|
|
|
|---|---|
|
Har nyss insett att min bil (M5 E39) är chippad... Tyckte mig minnas att nålen gått över 7000rpm någongång (brukar normalt inte dra upp till spärren), och kollade förra veckan varvtalet med färddatorn i testmode. Drog långsamt upp på ettan och såg 74xx varv på mätaren (en sekund eller så, låg inte och studsade mot spärren så länge). Ganska hög spärr tycker jag, funderar på att "avchippa" bilen. Å andra sidan kan man ju vara försiktig nu när man vet om det. Förra ägaren kände klart inte till detta, och man undrar ju lite hur mycket bilen utsatts för i sitt tidigare liv... Är det någon här som har erfarenhet av dessa grejer, hur mycket tål motorn egentligen ? | |
|
Det e väl inget konstigt med 7400v/min? eller? Varvar dom bara 7000v/min annars orginal? // M.V.H. Daniel |
|
| Har för mig att det skall vara 7000v/min som original. Kanske bara något som jag fått om bakfoten ? | |
| bara kolla fall toppfartspärren är borttagen det görs till99.9 procent vid chipning | |
|
fredde: nu e de ju lätt årstid att kolla det =) Speciellt då han bor i Finland :) // M.V.H. Daniel |
|
| bilen ska slå av vid 7000rpm i orginal utförande, så din bil är nog chippad | |
| Motorn ger heller inget extra vid 7000+ rpm så du borde nog ta tillbaka så att den bryter vid rätt varvtal. | |
| spajjjs. finns vinterdäck. | |
|
Lyfter en gammal tråd här. Är det någon som har koll på när exakt varvstoppet går in på S62 motorn.Tycker att min bryter vid ca 7200rpm.Är det högre än orginal?Enligt bmw så ska det vara orginalmjukvara i min bil men jag vet inte hur det är med det går det att kolla på något enkeltsätt? och jag vill inte dra upp den i över 260 för att kolla. |
|
| Kollade på några mätarfilmer jag har och jag ser nu att den bryter vid 7000rpm så bilen har ej höjt varv stopp. | |
|
Hej ! Klarar av en M5 helt orginal 216-217 km/h på 4an Äkta fart ? Mvh |
|
| Gti-mannen, den gör 225 km/h på mätarn på 4:ans växel iaf | |
|
BoMoW Ok då lär det motsvara ca 217 äkta.. Tack för svaret.. Mvh |
|
|
längesen ditt inlägg fredde 540, men vad hjälper vinterdäck vid runt 280km/h om det är vinter och halt ute? // Mvh. Daniel |
|
fredde 7 |
spajjjs: Ja du slipper ju köpa nya sommarhjul om du brakar av vägen i 280 blås med vinterhjulen :) |
|
fredde 7: jo iof.. ;) // Mvh. Daniel |
|
| Fredde 7: Hahahahahaha.... i dessa tider så är alla besparingar viktiga. | |
| Kolla varvtalet via menyn så kanske det är lättare? | |
|
Fredde 7: haha :-) Då har man 4 sommardäck hemma, men ingen bil :-) BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.