|
|
|
|---|---|
|
Får ingen ström till pumpen när nycken vrids om. I vilka steg går strömmen? Pumpen fungerar om den får direktström. Vilket av reläna är bränslepumpsrelät. | |
|
Vart e smidigast och ta ström ifrån o koppla in på pumpen så jag kan köra bilen innan jag hittat problemet? Går det o koppla sig in på tex bakljuset? |
|
| Det är reläet som sitter längst bak på säkringsdosan, liksom på utsidan, mellan dosan och motorn...bara att koppla in spänning på 87 kabeln om du nu ska bygla, men är inte säkert det fungerar ändå om tex huvudreläet aldrig drar = ingen tändning, inga spridarpulser osv. | |
|
När jag kopplade ström direkt på pumpen så gick bilen igång direkt o gick fint. Så huvudrelät borde funka. Bränslerelät är det längst frm mot strålkastarna eller? Svart? |
|
|
Kan jag dra en kabel direkt från batteriets +-pol till pumpen med en strömbrytare i kupe´n så bilen kan köras innan problemet är fixat. Behöver köra några mil innan kan kan börja rota bland kablarna. |
|
|
Ngn som vet? |
|
|
Kolla om du har 30 spänning in på bp-reläet och om du får ut nåt från 87 när du vrider på starten...gör ingen kabel och brytare, bättre att fixa det riktigt. Ett nytt relä kostar ju inte mycket om det nu visar sig vara det. 30-spänningen ska alltid vara 12V även när bilen är av, 85 och 86 är jord och styrningen av reläet (minns ej vilken som vara vad, men 85 borde vara gjord), 87 är spänningen ut när reläet drar, dvs ska va 12V då bilen går eller när du vrider på starten. Bara att mäta! =) |
|
| Antar att du har kollat säkringen så att den är hel?? | |
|
Ok. Promlemet är att bilen för närvarande står 15 mil hemifrån. Vill hellst få hem den o sedan lösa problemet. Har 2 extra relän som ska testas. När jag mätte vid säkringen så fanns ingen ström, är den före eller efter relä? |
|
|
Du kan gott ta ström från batteriet eller parkeringsljuset bara elledningen och säkringen räcker till! Det enda kruxet är att pumpen kommer att gå även om motorn stannar! Inte så bra om du krockar, bensinledningen går av, du är medvetslös och det börjar brinna! I original finns en funktion som stänger av pumpen så fort motorn stannar! Och för att över huvud taget få igång den så får pumpen ström samtidigt som startmotorn! Per L |
|
|
Fortsättning på ovan! Det räcker alltså inte med att bara ha tändningen på! Står motorn still så får pumpen ingen ström i alla fall! När du startar motorn så kommer strömmen till pumpen från startmotorn. När du stänger av startmotorn så har motorn gått igång och strömmen kommer den vanliga vägen! Per L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.