AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
922

Inköp av bruksbil - trimvänlighet på 535?

Hej

Jag har kikat runt lite i guiderna för inköp av bil. Jag har fastnat lite för BMW 535i E34 med 12v sexan. Den känns relativt lättmeckad och gott om plats i maskinrummet.

"530i/535i M30 88-92 (Rak 6:a ­ 12 ventiler)
Modellen har en känslig topp och knackande ventiler är inte så ovanligt, vilket oftast orsakas av sliten kamaxel som i sin tur beror på långa oljebytesintervaller/lågprisolja. För övrigt rätt hållbar motorkonstruktion."

Är det hydraliska eller mekaniska ventillyftare, kamrem eller kedja?

Hur starka är kolvar, stakar och vevaxel? (byta inför turbokonvetering?)

Finns det eftermarknadskammar/andra kammar att få tag på mer lämpade för turbo? Är toppen bra att varva mycket med lyftare/fjädrar som sitter i?

finns det högre topplockspackning att få tag på till sansad peng, eller är det oringning och dubbla som gäller?

Plan: Bruks bil, ca 300hk med överladdning och bra respons. (turbo ur vid bes.)

För studen bygger jag Volvo 960 2.3 B230 16v turbo med effektmål på 380-450hk (vi får se var det landar), men det är projektbilen. Söker en vass bruksbil med mer bottendrag och mer lättkörd.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Mekaniska lyftare och kamkedja.

Om du ska ha den som bruksbil så är det väl lättare att konvertera med kompressor, bara hänga av remmen och eventuellt byta chip/programmering?

Mvh
Det kan det ju vara, jag räknar med en ganska omfattande renovering i vilket fall.

Kanske inte behövs någon överladdning heller, bruksbil är bruksbil trots allt.

Hur är det med elektronik och sånt som krånglar, är det tacksamma system som bara fungerar?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.