AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.373

Erfarenhetar av racedieselmotorer?

he
45
hellas
Z4 GTR -07
M5 -99
320 -95 ST
M3 -88
320 -88
Är det någon som vet skillnaderna i motorn är mellan 330d och 335d?
Någon som vet något om trimning av dessa motorer?

/Pär

Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Menar du nu "standard" motorer eller sådana som redan är racepreppade?

Jag tror du behöver bli mer specifik i din frågeställning. Gärna lite bakgrund runt varför du frågar t.ex.

//amullo
---
he
45
hellas
Z4 GTR -07
M5 -99
320 -95 ST
M3 -88
320 -88
Jag funderar på om man ska byta motor från M5 V8 till någon from av turbo diesel. Motorn ska sitta i en långlopps BMW Z4 GTR. Nu när jag söker efter motorer vill jag veta om tex 330d och 335d är samma motor i grunden.

/Pär

Visa användare
133
ollie
120d -2007
Jag vet vilken du valde. ;)

www.ederacing.se

Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Något du kan dela med dig av? Vore ju kul att få höra mer.. Speciellt eftersom jag själv är med och tävlar i Långlopp, dock med motorcykel..

//amullo
"No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight"
Tu
17
Turbo M3
M3 turbo-93 1000+hästars
BMW 530d TOURING
Ja hur gick det vilken motot blev det?
Är intreserad för håller själv på att modiferar en 530D inte så många som har gjort så mycke mer än "mjukvarutrim"
he
45
hellas
Z4 GTR -07
M5 -99
320 -95 ST
M3 -88
320 -88
Jo, det blev en 535d -06 motor. M57TU tror jag beteckningen är. För att förenkla mappningen så har jag byggt bort den lilla turbon. I måndags var vi på Malmby flygfält och mappade. Hela dan gick åt till att felsöka ett skenade laddtryck som vi inte lyckades få till. Trots en fullt öppen wastegate drog laddtrycket rakt upp till 2.5 bar där ECU drog ner motorn i limp.

Nu håller jag på att montera en extra wastegate.

fortsättning följer....

/Pär

Verkar som du valde samma motor som den diesel som har rekordet för dieselbilar på Ringen, dvs Dieselspeeds 335d GTR. Jag var nere och träffade Günter Beckers förra året och fick en guidning bland de racerbilar de har. Intressant är att i Tyskland kan de bara ta av vinge + spolier och sedan provköra på Autobahn lagligt...

Jag har lite bilder och data kring deras motor om du vill att jag skickar över till dig.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Allroad:
Ska hämta mitt Vtech kit i morgon.
Hur är det möjligt att få ut närmare hundra nya kusar med detta system?
Har du gjort något annat med din 535d förutom Vtech?

Hellas:
Jag har några funderingar på andra åtgärder som tex större spridare, racekat, modifierad luftburk, oljekylare mm. för att öka effekten ytterligare. Tacksam för tips.
Tanken är att skapa en riktigt potent gatbil av en 335d touring.

//Stefan
Inget annat än vtech är gjort. Den går faktiskt ruskigt fint. Be Jonatan på Vtech lägga upp mappen efter min och Jannes bilar så blir det åka av! Observera dock att min mappades om slutligt när den var på dynon, Vtech hade ingen Extreme till denna motor innan och min bil var testbänk för att få fram en. Jag testade ett antal filer innan vi körde på Dyno men så fort bilen kom upp där läste de av och satte en perfekt mappning med en gång! Har inte haft några felkoder eller andra defekter efter mappningen.

Observera att jag inte fick 100 nya kusar. Den visade mer original på dyno så det blev 70 hk till. Vridet stack dock upp 145 nm om jag kommer ihåg rätt...
he
45
hellas
Z4 GTR -07
M5 -99
320 -95 ST
M3 -88
320 -88
Allroad:
Var det du som var nere i Trosa och körde i rullen där?
Maxe ringe mig efter Framtidsbränslens diesel, som vi kör vår Z4 på.

Jag tar tacksamt emot all data och bilder som finns.

/Pär

Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Tack Allroad.
Ska framföra ditt tips.
Återkommer med mitt resultat.

//Stefan
Pär: jepp, det var jag som mappade bilen i Trosa. Han snackade om en banbil med förra generations x35d i. Bör ha varit din. Sa han även att första dynokörningen visade 829 nm. Lite crazy...

Du har fått PowerPost
he
45
hellas
Z4 GTR -07
M5 -99
320 -95 ST
M3 -88
320 -88
Jo han ringde och var helt lyrisk över hur fint motor gick och de siffor ni fick ut.

Vet du om Dieselspeed kör med en extra wastegate?

Du har också fått PowerPost

/Pär

Tu
17
Turbo M3
M3 turbo-93 1000+hästars
BMW 530d TOURING
Allroad:Jag skulle också vara intresserad att dregla över några bilder om det skulle gå o fixa?
Har åkt med Promotehs box o vatten/metanol insprut,Men håller nu på att ersätta boxen med V-techs RTS så då får vi se vad som händer...
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
Pär, du har fått Powerpost !

/Janne

Janne E61 535D 2008 Sportautomat.
Turbo M3: här är en länk på ett litet test jag gjorde. Obs att det är vinterhjul på, spinner bort allt på 1:an som synes. på 2:an kommer den bättre. Ville bara testa vad mappen gav. Ca 17s 0 - 200 på mätaren. Den visar 5 km/h fel så på med sommarhjulen och köra till riktiga 200 km/h så borde 17s vara inom räckhåll. Inget att skryta med om man jämför med moddade 335i mm men snabbt för en oljebrännare som enbart är ommappad...

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.