AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
900

525 IX Touring - 92...Era synpunkter!

Skall kika på en sådan idag vad det verkar och vill egentligen med detta inlägg bara veta av de som har erfarenhet av dessa vagnar vad det bestående intrycket är.

Känslan man får över den utan att ha provkört är att den är slitstark, säker och väldigt kompetent familjebil!

Synpunkter tas tacksamt emot!

Mvh
Gooner
52
240
525ix
525ix -92
3.0 Csi -75
En suverän vinterbil!
En touring borde ha vettigt bagageutrymme oxå.
Bil med manuell låda varvar dock mer än vad man skulle vilja.
Bränsleekonomin sägs dock bli bättre på -93 och framåt (vanos).
Slutligen, bilen kräver lika däck runtom samt infettning av splines till fördelningslådan med nåt års mellanrum om transmissionen skall hålla.
GU
307
GUP
525iAXT 1992
525iAX 1992
hej o välkommen till A-P.
Tips, sök inlägg på Forumet, det finns mycket skrivet om iX, både Sedan o Touring.
Har själv haft/har båda typerna, är väldigt nöjd, men det kan tyvärr kosta en hel del pengar, speciellt om man har tummen under foten.
Rasar fördelningslådan fram kan det tydligen kosta mellan 6-10 tusen spänn.
Kom gärna åter och berätta lite om ditt objekt så får du säkert fler kommentarer. Står en hel del om modellen även på Forumet.
Min automat-touring drar mellan 1,2-1,5 liter i stadskörning, på landsväg 0,9-1liter.Tung bil+stark motor. Fyrhjulsdriften är dock suverän.
mvh Gunnar

Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Drivknutarna fram ska man ta en extra titt och även köra i cirklar och lyssna hur dom låter..det drar iväg i pengar om man ska byta dom då man måste byta hela drivaxeln.

//Roffa
ke
376
keihin
525d Touring -07
Är inne på min andra 525ix...första var en sedan -93, nu touring -94. Ovanstående tips är bra, känn även efter hur stötdämpare fram känns, då dessa är synnerligen dyra som orginaldel (drygt 7000:-/par). Nu finns det att bygga om till Koni från stötdämparexperten för ca 3-3500:- men ändå.
Fördelningslådan kan nog kosta mer än så, på kvittot när min byttes på verkstad år 2005 står det 14800:-, varav ca 12600:- är själva lådan...
GU
307
GUP
525iAXT 1992
525iAX 1992
Tur att man har en stöldskadad likadan ståendes på landet som reservbil, förstår jag!
/Gunnar

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.