|
|
|
|---|---|
|
Hej. Har ett missljud från bilen. Kan lokalisera ljudet till kardan ingående mot växellåda eller alternativt inne från växellådan. Har spelat in ljudet med mobilkameran och tänkte att någon kunde lyssna på ljudet. För att se om någon känner igen oljudet eller har några tips på vad det kan vara. Någon har nämnt hardyskivan, men den ser ut att vara helt ny. | |
|
Glömde länka till klippen: Länk Länk |
|
|
Dett klingande metalliska ljudet kommer varje gång kopplingen släpps upp. Dvs när drivlinan spänns upp. |
|
|
Nånting med kopplingen?? |
|
|
Nånting med kopplingen?? www.seastreamsgarage.com |
|
| Vad tror du det kan vara med kopplingen som är sönder? | |
pg_ice |
om du släpper upp kopplingen i friläge? låter det likadant? isåfall kan det vara urtrampningslagret |
|
Byt kopplingen. Något är allvarligt knas med kopplingen. Svårt att säga vad det kan vara men köp en komplett kopplings sats med lameller, lager och tryck skiva så är man på säkra sidan. Kan vara utgående lager i bottenstocken också. Rasslar det under bilen när du stänger av den med kopplingen men inte när du har den ner tryckt o stänger av bilen?? In God we trust, All others pay cash/// |
|
|
1BJÖRN: Japp exakt så är det. Det rasslar när jag stänger av bilen i friläge, men inte i växel och och koppling nertryckt. vad är det för fel då? |
|
| Pshycic: Det är något/några lager i lådan som låter...Mest ett kosmetiskt fel o inte direkt ovanligt, förekommer på de flesta BMW oavsett modell... | |
|
Det som låter när jag stänger av bilen är alltså lager som skakar och väsnas. Men detta metalliska ljud då som låter från växellådan/kopplingen när kopplingen släpps upp? Som ni hör på klippen så låter det fruktansvärt. Det låter alltså varje gång kopplingen släpps upp och växel är i och skall börja driva. Nästan som att det är ett stort glapp någonstans. |
|
|
Jag tror att det är utgående lager i bottenstocken som är slut. Du få låta någon verkstad kika på det. In God we trust, All others pay cash/// |
|
|
Att byat detta vad kan det kosta om en verkstad gör det. Och vad kostar det i delar om jag mot all förmodan skulle vilja göra det själv? Någon som kan peka på realoem.com vilken del som är sönder. Vet inte riktigt vad "bottenstocken" är för något. |
|
| Vill bara flika in och fråga hur man kan säga att detta ljud är ett kosmetiskt ljud som finns på dem flesta bmw:s? Har en 525:a från 91 och den låter inte så. Inte heller min bmw m3 94. Tycker det utalandet är riktigt konstigt!Mvh | |
| Min kommentar om det kosmetiska ljudet syftar på ljudet som uppstår när bilen stängs av i friläge utan nedtryckt koppling, även ett visst lagerljud kan göra sig hört på tomgång i vissa fall...Jag sa inte att det finns på de flesta BMW utan att det förekommer på de flesta BMW oavsett modell... | |
| Tillägg: Med "förekommer på de flesta BMW oavsett modell..." menar jag givetvis INTE att majoriteten av bilarna har detta oljud utan att det inte är ett modell-specifikt problem! | |
|
hade samma på min 536a verkar vara som de är ganska många som har de problemet.. vet av några 535or som varit ganska hårt körda som låter likadant mvh pezen Länk |
|
|
DAWWE: Hej! Då får jag be om ursäkt för min missuppfattning!! :) No hard feelings! |
|
|
pshycic: Fick du ordning på problemet ??? Hade varit kul o veta vad det var för fel ...... Ezi Pezi |
|
|
Jag köpte ny kopplingssats så försvann ljudet. Det var nog ingående lager om jag minns rätt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.