|
|
|
|---|---|
|
Hej igen, Som bekant finns det en "matarfil" i parkeringar. Idag hade jag kört ut nosen när jag såg en bil närma sig från vänstersida, körandes I matarfilen. Den bilen hade lite högre fart och skymdes av en betongpelare först). Jag stannade och lade i backen men såg genast i backspegeln att det låg en bil bakom mig. Precis då smällde det. Då hade bilen till vänster om mig tyvärr backat in i bilen bakom sig. Fast egentligen behövde den bilen inte backa, bara stanna så jag kunde svänga klart. Nu undrar jag: Vem har gjort fel?? | |
|
Utfartsregeln gäller när du ska lämna en parkeringsruta. "Matarfilen" är huvudled, ska du t ex svänga vänster in i en ruta ska du lämna mötande trafik företräde. Ibland lönar sig vänlighet illa... If it works, don't fix it. |
|
|
S&S, För tydlighets skull: Jag hade lämnat parkeringsrutan och körde själv på filen mellan rutorna. Våra filer "möttes" men hon/han närmade sig från vänster, i 90 gardig vinkel. Är det fortfarande utfartseregel? Är du säker? |
|
| 90 gradig, ursäkta. | |
|
Det är nog högerregeln som gäller men man vet ju att i parkeringsområden råder djungelns lag. If it works, don't fix it. |
|
|
Jag skulle med hävd högerregeln ifall bägge fordonen är inne på pakeringsområdet. Sword: Förstår jag det rätt att bilen som kom från ditt vänster fick se dig och började då backa för att inte köra på dig alternativ ge dig plats för att svänga? Isådana fall så är det hans/hennes fel, man måste alltid ha uppsikt när man backar. |
|
|
S&S och Red_wings05, Jo, jag utgår själv aldrig från högerregeln för att FÅ företräde på parkeringar för då tror jag att det skulle smälla många gånger varje dag. Jag kör (och körde även idag) sakta i "korsningen", stannade när jag såg bilen komma från vänster. Hade den bilen fortsatt hade han/hon kört på mig. Det värsta är att det var först när jag hade passerat bommen som jag föstod att det smälde bakom mig. Efter bommen är det ingen återvändo. Jag kunde varken stanna eller vända för att höra hur det gick etc... Har dåligt samvete ifall jag bidrog till olyckan. |
|
|
Du har absolut inget ansvar för det där! Den som backar har fullt ansvar, att hon backar för att släppa fram dig har absolut ingen betydelse. Man ska sikta på att vara bra! |
|
|
Tack Thorssa! Hoppas att det inte blev för mycket skador bara. Mvh Sword |
|
| Vad jag vet gäller djungelns lag på parkeringsplatser som någon sa tidigare. Skulle man gå efter normala trafikregler så är det utfartsregeln man skulle gå efter. Lika så är den som backar är alltid vållande oavsett var den än sker. | |
|
Heltsonika, utfartsregeln gäller väl när man lämnar ett parkeringsområde och ska köra in på gata? Mellan olika "matarfiler" som korsar varandra kan det väl knappast gälla någon utfartsregel för då lär väl alla bli bara stående och vänta in varann? Men som S&S påpekar så gäller utfartsregeln när man lämnar en ruta. Därutöver kan det rimligen inte gälla något annat än högerregeln? När det gäller backningsolyckor är det också allmänt känt hur folk nosar varandra i ändan och verkar inte ha någon förståelse för ev hinder för framförvarande bil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.