AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.031

köpte en 523iT igår...

Visa användare
395
wollick
Cayenne S
hej!
Tänkte bara skriva av mig lite...köpte en fräsch 523 -99 Touring, 10.000 mil med dubbelvanos och all utr. utom NAVI...Oh GUD VILKEN BIL!
Som lekman i detta kunniga sällskap, autopowerforum, vill jag dela med mig några av mina tankat och upplevelser i samband med köpet!
Jag provkörde i samband med köpet tre st saab 9-5, två v70 140 samt 170 HK, två st mercedes e320 och några volvo s80! Samtliga volvo var 2001- Mercorna 98 samt 99...saab 2003-
Måste säga att jag var ute efter någon annan bil än BMW, men jag slutade dock som e39 ägare trots allt.
1. Saab 9-5 påminner mig starkt om saab 9000 från 1988, min första bil...jag har konstaterat att utvecklingen hos SAAB har gått framåt..dock intemed större framgång:)
Jag tycker deras kombi ser rätt så bra ut, men inredningsdetaljer och instrumentering under all kritik! Skulle aldrig stå ut med gråplasten i längden..Dessutom tveksam kvalitet på drivlinan, vevlager osv. SAAB gick bort trots årsmodeller 2003 och framåt för samma pengar, dvs under 100k.
2. Volvo v70 2001- och volvo s80..hm..fin komfort och säkerhetsutrustning, men samma problem som SAAB.Kvalitetskänslan är högre än SAAB men återigen känns betydligt billigare än BMW e39 trots nyare årsmodell på Volvo...intressant var också att jag upplevde Volvon:a som svårstyrda och tröga. Än en gång: stolarna är i särklass i dessa bilar. Volvo har tydligen problem med sina automatlådor, många v70 och s80 lider dessutom av framvagnsproblem enligt många volvoägare jag känner...Enda positiva är egentligen värdeminskningen, Volvo kommer nog hålla värdet bättre än e39, där är nog många överens om, men Volvo gick bort ändå pga dess köregenskaper som är rent av underlägsna e39 på alla sätt, även på vintern ( förmodligen min egen åsikt).
3. Mercedes kändes svajig och instabil utan antispinn och ålderdomlig jämför med BMW och Volvo. Faktiska kvaliteten (förutom rostproblem) är säkert kanon, men E-klassen upplevdes som alldeles för ålderdomlig och tråkig att ratta. Utseendet är lite för konservativt för min smak.
4. e39 Touring kanske inte den snyggaste BMW:n men extremt välbyggd! Allt från dörrljud till växellådan! motorn är verkligen kanon i alla register, trots bilens höga vikt! Förbrukningen mätte jag till 0.8l/m vid nästan konstant 130 km/h i 50 mil (e4). Lastutrymmen är kanon, då jag fick in 4 st 17" m-fälgar med däck. Värmen fungerar perfekt och bilen känns trygg men antispinn och dubbdäck! Försäkringen hamnar på samma nivå som Volvo s80! VAD KAN MAN BEGÄRA MER AV EN BIL under 100k?
supernöjd med köpet! Nästa bil blir nog 530d...

Wladimir
bara gratulera till en säkert fin bil med FÅ mil!
har själv haft lite tanke en e39 touring,men inte kommit till skott än....den frågan jag ställer mej själv 523 eller 528?
tycker om att ha "lite pulver" under huven,så frågan är vilken man ska ta..:)?....har haft många e34 525 24v...undrar om man jämföra den med 523 i acc osv?...nja,bäst är nog ut & provköra med risk att man "får" en bil med sig hem...:)
mvh
Kv
10
Kvintessensen
530dT -05
528iT -96
Jag skulle ta 528 efter att att haft en själv. Provkörde en massa 523T och det stämde inte riktigt till jag hoppade upp ett steg och köpte en 528T. Den gick varje sommar som ett spett genom Tyskland under familjesemestrarna - en underbar bil mer härligt vrid än t o m 530.

Men det är en risk att gå upp ett alternativ - jag har bytt till diesel och skulle testa en 525d men det blev så att jag testkörde en 530dT istället - gissa vad det blev?!

Ta 528!

..:)..det är just det som är farligt..:)
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Man får gratulera till en underbar bil...
Njuren
Grattis till bilen! Men du har missat en viktig sak...Bilder på kärran! ;)

"the things you own end up owning you"
Visa användare
395
wollick
Cayenne S
återkommer med bilderna. Jag har m5 fälgar med sommardäck som jag fick med på köpet..men just nu är det vinterhjulen som sitter på, inte så uppmuntrande...
Jag upplevde ingen större skillnad mellan 523i manuell (som jag har) med dubbelVANOS och en automat 528 iaf...kanske beror på exemplar

Wladimir
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.