AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.423

Avgasljud V8

55
2
550
550IA -06
Har en 550IA -06 som är helt underbar. Det är bara det att ljuddämparen är lite för bra och det hörs knappt att det är en V8. Skulle vilja ha ett lite maffigare ljud. Är det någon som har tips på rostfritt sportavgassystem som passar utan att problem uppstår vid framtida bilesiktning.

Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

Länk :)

BMW - När du älskar att skruva...
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Hej!

Samma problem som jag upplevde med min 545
Perfekt bil, lite väl perfekt eftersom den även är ljudlös :)

Det verkar vara ganska få företag som har system till 545/550.

Stylabilen/Eisenmann har väll en slutburk för hiskeliga 10kkr
Kika här
Länk

Själv tänker jag snida ihop ett eget rostfritt från grenrören och bakåt.
Det enda man får göra är att labborera lite med slutburkarna så man får ett lagom morr vid gaspådrag, men ändå en tyst bil vid normal körning.
Kostnad ca 5500:- för delarna.

Här har jag påbörjat bygget. Dubbelt 2.5", dubbla mittdämpare, x-rör och dubbla slutdämpare.
Länk
När allt är färdigsvetsat går man över systemet med polertrissan. blir som om rören vore cromade, rena showcar looken :)
Såhär ser layouten ut färdigt, excl slutburkar. Detta är racing dynamics system.
Länk

Ett alternativ till att svetsa och bygga själv är ju att lämna bort det till Ferrita eller a-alt, så får du ett skräddarsytt system till din bil.
55
2
550
550IA -06
Tack för bra tips. Jag skall höra med Ferrita så får vi se vad de säger. Tyvärr kan man ju inte veta hur det låter förrän ett skräddarsytts system är klart, men det borde bli bättre.

Enligt BMW gäller inte garantin på motorn om man byter avgassystem, men jag tor nog det inte är någon större risk.

Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Budget alternativet är att ta bort mellan dämparna. Ring och hör med avgaspiraten vill minnas att det går på -CA- 1200kr

Mvh Danne
En sån fin kärra behöver ett ordentligt system. Hör med xerius-racing.se om ett Eisenmann system så kommer du att bli mer än nöjd :)

Länk
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Carlee>
Som tidigare nämnt, Eisenmann har endast slutburk.
Men vill man så kan man ju alltid kombinera ihop ett system med deras slutburk.

Om man vill ha ett "ordentligt" system ringer man Racing dynamics och köper deras kompletta för 50 000, dyrast är bäst....
Det är magi inbyggt i det stålet.
Smitt i samma smedja som ringen i "Sagan om ringen" :)

550>>
Du kommer nog inte bli besviken med det ferrita har att erbjuda.
Ring och berätta vad du önskar för typ av ljud, så har de nog ganska bra koll på vilka komponenter som skall skruvas ihop.

Ang motorgarantin är det väll som med alla helbilsgodkända bilar. Inga ändringar är accepterade.
Att det skulle förstöra motorn? Knappast.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.