AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.038

Spindelled på verkstad

Jo
27
Johnstone
BMW 325i -94
Tjena,
Suttit ute i några timmar nu och försökt byta spindelled men utan resultat, gick in o sökte lite och fick reda på att man behövde cirka 6 tons tryck för att få loss de gamla spindellederna... suck!

Får helt enkelt ta den till en verkstad så får dom byta, min fråga lyder:
Vad ska jag vara villig att betala för bytet? Om jag nu går till en sk. "turk-verkstad" (inget illa menat, men hittar inte bättre ord) och kör utan kvitto, vad borde jag då komma undan med?

mvh johan
2-
140
2-ben
Inte BMW, -97
530i sedan, -04
Jag vet inte vad det kan kosta utan kvitto, men jag betalade 1876kr med kvitto och jag grät inte när jag betalade. :)

mvh
Tomas
Jo
27
Johnstone
BMW 325i -94
Vad var detta för typ av verkstad då?
Da
17
Daytona328
328 Coupé -96
Vet inte hur din framvagn ser ut jmf med min men jag bytte spindelled (253:-) med slägga, blod svett & tårar på ca 3 timmar.
Kollade sedan på mekonomen.se och såg att de säljer hela nedre länkarmen inkl. spindelled för 1049:-...
Nästa gång köper jag mao hela länkarmen.
Jo
27
Johnstone
BMW 325i -94
Med andra ord bör jag inte betala mer än 750kr för bytet då, köpte spindelleden på mekonomen för 250kr.

Hittar jag ingen billig sketverkstad som gör det byter jag in spindelleden och köper länkarm;) en fråga bara Daytona, sitter den nya spindelleden nu då? behövs väl rätt bra tryck för att få fast den igen, och hur slog du loss spindelleden, känner inte att det finns utrymme för att få någon riktig kraft i de regionerna...

mvh johan
Da
17
Daytona328
328 Coupé -96
Jag demonterade hela länkarmen, det tar 15-20 minuter.
Är trångt, men det går ganska lätt ändå.
Da
17
Daytona328
328 Coupé -96
Och; JA - den nya spidelleden sitter, det kan jag lova.
Krävdes ca 20 rejäla släggsmällar för att få i iden... :)
Jo
27
Johnstone
BMW 325i -94
Jasså, sitter inte Länkarmen fast i massa bröte, dämparna och de?
Da
17
Daytona328
328 Coupé -96
Nepp, 4st bultar/muttrar varav 1st (nr7) är jobbig att komma åt.
Länk
Du
291
DuNegro
E31 850ci -92
E39 540iAT -01
Jag hade för bråttom med att byta spindelleden pga besiktning när jag behövde byta..jag lämnade in den på bmw och betalade 750 pix. de gjorde det medan jag satt och väntade och beundrade nya m3:an de hade i hallen. så det var lätt värt det.
Jo
27
Johnstone
BMW 325i -94
Låter bra DuNegro, är det BMW Group du syftar på då?
Hade du med dig spindelled eller ingick spindelleden i de 750:- du betalade för monteringen?
Du
291
DuNegro
E31 850ci -92
E39 540iAT -01
japp.. proauto i nyköping. delarna ingick i priset.. 750 kr utan rabatt.
Fick slänga upp nästan 1400kr för byte av vänstra yttre spindelleden. Låter rätt saftigt om BMW tog 750kr
Du
291
DuNegro
E31 850ci -92
E39 540iAT -01
oj då...ja det var dyrt. jag blev faktiskt rätt chockad när de sa 750 kr.. jag hade räknat med mer. det var just den yttre på vänster sida jag bytte också.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Betala 1200 pix för ett par år sen på BMW group i solna. Var till min 325:a om jag inte missminner mig. I priset ingick både material och arbete, inte så farligt mycket.
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Betalar man inte mer än 750kr, så ska man helt klart ta det.
Jag har bytt spindelleder på min coupen på båda sidorna. första försökte jag slå loss, det går inte (inte för mig iaf). Värmde och hade mig. Så jag tog loss hela länkarmen och satte den i press (ca 6 ton för att få ur den) och i med den nya (ca 2 ton att pressa den på plats).
Men det är ganska bra/viktigt att ha en passande addapter när man pressar den på plats igen, så den inte hamnar snett eller blir skadad.
Så köra med slägga och ha sig, det är nog bara risk att både du själv och bilen skadar sig, så köp hela länkarmen eller iaf lämna in länkarmen till någon som kan byta spindelleden åt dig.
Lycka till.
Du
291
DuNegro
E31 850ci -92
E39 540iAT -01
Jag hade tänkt att plocka ner länkarmen, ta med den till jobbet till pressen, använda hylsor(som en kompis redan tillverkat för tidigare byte) för i och urpressning, skruva tillbaka och sen åka, jag skruvar gärna själv. Men jag jämförde mina arbetstimmar och kostnader med de 750 kronorna och väntetiden på bmw så det var inget svårt beslut.
Jo
27
Johnstone
BMW 325i -94
Fick ett pris på 500:- precis, jag tar det!

Vet inte vad det är för verkstad men jag bryr mig faktiskt inte heller sålänge det bir rätt gjort. Spindelleden har jag själv då kan tilläggas.
Jo
27
Johnstone
BMW 325i -94
Så, då var det klappat och klart.

400:- blev slutpriset utan kvitto.

Tänkte bara berätta så att ni kan använda detta inlägg som argument när ni skall byta spindelled på verkstad och vill pruta. ;)
ri
58
rich86
A5 SB -13
Jag pröjsade 375kr för byte av en spindelled. Men jag hade spindelleden med mig till verkstaden...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.