|
|
|
|---|---|
|
Som topic lyder.. Ska rensa lite i kupé (ehum totalt) men tänkte kan ju va kul å veta när man sen väger lull lullet vad det ger i Hk. "Vadå!? Har inte alla en tub i bagaget!?" | |
|
du får ju inte mer hæstkrafter før att du rensar vikt i bilen. Men førhållandet mellan hæstkrafter per kilo bil blir ju bættre =) // M.V.H. Daniel |
|
|
eh!?.. joo.. frågan kanske var luddig.. hehe.. men låt oss säga att man har en bil som väger 1000Kg och har 100Hk ger tiden 0-100 10 Sek (figurerat).. hur räknar man då ut vad det ger om jag lyfter bort 20Kg? Mao.. Hk per Kg? "Vadå!? Har inte alla en tub i bagaget!?" |
|
| Jag skulle tippa att 20kg ger 2hk | |
|
Haha...Nja så kan man väl inte räkna...det skulle ju betyda att om man lätta bilen otroliga 500kg så skulle det motsvara en effektökning på 50Hk...En grov gissning är att en bil på 500kg med 100hk lär röra på sig ordentligt... Min gissning är att om du lättar bilen max (kanske 100kg) så motsvarar de ett effekt tillskott på ca 25-30Hk |
|
|
Nu börjar vi närma oss ett konstaterande :).. Nån som vet de exakta siffrorna? "Vadå!? Har inte alla en tub i bagaget!?" |
|
|
Om vi tar en bil som väger 1000kg med 100hk som exempel. Alltså 10kg/hk Minskar du då vikten med 500kg så blir det 5kg/hk. Detta kan ju också uppnås med att öka effekten till 200hk för det ger också 5kg/hk. Alltså borde 100kg motsvara 20hk i detta exempel. Men om bilen väger 1400kg och har 200hk och så minskar du 200kg på dens vikt så får bilen 6kg/hk. (1200kg/200hk=6kg/hk) Men om du ska öka effekten på en bil som väger 1400hk så den ska få 6kg/hk så blir ekvationen 1400kg/ X hk = 6kg/hk vilket i sin tur ger: 1400kg/ (6kg/hk) =~233hk och det betyder att det skulle behövas ~233hk för att nå detta vikt/effektförhållande. Men då är ju ökningen bara 33hk och med det vi lärde oss från exemplet innan var ju att det behövdes 40hk för 200kg. Det jag vill säga är att detta inte är en linjär funktion där 100kg motsvarar ett bestämt antal hästkrafter. Du får helt enkelt räkna ut kg/hk förhållandet för din bil och se hur det förändras när du tar bort vikt, respektive lägger till hästkrafter. Mvh Johan |
|
|
Aaaa.. TACK! Det var det här jag var ute efter.. :) "Vadå!? Har inte alla en tub i bagaget!?" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.