|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har kikat runt lite i guiderna för inköp av bil. Jag har fastnat lite för BMW 535i E34 med 12v sexan. Den känns relativt lättmeckad och gott om plats i maskinrummet. "530i/535i M30 88-92 (Rak 6:a 12 ventiler) Modellen har en känslig topp och knackande ventiler är inte så ovanligt, vilket oftast orsakas av sliten kamaxel som i sin tur beror på långa oljebytesintervaller/lågprisolja. För övrigt rätt hållbar motorkonstruktion." Är det hydraliska eller mekaniska ventillyftare, kamrem eller kedja? Hur starka är kolvar, stakar och vevaxel? (byta inför turbokonvetering?) Finns det eftermarknadskammar/andra kammar att få tag på mer lämpade för turbo? Är toppen bra att varva mycket med lyftare/fjädrar som sitter i? finns det högre topplockspackning att få tag på till sansad peng, eller är det oringning och dubbla som gäller? Plan: Bruks bil, ca 300hk med överladdning och bra respons. (turbo ur vid bes.) För studen bygger jag Volvo 960 2.3 B230 16v turbo med effektmål på 380-450hk (vi får se var det landar), men det är projektbilen. Söker en vass bruksbil med mer bottendrag och mer lättkörd. | |
|
Mekaniska lyftare och kamkedja. Om du ska ha den som bruksbil så är det väl lättare att konvertera med kompressor, bara hänga av remmen och eventuellt byta chip/programmering? Mvh |
|
|
Det kan det ju vara, jag räknar med en ganska omfattande renovering i vilket fall. Kanske inte behövs någon överladdning heller, bruksbil är bruksbil trots allt. Hur är det med elektronik och sånt som krånglar, är det tacksamma system som bara fungerar? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.