|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
har i dag en E46 318 -98 tänkte byta ut den mot nått nyare samt touring vilken motor rekomenderas om jag vill ha med sexa istället 320 325 323 330 328 om nu alla finns änns i den karossen är riktigt nöjd med 318en men på den nya ska jag ha dragkrok och dra bilsläp så då är den lilla 4cyl motorn lite för kraftlös tycker jag. hade tänkt mig typ en -02 325 med 10tusen mil på mätaren tack för tips | |
|
323 och 328 fanns ju bara fram tills -01..så vill du ha nyare än en -00 så kan du ju solla bort dom modellerna iaf. Du säger ju att du ska dra en del bilsläp som är rätt så tungt :) så är väl även en 320 inte de bästa valet,även om de fungerar...från -01 fick ju den en 2,2l maskin som klarar lite mer än den tidigare. Så en 325 låter ju rätt vettigt. Tycker sen att de är en ren ekonomiskt fråga om man ska skaffa en 325 eller 330. |
|
| Ska du använda den mycket som dragbil hade jag nog föredragit en 330d. Vet inte om kravet var att det skulle vara bensin? | |
|
Det självklara valet som jag ser det är ju naturligtvis en 330, diesel eller bensin. Roligare motor för de pengarna får man leta efter och om jag tolkar ditt inlägg ovan rätt så verkar du inte ha några jättestrikta ramar ekonomiskt så är 330 självklar. Och den "lilla" summa som det skiljer mot en 325 försvinner direkt vid första körningen ;) Med en 330d dessutom så har du en riktigt fin dragbil. Mvh Jimmy - en nöjd 330-ägare :) Länk |
|
|
Det nästan självklara svaret är väl ändå en 330 av så sen modell som möjligt. Men sen kommer ju verkligheten i kapp och det ska betalas med. Är inte helt insatt i marknaden men du lär kunna hitta alla möjliga varianter till ung samma peng så det blir ju det unika objektet som får avgöra. 330 kanske kostar lite mer i inköp, den kostar mer i skatt och försäkring även om det kanske inte är stora pengar det rör sig om. Den drar mer bensin men inte heller några enorma mängder. Beror på hur mycket du kör, men en diesel kanske är ett bra val. Skulle inte byta bort min 330 för något! Niklas Fransosen |
|
|
hur är bränsle förbrukningen på en 330 bensin är den nått märkbart mot en 325a om man kör lika, tittade faktist lite på 330 diesel hur är en sån att äga i skatt och försäkring, jag har en bild av att man måste åka väldigt mycket mil för att tjäna in en diesel pga skatten |
|
|
Jo,ett antal mil måste den rulla för att tjäna på att ha en diesel... Då skillnaden idag endast är ca 30öre mellan diesel och 95okt måste den rulla ett antal tusen mil under året för att du ska tjäna in skillnaden på skatten. Att fylla en tank med diesel resp 95okt idag skiljer i princip ingenting,typ 25-30:- Så då är de ju ganska lättuträknat att de måste rullas ganska många mil för att tjäna in skatten. Tankar man 98okt är ju såklart skillnaden större,men marginellt iaf... |
|
| Jag köpte en 325 mest för att jag hittade ett bra ex snabbt. Nu när jag haft den ett tag så är jag nöjd, helt ok drag i den, men i nästa bil vill jag ha några hästar till. Så ta 330 du! Den verkar bäst/roligast. Den drar inte alls mycket mer soppa än 325 vad jag förstått. | |
| utan tvekan hade jag valt en 330d,både kraft o karaktär.. | |
J.B |
Ren långkörning så låg min 330 på 0.73 , uslaget på 80 mil , tar man blandad så snittar den mellan 0.85-0.95 beroende på hur man kör förståss ,,vad man tycker är mycket eller lite är ju Alltid Relativt .. Vet inte vad disel 330 hammnar på ? i verklig förbrukning -- J.B |
|
Är mycket nöjd med min 330i som får dra 1500kg på B-kort, och dessutom så är den inte dyrare i drift än svagare alternativ. Motorn är helt underbar, och förövrigt så är E46 en trevlig bil, som du säkert vet efter din 318... //Bjerser BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
min 325 touring-01 drog i somras på långkörning med 18"235 och fullastad bil enligt datorn 0,69l/mil. jag snittar på "blandat" (mest stadskörning) ca 0,9-1,1l/mil. Att beakta är att bromsdelar, vinterdäck osv. är betydligt dyrare på 330 än 325:an. (går inte på mindre än 17" på 330:n Samt försäkringspremien. |
|
|
hur mycket skiljer det i försäkring är det någon som ägt både en 325 och en 330? det lutar mest åt en bensin motor. ang draget så har jag flera andra bilar att åka i just när jag vill känna drag. så denna ska mest vara en riktigt bra bruks bil som jag kan dra min e36a till banan med |
|
|
Ska du E36:an på biltransportsläp? Högsta dragvikt med E-kort är 1800kg med en 330xi. Med en 320i/325i får du bara dra max 1600kg och med en 330i (icke 4wd) max 1700kg. Har inte biltransportsläpen en totalvikt av 2000kg, iaf om de är boggie? För jag kan inte tänka mig att du kan använda en enkelaxlat släp till din E36:a. Mitt tycke är ju att om du ska dra släp borde du satsa på en 330xi eller möjligtvis en 530i som får dra max 2000kg. |
|
| Snitt på min 330 ligger på 0,95 blandad med 225-45-17 dubbdäck. ca 0,9 med 18" sommardäck. Då är det ganska högmedel fart. Köp min Länk | |
|
Kan varmt rekommendera en diesel. Körde med ~1200 kg STORT släp i ~105-110km/t mitt i sommaren med bilen fullastad ner till Kinnekullering från Stockholm och bilen (som har automat) drog under litern på farthållare och ac på. Brorsan lånade bilen och klämde åt en E39 520i fast han hade släp med 750 kg last bakom bilen. IOFS så var 520i´n fullastad med 18-åriga grabbar.. Skall man dra släp så är dieseln näst intill oslagbar. Dock får man glömma ett fint och sobert 6:a ljud. Det fina är ju att man får bättre resurser än en 320i och en mycket trevlig förbrukning. |
|
| Med friktionsdäck drar min i 115km/h (farthållare samt motorvägsfart) 0.74 l/mil. Jag har en 325i sedan - 03. Detta på sträckan Jönköping - Norrköping. 2 personer och lätt lastad. | |
| Jag betalar 7600 i helförsäkring (månadsbetalning) per år. Parkerad på gata. | |
|
Vad gäller dragbilsegenskaperna, varför inte titta på en mindre diesel? Jämför man vridmomentet på normala driftvarvtal så lär 330d ligga mycket bättre till än 330i. Skulle, utan att kunna siffrorna, tänka mig att en 320d är bättre dragbil än en 325i t.ex. Haas, det är förbrukningen vinsten ligger i vad gäller diesel, inte literpriset. Dessutom skiljer inte driftkostnaden mellan 95 och 98 oktan. BMW´s bensinmotorer är effektspecade vid 98 oktan. Vid 95 oktan drar de mer bränsle och maxeffekten minskar. Priset per mil är dock ung. detsamma. |
|
|
Som Anders säger: Skall du dra saker är givetvis diesel det bästa alternativet. Jag hade tagit en 320d med 150hk och kört ett chipstrim. Redan vid lite drygt 2000 varv har du maxvridet... |
|
| Det enda jag fastnade lite på var att han sa att han skulle dra sin E36:a på bilsläp och jag tror den väger såpass att det behövs ett dubbelaxlat bilsläp och dessa brukar ha en totalvikt på 2000kg. Även om han nu råkar ha E-kort får han ju fortfarande inte dra mer än de vikter som BMW angett som max släpvagnsvikt. Här faller ju en 320d/i och 325i med sina 1600kg som max. Även om dieseln lätt orkar dra släpet så lär det väl bli övervikt om han drar sin E36:a på släpet. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.