|
|
|
|---|---|
|
hej jag bytte bakdäck på m3 an idag. på motorvägen börja den skaka lite bakifrån i 140 och kändes lite vinglig och spårkänslig.. beror det på att framdäcken är rätt slitna precis lagliga ungefär, så att det är därför?? eller behöver dom bara köras in lite vad tror ni?? dom blev ju balanserade o allt. med dom blankslitna skaka det inte alls. | |
|
Liten fundering bara! Har du orginal fälgar? Om inte så kanske ett par centreringsringar fixar biffen.. Eller gick du upp nån dimension på däcken å att asfalten du körde på vart nedkörd? I såfall så kan ju bilen spåra rätt kraftigt vilket kan upplevas som skakningar! Bara lite undringar,har säkert fel men det är nått å börja nysta med i alla fall! Lycka till med fel jakten! |
|
| Kontrollera först och främst så att hjulen sitter åtskruvade ordentligt, det ska man kontrollera efter max 10 mil, men jag vet flera som har tappat hjulen efter betydligt mindre sträcka efter hjulbyte hos däckhandlaren. | |
|
tjena. bytte bakdäck även på min m3 innan jag ställde av den. vart vinglig o kändes som jag slira fram o tillbaka på vägen. kommer inte ihåg fall de där försvann eller inte, lär ju märka i vår när den kommer fram. :) Har bra framdäck så beror nog inte på att dina var slitna. |
|
|
Välkommen till den klubben grabbar :) Det där problemet fick jag oxå på min 330Ci ACS i höstas när jag bytte bakdäcken, mycket obehaglig känsla. Enl. min däckhandlare så är dett ett vanligt problem på BMW och Porsche bla. Uppstår främst om man har olika fabrikat eller mönster på fram och bakdäcken. Men oxå som i mitt fall där jag har Bridgestone Potenza både bak och fram. Fram har jag nästan nya Potenza RE040 och bak har jag nu RE050 (nya mönstret). Inte så konstigt om man tänker på det dock tycker jag, jag menar "stenhård" fjädring och chassi med låg profil på däcket. INte konstigt att bilen vill "vandra" och vingla på det nya däcken med 9mm mjukt gummi. Hann köra ca 100mil innan det blev dags för avställning och under den tiden blev bilen mycket stabilare än när däcken va helt nya. Så jag tror att ytterigare 100 mil till våren ska fixa till problemet. Och att man ska återfå den underbara känslan man är van vid från AC Schnitzer chassit. :) Håll ut grabbar det blir bättre och bättre för varje mil för att sedan va helt återställt lagom till att det är dags at byta sulorna igen ;) Mvh Jimmy Länk |
|
| Hehe där har vi nog mitt problem, olika märken på fram o bak däck. Tack för svaret jimmyboy :) | |
| måste köras in, har inte med olika fram och bakdäck att göra. det är inga problem ska du se Abbemannen. kör lungt i början bara. | |
|
Monster femma: Klart att det kan bero på att han har olika fram och bakdäck! Har du tex. ett rakt mönster på framdäcken och ett V-format bakdäck så kan det uppstå mycket "roliga" fenomen. Det kan alla kunniga däckhandlare eller personer med erfarenhet intyga. Men som sagt det är oxå en inkörningssak för helt nya däck. Mvh Jimmy Länk |
|
| ok tack för svaren | |
| Har samma på min M5a: har Goodyear F1 fram samt Toyos värstingar bak (kommer inte ihåg vad de heter) men efter bytet så känns den lite oroligare att köra på halvtaskik motorväg... blir väll å slita ner dem snabbt å köpa nya F1 bak åxå till våren | |
|
Probmemet är att med en delad bakaxel får snedslitage på däcken, så med nya däck blir anliggningen mindre och "vingligare" Jag fick ställa mig och burna ned ett par mm på mina nya för att det skulle bli åkbart igen:) Då blev det jättebra! Man lever bara en gång! |
|
|
Jag menar alltså att däcken slits mer på insidan om någon inte förstod. Man lever bara en gång! |
|
| alexxxxx, hade sama problem att bakdäcken slets mer på insida byta kuledererna o en ljulinställning sen sliter dom jämt.samt att bilen svajar inte längre i hög fart | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.