om Cayman är snyggare. Avsaknaden av diffsbroms på Cayman känns som ett minus. 911 Carrera S ligger fortfarande lite högt.

Svår bil Z4M. Tyvärr är jag inte lagd åt det hållet att jag tänker äga bilen i 10 - 15 år då bilen kanske hunnit bli kult på samma sätt som Z3M coupé.

Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Visst står 911orna lite högre i pris men det är å andra sidan något du får tillbaka när du säljer bilen. Frågan är om man inte kommer billigare totalt sätt om man räknar med värdeminskningen.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
bimmer325a: Jag förstår att du inte har råd med en Z4M och behöver resonera om det:) Z4M är volkssport, 135i banpreppad är jultomtens tips i år.
Mvh
Asken
Asken: Även om 135 coupé är ett krutpaket så är bilen totalt ointressant för mig som också kommer att köra en hel del bana. I det segmentet tycker jag egentligen att Z4M är den enda intressanta bilen som BMW erbjuder när det gäller körkänslan. Sen gillar jag att resonera, annars hade forum som dessa varit överflödiga :) Men just det drastiska prisfallet som verkar ha drabbat Z4M gör mig lite fundersam.

A Lind: Tror att du har en bra poäng faktiskt, även om man inte riktigt kan lita på Porsches andrahandsvärde heller numer. 996:orna verkar dyka ganska bra nu. En Carrera S med sport chrono vore den ideala bilen för mig. Jag får fundera. Det är en stund till våren, och om ett par dagar blir 07:orna ett år äldre :-D

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
bimmar325a: Porsche är nyrikt:) dock även respekt för dessa ägare och dess fordon:)
Mvh
Asken
tror att det är mkt pågrund av motorn samt utseendet,,, det är inte alla som gillar coupens utseende och så känns motorn lite gammal då dem satt i förra m3:an... roadstern är däremot väldigt snygg och jag tror att den tilltalar fler köpare...
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Z3M gick samma öde till mötes. Enormt prisras första tre åren, sedan planade det ut när den kom ner till runt 200k-250k
Är väl ganska vedertaget att bilen är värd ungefär halva nypriset efter ca 3 år och därefter stabiliserar sig. Tycker inte det känns som att Z4M rasar så mycket mer eller mindre än sina konkurrenter av samma biltyp, te.x. Porsche Cayman S.
Tomlin: Kanske, fast jag ser inga nya Caymans som reas ut och prissänks med så mycket som 100k. Tror nog att alla Z4M coupéer har en röd pil på blocket om indikerar prissänkning. Har följt utvecklingen på både 911, Cayman och Z4M under ett hösten och Caymanbilarna och 911:orna försvinner snabbare än Z4M-bilarna. Vissa bilar har stått orörda i 6 månader eller mer.

Jaja, går väl att resonera fram och tillbaka till en bit in på nästa år. :) En M-bil är alltid en M-bil.

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
går inte att jämföra äpple och päron!
Bmw har alltid haft sämmre andra handsvärde på sina modeller än ex Porsche
Sen att Porsche är en så pass mkt bättre bil, kan man knappast heller räkna bort ;)

Porsche there is no substitut
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.