|
|
|
|---|---|
|
Länk Jaaa...vad säger man.... | |
|
Man säger, uselt av verkstaden, skall det vara så svårt att reparera motorn? Och om det nu är så svårt, erbjud honom en ny bil lr motor istället... //Bjerser BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
kilroy |
Samma sak har inträffat med andra biltillverkare och märkesverkstäder... Mao...inget speciellt för Audi... Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
| En oljeservice för 5224 kr!!!! | |
|
En oljeservice till min nya xc90 kostade också över 5000kr. Detta förklarades hos bilia med att dyra bilar i inköp ger dyra servicar. Rätt underlig logik egentligen då arbetet är densamma som på en billigare bil. |
|
|
Det tråkiga med svindyra servicar är kanske att en del struntar i att göra service för att det är för dyrt eller kanske gör servicen själv eller görs av mek-kompisar. detta innebär allt fler bilar till salu så småningom med knapphändiga servicar. Med andra ord dåligt skötta bilar. Det blir då ett lotteri att köpa begagnad bil. |
|
| Så du menar att det krävs en verkstad för att byta olja ordentligt ? | |
|
Ingen nyhet att Audi har kass service. Man ska sikta på att vara bra! |
|
|
I tyskland har jag hört av en ADAC-bekant att underleverantörerna till en viss tysk bilkoncern där många ekonomer styr i toppen( anger inte vilken:)) så räknar underleveratörerna krasst emd att de blir utbytta inom 12 månader för marginalerna är så dåliga. Samtidigt så hade killen köpt bilen i Sverige hade nog handlaren bytt in bilen för länge sen. För den tyske handlaren är det inte ett problem för han ser inte bilen längre:) En eloge till DIN BILs engagerade mekaniker, det visar på att VWs satsning på bättre utbildning av personal i Sverige funkar men de sitter i knäna på vilka?:) Mvh Asken |
|
| Spider. En auktoriserad verkstad byter inte oljan bättre än en mek-kompis. Pengarna ligger inte i nybilsförsäljningen utan i eftermarknaden. Om man ser till vad som de facto görs på servicen så är det otroligt bra betalt de auktoriserade verkstäderna tar. De lever på tjänstebilsåkare som inte bryr sig om kostnaden, eller på "dumma svennar" som tror att auktoristion betyder kvalitet. | |
|
Orden A**I och auktoriserad service får mig genast att må illa! En standard A6 2,4 kostar väl snart som en Alpina B12 5,7 att serva på auktoriserad verkstad. ;) Detta måste ju vara underbart för andrahandsvärdet... /L |
|
|
Jag menar inte att alla som gör servicen själv slarvar med servicen. Frågan är bara hur många som är händiga nog att göra den själv? En oljeservice är ju inte bara att byta motoroljan, det är lite fler punkter på protokollet och då kanske en del punkter förbises. Det kan ju vara så att en del struntar i att göra service alls (bilen skall ju ändå bytas om 2-3 år så då kvittar det om den servas ordentligt) |
|
|
Skönt att Göteborgs Bilservice ligger nära till hands..... ;) |
|
|
En eloge till DIN BILs engagerade mekaniker, det visar på att VWs satsning på bättre utbildning av personal i Sverige funkar men de sitter i knäna på vilka?:) Asken, det måste vara ironisk menat av dig med dom orden! För verkstaden har knappast skött det spec väl. Finns fler lev av lager än vad den artiklen vill påskinna. Det är jävligt illa skött av både Verkstad samt av tillverkare! |
|
|
Pelle, jag kan definitivt inte hålla med dig där. det är inte verkstans fel att tillverkaren inte kan få fram rätt delar. personalen engagerade sig ju verkligen i det här fallet. man tar inte direkt kontakt med fabriken annars.att fabriken i sin tur missat nått sånt här är däremot oförlåtligt. vi hade ett annat fall på vår verkstad.en äldre audi som av någon anledning fyllde en cylinder med vatten. kylsystemet kontrollerades, packning byttes och även toppen byttes till slut.bilen var inne ett flertal gånger.enda lösningen var att helt enkelt byta gruppen.eftersom ägaren och även tidigare ägare sköt servicen helt enligt audis rekommendationer så stog audi för en helt ny motor samt arbete.inte många tillverkare som skulle göra nått sånt på en bil som gått 15 000 mil. audi kan ha sina stunder emellanåt.. personligen gillar jag inte audi. försöker slippa att arbeta med dom så mycket som möjligt men ibland går det inte undvika..då är det bara att bita ihop och få ut den snarast möjligt. |
|
|
Pelle Pettersson: Nej inte ironi men jag kan förstå vad du menar. Om du läser länken igen lite långsamt och kikar på tråden så ser du nog skillnaden mellan vissa enskilda personers arbetsinsats och fronten, dvs cheferna som är så illa tvugna att försvara varumärket som jag givetvis inte nämner. Läser du sedan min insidesinfo/3-partsinformation/tes om varför så kanske det klarnar? Sen är det såhär i Sverige jämfört med Tyskland. I Sverige köper man bil för lika mycket pengar som i Tyskland om inte mer pga momsen. I Tyskland är det en stolthet att sköta om sin bil perfekt även om den tappar i värde. Har du skrot ståendes på uppfarten pratar inte grannarna med dig. I Sverige gnälls det över att original vinterdäck är svindyra och att man inte har råd med underhållet. Ju större och dyrare bil, desto dyrare underhåll. Det är därför jag åker en compact(förutom miljöaskepkten) som bruksfordon nuförtiden. Sen blir ju finbilande så mycket roligare. Jag finner inte kostnaderna för nya bilar rimiliga längre i paritet till vad man får för kostnadsmassa i helhet även om jag KAN köpa mig en ny bil. Mvh Asken |
|
| Jag skulle aldrig acceptera något sådant, skulle flyga i taket och precis som innan nämnda skrev, KRÄVA ny motor! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.