AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.437

Filter från Biltema?

ra
38
racoon
316i 1995
Är luft och/eller oljefilter från Biltema något att ha?
M9in bil är en E36:a-1995 som gått ca 25000 mil

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Oljefilter är definitivt inget man ska snåla på, köp oljefilter av orignalkvalitet. Luftfiltret kan du däremot köpa på biltema.

__
Bilblogg:
Länk
Mi
289
MickeM
2002-73
Ja, akta dig för att köpa oljefiltret från Biltema. Bara skräp!! De filtrena klarar inte att hålla oljetrycket och filtermaterialet har en tendens att luckras upp och sätta igen oljekanaler.

Däremot ska luftfiltret vara ok.

//Micke
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Jag använde Biltemas insatsfilter i 9 år som jag hade min tds var aldrig något problem
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Till alla bilar som BILTEMA har filter till har jag alltid kört med deras filter! Allt från Lancia A112 Abarth till M5!
3.0S:en har gått 73.000 mil. Till största delen med BILTEMA:s filter (och oljor)! Still going strong!

Jag undrar just vad vad folk har för fakta bakom sina åsikter när dom avråder oss andra från att använda BILTEMA:s grejor? Kan det möjligen vara en släktings svågers granne som ryktesvägen hade problem med BILTEMA:s produkter!? I så fall tar åtminstone jag det med en klackspark!
Jag har inga planer på att sluta använda BILTEMA:s filter, oljor eller vad det nu kan vara!

Likadant med argumentet att "det kostar så litet extra att använda original grejor" och liknade! Vad fasen, det är ju dom små utgifterna som gör en rik inte dom stora inkomsterna! Eller får all del dom stora utgifterna!

Per L
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej,
Jag gjorde en jämförelse av biltema vs orginal oljefilter.
Storleken på Biltema filtret skiljde rätt mycket och så saknades pappret runt filtret.
Se följande bilder:
Länk
Länk
Länk
Länk
Lars

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Jag vet att min kompis som driver en verkstad sågade itu Original filter och "pirat" filter från någon återförsäljningsfirma samt BILTEMA och slutsatsen var att biltema hade nästan hälften så mycket i sig, vad det gäller antal varv med papper i oljefiltret jämfört med de andra, original och "pirat" skiljde ingenting märkbart. Nu håller säkert BILTEMA bättre kvalitet, för detta var längesedan, mer än ca 10 år sedan.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Min uppfattning är att det är mycket säkrare att köpa olja än oljefilter på Biltema, då det finns kontroll i form av all kvalitétsklassning. Och med dagens syntetoljor är troligen filtret den svagaste länken vad gäller bytesintervall.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag vill att det skall stå Mann, Hengst eller Mahle på filterkartongen för att det skall kännas bra...
18
114
18110
316 compact-00,silver
320 touring-04,alpinvit
Jag hjälpte kompis att byta olja o filter på en BMW Compact,filtret var sönderluckrat o cirka hälften av pappen hade luckrats upp o satt som en deg.
Snåla inte på en så viktig del som ett oljefilter,köp kvalité!
Mvh Micke

Flygpursern
18
114
18110
316 compact-00,silver
320 touring-04,alpinvit
Filtret var från Biltema!!!
Glömde skriva det.
Mvh Micke

Flygpursern
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Om de nu är bra eller ej,varför chansa när ett filter med orginalkvalité inte kostar speciellt många kronor till..?
Oljan förstår jag att man köper då de skiljer väldigt mycket mot dom flesta märkesoljorna...oljan är dessumtom bra!

Man kanske skulle börja med kvalitéklassning på filter också :-)
Transocean
Just ett sånt här som vi har till höger Länk fick jag när jag köpte ett originalfilter från BMW, utan papp runt själva filtret. Mann har papper runt filtret och nu senast när jag bytte så hadde plåtlocket på Mann-filtret lossnat!
Skall, som nämnts i annan tråd, vara WIX som är tillverkare av deras filter.
Detta enligt Biltemas kundtjänst.
Vet att Hasso länkat till ett WIX oljefilter från en Landrover eller dyl. som luckrats söbder totalt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.