AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
16.390

BMW X6 är nu officiell

Sida 2 av 6
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Njeee, riktigt ful, ett steg bakåt jämfört med vissa andra nya som ex. 1-serie coupé som man skulle kunna tänka sig att leva med...dock ej över mina E28:or :P
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Brogren, e38:an är en av mina absoluta favoriter. Nicholas van Orton, Michael Douglas karaktär i The Game, kör ju en sådan. Filmen är sevärd bara för bilens skull. Men jag tror inte att den had sålt idag.

BMW-Jonas, "väldigt nischad" är nog nyckelordet. Modellerna blir mer och mer individuella. Marknaden får vad marknaden vill ha, på gott och ont. Sen kan man beundra företag som går sin egen väg och hårdnackat ignorerar allt vad trender och utveckling heter. Morgan t.ex., som värnar sina hantverkstraditioner. Men man bör vara medveten om att det är där man landar om man driver regressionen till sin spets.

Anders-72, det visste jag inte. Vilken Infinity är det?

Jocke, håller med om att designen inte är klockren. Den känns lite kort tycker jag. Mercas B-/R-klass floppade väl rejält, så det får man väl hoppas att BMW inte lanserar något liknande. Men R-klassen, den långa, var intressant som familjebil. Ganska snygg faktiskt. Tror att de landade fel med priset. Familjebilar får bara inte kosta så mycket. Överhuvudtaget känns Mercedes för dyra.

BjörnB, gillar Volvos senaste formmässiga utveckling, men tycker att Volvos och Fords modeller börjar glida in i varandra, både estetiskt och tekniskt. Dessutom är nya Mondeon snyggare än nya V70:n.

Brynar, A) Egentligen kan vi debattera form och färg till leda för det handlar ju om tycke och smak och alla får tycka vad de vill. Men jag tycker ändå det är intressant att titta på BMW:s försäljningssiffror sedan Bangle-eran inleddes. För trots all kritik har de pekat uppåt och bidragit till att göra BMW till det näst lönsammaste bilföretaget av alla (räknat i vinst per bil - bara Porsche tjänar mer).

B) BMW talar ju om "Efficient Dynamics" och menar både miljö och körglädje. Jag gillar att det ena inte måste utesluta det andra.

/Lars

Don't adapt to the road. Be the road.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Glöm det där med Infinity. Obekräftad källa påstod att Infinity FX hade liknande koncept, men den finns inte som coupé. R-klassen var före, men först var väl Volvo Duett egentligen ;)
Lars; För att jag kan inte försvara någonting så vedervärdigt som X6, jag hade väldigt svårt för X3, den var den fulaste tillverkade BMW: n innan facelift efter facelift är den helt OK, nu kommer X6 som inte bara är långt fulare (hur det vore möjligt skulle jag inte förstått 2003 när X3 kom) den är så underlig vilka tilltalas? En begränsad serie typ 5000 bilar för hela världen som en "sjuk" specialmodell vore bättre typ Isuzu Vehicross som även den är rätt ful, men udda och vågad från en tillverkare som behöver vara det, det behöver inte BMW, visst är det kul att vara modig men detta är dumdristigt så snälla låt bara X6 komma in som gråimport, vill man vara udda köp Chevrolet Avalanche nya modellen är snygg!

Dubbelturbo V8: an är intressant, men mer intressant vore att stoppa V8 Dieseln från 745d i X5, det är dags!! ML 420 CDi/GL 420CDi och Q7 4,2 TDi har fått ta kunder alltför länge.

Jag älskar X5, den vackraste suven/terrängbilen på marknaden, så då är X6 ännu underligare, ML/GL fungerar båda två, precis som Q7, Touareg, Cayenne och nya Land Cruiser V8 varför komma med illbating X6 till det gänget.

En sedan SUV som Subaru Outback det hade varit något... Länk

Så det är inte udda bilsidén som sådan jag motsätter mig, utan resultatet, några kommentar från annat håll... Länk

Stephan
bm
446
bmwtok
3-d 120iM
Jag förstår inte hur man kan tycka en X6 är ful . Tillhör en av de snyggaste bilarna från bmw.

Gamla BMW tittar jag inte ens på då de gjort sig och inte känns fräscha ut längre, undantag M3 E46 och M5 E39.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Bmwtok, tittar du inte åt M3 E30 heller? Den är mer M3 för mig än M3 E46.
Och 2002Tii, 3.0CSi, 3.0CSL, gamla Alpinor m.m. m.m. Har du ett hjärta av plast istället för kromat stål? ;)
bm
446
bmwtok
3-d 120iM
Anders/

M3 E30 är ju så ovanlig att man aldrig ser dom således behöver man inte titta på dem :)
hittade en photoshoppad bild... Länk den såg väldigt snygg ut i blått måste jag säga.. en m-version skulle itne sitta fel främst med tanke på att cayenne turrbo finns
Har länge tyckte att X3 är det fulast BMW gjort sedan.... ja, någonsin. Men X6 tar nog priset.

Som tur är finns det inget rätt eller fel när det gäller smak och design. Den tilltalar säkert hel stor skara men den tilltar inte mig.

/// Erik
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Hade det inte varit för den feta röven så kanske den hade sett snygg ut... Näe, X6 går bort - håller med J_Bunk ovan.

Jag vet att Infinity FX dissades i tråden ovan, men jag tycker nog att BMW överdriver lite när de hävdar att de har gjort första coupé-SUV crossovern. FX:n har ganska coupélika linjer Länk även om den inte har riktigt samma sluttning på bakluckan... Vid vilket gradtal börjar man räkna en bil som coupé? Eller är det sitthöjden i baksätet som avgör ;-)

/ElakaKatten

elakakatten : det låter alltid bättre när man säger att man var först med något :P
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Haha, ja så är det ju :) Bullshit blir det först när det visar sig att man inte kan backa upp det....

Lägg tummen över sista biten av baken på X6:an på bilden som bmw_jerry länkade till Länk så att överhänget halveras. Visst ser den mer proportionerlig ut så? Eftersom det ändå är en opraktisk jättebil - hade inte BMW kunnat tänka sig att göra en med kortare lastutrymme? Då hade den nog blivit snygg.

/ElakaKatten

Tycker att den är rätt snygg, men den hade gjort sig bättre som vanlig bil utan SUV-stuket. Alltså med vanlig markfrigång.

Keep your distance!
culbsport: det ryktas att en sådan oxå är påväg
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
ElakaKatten, det är ju bara fönsterlinjen som är coupé-lik på Infinityn. Taket sluttar ju knappt. Helt klart en vanlig SUV.

Men jag håller med om att det är väldigt subjektivt det hela. Mycket marknadsföringsmumbojumbo. Enligt den traditionella tolkningen av begreppet coupé är det en bil med två dörrar. Jag tycker att det är en korrekt tolkning, och därmed lite synd att BMW valt att kalla den SAC.

/Lars

El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
larsssss: long time no see :)

Visst är taklinjen/backluckan för SUV-lika för att man ska kunna kalla det en coupé. Jag tänkte mer på att bilen som helhet ger mer ett crossover SUV-coupéintryck, speciellt om man betänker att den lanserades i en tid då SUVar såg ut som Toyota Landcruiser och Mercedes Geländewagen... Tvådörrarskaross verkar ha fallit bort ur definitionen av coupé, X6:an ståtar ju med fyra. Plus bakluckan. Kanske dags att få liv i 80-talsbegreppet "Kombicoupé"? Världens högsta kombicoupé...

/ElakaKatten
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
ElakaKatten, dito! Kul att du och bilen är kvar. Jag tog en paus eftersom jag tyckte att jag spenderade för mycket tid framför datorn, men till slut blev det ohållbart :)

Kombicoupé, ja, haha. Visst tänker man genast på Saab? Kanske är X6:an lite av en postmodernistisk Saab 900 för 2000-talet när allt kommer omkring? :) Men inget ont om Saab 900. Aeron var faktiskt något en drömbil när man var en ung spoling. Inte drömbil som en Countach, utan mer som en realistisk uppnåbar dröm. Den och så Volvo 780!

/Lars

Jag blev väldigt intresserad av dubbelturbo V8:an med insug och avgas på omvända sidor. Alltså turbo och grenrör mellan cylinderbankarna. Någon som har en sprängskiss på detta fenomen till motor?
dubbeltirbo v8:an öär vara väldigt snabb i alla fall... tor att dem även gör en si version eller m-version.. fatta då detta monster:D
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Garvis*

kanske inte nån sprängskiss, men lite bilder på motorn kan du se här Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.