|
|
|
|---|---|
|
Morsan och farsan köpte för ett par månader sen en Volvo S60 2.5T -07. Bilen har nu gått 250 mil ungefär. Morsan såg idag att motorhuven fått sig några djupa repor genom hela lacken på ett par decimeter vardera.. Dessa måste ha uppkommit genom vandalisering under natten då bilen stått parkerad med fronten mot några buskar så ingen bil kan ha kört på den. Hur ser F-bolag på sådant här? Hennes f-bolag är länsförsäkringar. Slipper man självrisk då man har elektronisk startspärr och larm vid skadetillfället? Nån som har lite koll? tack på förhand! // M.V.H. Daniel | |
|
Tråkigt... Men jag tror inte att självrisken försvinner för att bilen har larm (alla bilar har elektronisk startspärr sedan typ 10 år tillbaka). På IF t.ex. vet jag att man kan välja till en form av självriskreducering mot vandalism. Så kolla om Länsförsäkringar har något liknande. Mvh/ Niclas |
|
|
Nu vet jag inte själv om morsan har nån tilläggsförsäkring o så.. vet inte hur de funkar på en så pass ny bil. man behöver ju bara halvförsäkring.. // M.V.H. Daniel |
|
|
Hej Spajjjs. Tråkigt med repan, känns verkligen onödigt. Har nyss hämtat ut min bil efter omlack av förardörren pga av avsiktlig repa en natt. Det kostade mig 1 vecka utan bilen samt 1000:- i självrisk. Självrisken var egentligen drygt 5000:- men hade en extra försäkring med självriskeliminering hos länsförsäkringar som gjorde att det slutade på 1000:- Börja med att kontakta länsförsäkringar så talar dom om vad som gäller. Tror att ni även måste ringa till det bolag som har själva helförsäkringen, vet ej vilket bolag som har volvo (Har för mig att det är volvos egna). Dessutom skall det göras en polisanmälan, polisen gör ingenting men papperet behövs för försäkringsbolagen. Hoppas det löser sig bra. /Mården. |
|
|
Morsan har kontaktat polisen och gjort polisanmälan. Hon får ringa länsförsäkringar på måndag då. Dom borde som sagt veta vad som gäller. Hoppas det löser sig. Tack! // M.V.H. Daniel |
|
|
Morsan har idag varit i kontakt med LF. De tar ut en självrisk på 5500:- tydligen. Detta eftersom att det e Volvia som står för "hel" delen av helförsäkringen då bilen e så pass ny, och de tydligen hade så hög självrisk... Känns som att de kanske borde löna sig att göra detta utan försäkringsbolaget inkopplat? vad tror ni? // M.V.H. Daniel |
|
|
Troligen billigare utan att blanda in förs-bolaget... En annan idé kanske kan vara TFF.se, jag har (visserligen för en hel del år sedan) fått ersättning av dem, för självrisken. Jag hade råkat ut för att ngn hade slagit upp en dörr i min nästan sprillans nya bil, och lämnat repor och färgrester...men jag fotade skadan från olika vinklar, postade in till dem, det var en polaroid-bilder på den tiden :), och fick sedan självrisken betald. / Mvh Joakim Fd 330ci: Länk |
|
|
Då jag själv är i Norge och inte har sett skadan så kan jag inte säga hur de ser ut, men enligt morsan själv så e den rätt grov. Hon sa att hon knappt ens vill köra med bilen när den ser ut.. Ska ringa henne imorgon och be henne kolla på tff.se och göra en anmälan dit. Tack ufo. // M.V.H. Daniel |
|
|
Hej igen spajjjs. Kan säga att när jag hämtade ut min bil så var priset billigare än självrisken. Hade jag inte haft den extra försäkringen så hade det alltså varit billigare att betala jobbet själv än att få ut något på försäkringen. Mao så har antagligen ufo rätt. /Mården |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.