AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.441

Varför tjuvstannar min 523ia-98?

Hejsan!!

Min 523ia-98 har börjat tjuvstanna. Ligger man efter landsväg så kan den rycka till ibland. Men i stadskörning när man inte har så mycket varv så stannar den bara, så då får man harva igång den igen. Står jag en stund på tomgång så stannar den efter ett tag.
Jag har kollat runt lite på forumet men det är som ingen som har haft samma problem som mig.

Visa användare
278
blaikarn
528ia M touring-97
Jo jag har samma problem...har haft det nu ca 1år hade hoppats den skulle stanna och aldrig starta så att man skulle kunna börja felsöka.Det är det att min 528:a har dessutom börjat könnas slö ochså....står man på neutral och stampar på gasen från tomgång så bluddrar den tills den kommer upp i varv???

gb
Samma här, ibland så känns den slö tills den kommer upp i varv.
Även när man kör och trampar ner så känns den slö ibland.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
mange: "...ingen som har haft samma problem..."

Då har du inte letat tillräckligt bra! :)

T ex jag har haft samma problem. Det var vevaxelgivaren. Tråden här: Länk

Gör en felsökning så sparar du förmodligen både tid och pengar...

Välkommen till forumet, förresten!
Det verkar vara vevaxelgivaren, men jag har bokat tid för diagnostik för att vara säker men det blir inte förrän efter nyår.

Tack för hjälpen.
Visa användare
278
blaikarn
528ia M touring-97
Tja lika bra man byter både vev och kam givare så får man se...någon som vet vad givarna kostar

gb
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Runt 900:- styck.
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Jag har samma problem med min.
Läste av felkoderna med carsoft och fick felmeddelande på kamaxelsensorn bytte den men fortfarande samma problem och felmeddelande på kamaxelsensorn.

Kan det vara kabeln eller nån lödning i boxen?

/// Kristian
tu
125
tudor2
528ia -97
Länk
Länkar till denna gamla tråd då det verkar som många andra upplever problem med motor som hackar/dör emellanåt.
Jag bytte det mesta på min vev/kamaxelgivare, lmm, bränslepump, gasspjällsgivare och tändstift, allt utan någon förbättring.

Gjorde sedan rent och smörjde upp tomgångventilen, och det gjorde susen.
Har nu gått ca 1,5 år sen jag gjorde rent tomgångsventilen och bilen har gått som en klocka sen dess. Inte stannat/hackat en enda gång.
Kan ju vara värt att testa det om ni inte lyckas med något av det andra.

MVH Thomas
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Man skulle ju kunna pröva rengöra/smörja tomgångsventilen. Men har lite svårt att tro att den skulle orsaka hackingar när man kör, men kanske.

/// Kristian
tu
125
tudor2
528ia -97
Jo jag trodde ju inte direkt på det heller, men efter att ha bytt ut halva bilen så blir man ju desperat och provar vad som helst. Och jag vet faktiskt inte hur den jobbar, det är möjligt att den har någon funktion även under körning.

Det är en kolv inne i cylindern som tydligen måste kunna röra sig väldigt lätt runt sin egen axel, den går alltså inte upp och ner.

Thomas
Jag har varit idag och gjort en avgaskontroll. Och alla värden var bra, så man kan nog utesluta lambdasonden.

Men en diagnostik ska göras i Januari så man får vänta och se.
Visa användare
138
sutko
bruksbil
skullevilja pröva rengöra/smörja tomgångsventilen på min e39 523i -99.
är det svårt...och hur gör man det?
någon som vet???
tack

sutko
Jag har varit och gjort en diagnostik idag.
Den visade fel på kamaxelgivaren, vevaxelgivaren och luftmassemätaren.
Enligt mekanikern så ska bilen inte gå med trasig vevaxelgivare vilket min gör. Han trodde att det kan vara något jord fel eftersom att de tre hör som ihop sa han.
Men jag ska dit igen den 31:a och då ska de mäta varje givare för sig så man kanske kan utesluta någon av dem i alla fall.
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Har du kontrollerat bränsepumpen, detta problem hade jag på min gamla E-39 för många år sedan. Exakt likadant problem, när den lugnat sig lite så startade den och gick bra, ngn dag/vecka.

NoFear, kör med insidan.
Det verkar vara kamaxelgivaren eftersom diagnostiken ger felkoder på dessa givare. För är en trasig så skickar den fel signaler till de övriga givarna och så blir det fel medd även på dem.
Men jag ska ha det i åtanke om det visar sig att det inte är något fel på givarna.
Tack för svar.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Meken har fel, bilen går visst med defekt vevaxelgivare, men den går i nödprogram. Att det är kamaxelgivare är, som du säger, rätt troligt, då en defekt sådan ger följdfel.
Det var vevaxelgivaren som var trasig.
Så nu är den bytt och bilen går som den ska igen. :)
Visa användare
278
blaikarn
528ia M touring-97
Tar upp en gamal tråd ...men nu har jag bytt vev-givare och rengjort LMM och bilen går som ett spjut igen...kostnad 2200:-

gb
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.