|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
ska du dra släp väldigt ofta? Jag menar att du lär välja en bil som passar dina behov den mesta av tiden, drar du släp så pass ofta att det verkligen "lönar sig" att välja en 330xd pga detta? annars kanske du ev. kan låna eller hyra bil de tillfällen du verkligen behöver dra 2000kg bilsläp? |
|
|
Skall man dra ett 2 tons släp bakom en 3-serie så vill det nog till att man väljer en Sedan skulle jag gissa. De har mer i dragvikt än vad touringmodellerna har vill jag minnas. Min 320d Touring med automat hade dock inga som helst problem att klara 1500 kg bakom bilen. Det är nog det tyngsta jag dragit och det gick utan större problem, även om det blev lite segt från stillastående i uppförsbackar. Till saken hör ju att bilen också var fullastad med grejer + 3 stora grabbar. En fråga om släpet här.. Om du har ett släp som skall ligga på runt 2000 kg i totalvikt så blir det väldans svårt att hitta en bil som gör att du kan köra med B-kort. Lagen säger att totalvikten på släpet inte för överstiga tjänstevikten på bilen och att den sammanlagda totalvikten på bil och släp inte får överstiga 3500 kg. Detta är omöjligt om släpet har en totalvikt på mer än 1750 kg. Länk //amullo --- |
|
|
Glömde.. Tar man ett BE-kort så får du köra utanför dessa begränsningar sålänge du inte överstiger bilen maximala dragvikt. Tänk bara på att bromssträckor blir mycket längre jämfört med lätt släp. //amullo --- |
|
|
Har dragit lite drygt 1500 kg (förlåt, hade inte riktigt koll på vikten ;) ) Och 330:n klarade detta utan problem, stabilt och stadigt. Och där fanns fortfarande kraft kvar till lite bus! Må så vara att min är sänkt, har hårdare chassi och breda fälgar. Men det gör nog ingen större skillnad. Amullo, du som verkar ha lite koll på det här med släp: En båtförsläljare sa att jag får dra så mycket jag vill med min bil, så länge bilen får fart på ekipaget. OM jag inte kör fortare än 40 km/h och trailern har stum fjädring, samt LGF skylt, vet du om detta stämmer? //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Det är ingen båttrailer utan en båtupptagningsvagn. Båtupptagningsvagnar är klassade som efterfordon och det är inte samma regler för dessa som vanliga släp/trailers. Så länge som bilen klarar av att dra båtupptagningsvagnen bör det inte vara några problem. Vi drar vår båt med båtupptagningsvagn på 1500kg efter vår 320i -03 touring och det är inga som helsta problem. Bilen orkar det lätt, även upptagning i en brant ramp gick jätte enkelt, trodde inte den skulle orka men det gjorde den. Har även dragit en båt med upptagningsvagn på 3ton efter en manuell 530i -01. Det var inga som helsta problem att få det att börja rulla, även i lättare uppförsbacke, bör väl tilläggas att det var en mkt kort sträcka som detta gjordes på och inte att rekommenderas beträffande längre sträckor. Se bara till att bilen klarar av vikten och använd sunt förnuft så bör det gå bra. |
|
|
Precis som Chris säger så är båtupptagningsvagnar inte släp utan efterfordon. Angiven maxhastighet för efterfordon är maximalt 30 km/t eftersom de (oftast) saknar bromsar. Dock är det INTE tillåtet att dra "så mycket man vill" om det är ett enkelt efterfordon typ båtvagn. Om efterfordonet saknar bromsar får bruttovikten inte överstiga dragfordonets bruttovikt. Bruttovikt på ett efterfordon är vad fordonet väger inklusive last. Alltså.. Drar du en 3 ton tung båt på en 200kg båtkärra så måste du använda en bil som är lastad till en sammanlagd vikt av 3.2 ton utan att överstiga fordonets totalvikt. Fakta: Länk //amullo --- |
|
|
Bjerser.. Bara för att klargöra.. Båtförsäljaren pratar i nattmössan vad det gäller lagen för framförande på allmän väg, men kanske inte helt när det gäller vad man kan/får göra inne på enskillt område, typ privatmark som ex. en båtklubb. //amullo --- |
|
|
Jag skulle lägga min röst på 320 med 2.2 liters motorn på 170 + hästar..mkt trevlig motor. Kör en 330 idag, men jag måste säga att jag tycker inte skillnaden är så fruktansvärt stor faktiskt.... |
|
|
-> mosse Skojar du? Jag har en 328 -00 o tycker de är en jäkla skillnad mellan den o en 320 med 170hk. Låter som om inte din går som den ska riktigt? =) |
|
|
Ville bara vara säker. Menade för resten "båtupptagningsvagn" men kom inte på ordet. Ok, nattmössa på båtförsäljaren då ;) Men om "efterfordonet" har bromsar, får det dra mer då eller är det ett släp då? Det var nämligen ett bromsat "vagn" det handlade om... Han hade fel på farten i alla fall (40 istället för 30 km/h) Mosse: Tycker det är en enorm skillnad på 320 och 330, provkörde båda+ 325:an och skillnaden var enorm, bara en 330 räclte ;) //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Jag håller med Magnus häruppe.. att ens jämföra 330:n med 320 är på gränsen . Har provat bägge modellerna ett flertal gånger och de lirar långt ifrån i samma division. var själv bla. och provkörde en 320 innan jag köpte min 325:a men jag blev iaf. grymt besviken på de 170 hästarna... |
|
| Well, min 320 hade visserligen sportluftfilter & var i ovanligt bra maskinellt skick...men OK, ni har rätt, det är klart det är skillnad....man vänjer sig alltför snabbt vid de extra hästkrafterna.. ;) | |
|
Obs, ser att jag stavat som en kratta, ber om ursäkt... =) Mosse: Håller med om det sista du skrev, man vänjer sig snabbt och vill bara ha mer! //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.