AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.377

Det knakar och klonkar från bakvagnen

Jag har en E46 323ci -99 som har börjat låta från vänster bakhjul. Det slår från hjulet när jag åker över farthinder. Utöver det så skrapar det även från bakhjulet, speciellt vid högersvängar men även när jag åker rakt fram. Har hissat upp bilen men kunde inte se något trasigt med mina amatörögon.
Det skrapande ljudet lite plastigt och blivit värre med tiden.

Detta började i samband med att jag bytte till vinterdäck.

Någon som har några tips på ved det kan vara?
Xt
292
Xtr4
320i Cab -02
Börja med att kolla så att däcket sitter som det ska (efterdra hjulbultarna) Annars så är det bara att hissa upp bilen igen, börja att hänga och vicka på hjulet, bärarmar, kolla fjädrar, kräningshämmar stag etc. för att ev. kunna lokalisera ett glapp.. Hittar du inget så kan det med stor sannolikhet vara ett hjullager. Om du svänger Hö och ljuder låter mera som du beskriver så lägger du mer tyngd på Vä sida, och därigenom så låter det mera..

Så rent hypotetiskt enligt dina observeringar så skulle jag gissa på ett hjullager.. Inget speciellt ovanligt för en E46 som varit med i några år.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kanske det är tight mellan fälg och bromssköld då det uppkom vid hjulbyte. Det förkalarar i.o.f.s inte slagljudet dock.
Var hos en mekaniker idag, det var en bärarmsbussning som hade gått. Dom skulle ha 4500kr för jobbet, 100 kr för delen, 2500 för jobbet och 800 för en fyrhjulsmätning, plus moms. Låter detta rimligt eller är det överpris? Kan man eventuellt ta det på självrisken?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Du nämner både 4500 för jobbet och 2500 för jobbet?? 800 plus moms är kanske normalt eller lite i överkant för hjulinställningen. För bussningsbyte tycker jag du skall fråga på fler ställen. Det är nog ingenting som försäkringsbolaget vill betala är jag rädd. Det är rena slitdelar.
Förlåt, jag menade 2500 för jobbet, 4500 allt som allt.

Någon som har tips på en billig/bra mekaniker i sthlm området.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Vilken bussning var det som var dålig?
Nr 4?: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Jag tror det blir nummer fyra.
Ville bara säga att jag var iväg till Åre över nyår och lämnade in bilen hos en lokal mekaniker där. Han fixade det på två timmar för 500 spänn! Detta var även på nyårsafton. Nu vet jag vart jag ska vända mig nästa gång bilen går sönder.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.