|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Anders, Stephan pch Dawwe: Om jag har kopplat bort batteriet och satt ihop plus och minus för att nolla datorn, finns felkoderna ändå kvar? | |
| Svar: Ja...Men bilen borde starta likförbannat! "Felkoderna" tar man bort genom att koppla upp sig mot bilen med en dator o sedan radera dessa (iaf på VW från samma tidsera, borde vara likadant med BMW...) | |
| Jag hittade en plastbricka i oljefilterhållaren som var av på mitten samt en plastring som verkar vara en låsning för plastbrickan. Kan det ha att göra med varningen jag fick för lågt oljetryck? | |
| Definitivt...gissar på att det är "ventilen" som skall hindra oljefiltret från att dräneras...Om den går sönder så lär ju oljan rinna tillbaka i tråget me en gång, detta borde definitivt påverka oljetrycket. "Ventilen" är en slags "övertrycksventil" om jag förstått det rätt.... | |
|
Det verkar ju vara lösningen på problemet med lågt oljetryck. Tack Dawwe. ...men varför får den ingen gnista eller bränsle? Kan det ha uppstått två problem samtidigt? |
|
|
Jag har iaf väldigt svårt att se att varningen för det låga oljetrycket skulle vara orsaken till att din bil inte startar. Har som sagt aldrig hört talas om den funktionen att bilen stänger av motorn vid lågt oljetryck (vare sig på nya eller äldre, oavsett märke), men inget är omöjligt... Gällande oljetrycket så antar jag att det är denna "ventil" som havererat för dig: Länk . Iofs en M30 och inte en M60 som du har men det borde se snarlikt ut... Har du kollat om pumpen går när du bygglar den? Så fort du säkerställt vad som felar (bränsle eller gnista) så har du iaf lättare att ringa in den defekta komponenten...Att både tändning o bränsleförsörjning skulle haverera samtidigt är väldigt långsökt, om det nu inte finns nåt "gemensamt relä" som på något sätt förser dessa 2 "system" med ström |
|
|
Presis den är det. Det sitter en plastbricka där som är hel och en plastplopp i mitten. När man sätter filtret på plats så trycks plastploppen ned och brickan fungerar som en ventil antar jag. Det konstiga är att det är två plastbrickor varav den ena var i två bitar samt en låsringmutternånting i plast som passar på plastploppen. Ska denna "ventil" bara tömma filterhållaren när man tar bort filtret? Oljan kommer väl in i mitten av filtret och sugs ut i botten av filterbehållaren (i det andra hålet)? Nej, jag har inte provat att bygla i reläsockeln. jag ska prova i morgon men den startar inte på startgas så då kan det inte finnas någon gnista och tändstiften luktar inte bensin när man har provat att starta. Ingen gnista och ingen bensin. Två fel samtidigt? Jäkla bil! Sov gott Dawwe! |
|
|
Det är en övertrycksventil vars funktion är att kunna låta oljan passera ner i tråget ifall oljefiltret skulle vara igensatt...Det är iaf så jag har förstått det hela... Gällande startgas så är det ju en V8...du lär behöva rätt mycket startgas för o få igång den:-) |
|
|
Hej! Om du har ett mätinstrument så kontrollera så att du har spänning fram till bränslepumpen. Har du det och den om den fortfarande inte går, prova då att knacka på pumpen med skaftet på en skruvmejsel. Pumpen på min 320 la av på detta viset. Knackade jag på den så startade den. Lycka till! Mvh Håkan |
|
|
Dawwe och Håkan, vad säger ni om det här: Det ÄR ström fram till bensinpumpen så det kan vara den som är trasig men om den får gnista så borde den väl hosta till lite på startgas och stiften borde väl vara lite blöta eller lukta bensin när man provat att starta några gånger. Jag knackade med en skruvmejsel på pumpen men typiskt nog så hände inget. |
|
|
Hej igen, Om du har mätt upp och konstaterat att det är spänning fram till pumpen och den fortfarande inte går så är det garanterat fel på den. När du vrider på tändningen efter att bilen stått ett tag, typ över natten så skall pumpen gå i ca 5 sekunder för att bygga upp bränsletrycket. Eftersom pumpen inte går så hade jag provat att byta denna. Angående startgasen så är det inte säkert att v8an orkar hosta till på denna. Kan vara som så att det inte heller blir ngn gnista eftersom du inte har ngt bränsletryck. Är ganska vanligt att bränslepumparna ger upp ngn stans runt 20 000 mil. Vill ge dig en eloge som ger dig på en sådan här felsökning! Lycka till! Mvh Håkan |
|
|
Tack Håkan! Pappa har lärt mig en hel del och jag tycker om att fixa saker som är trasiga. Hoppas bara att det är bensinpumpen för då kan jag byta den och få igång skrället. Kan man öppna någon bränsleslang vid motorn för att se om det är bränsletryck? |
|
|
Vet inte om du kikat på RealOEM!?? Här är iaf en länk: Länk Nr 4 i bilden är tryckregultorn. Om pumpen fungerar så skall du ha tryck vid denna. Ta det försiktigt med bensinångorna bara. Kika gärna runt på RealOEM. Här kan du finna alla delar på bilen. Mvh Håkan |
|
|
Lenita: Kolla här för hur man byter bränslepump: Länk Ett tips är att innan man börjar lossa bränsleslangar mm att man gör systemet trycklöst genom att tex rycka säkringen till bränslepumpen o sedan köra på starten 10-15sek. I ditt fall så har du säkerligen inget tryck i systemet eftersom pumpen inte verkar gå...Förresten du har väl kollat säkringarna (sitter i motorutrymmet närmast vindrutan förarsidan)... |
|
|
Tack Håkan och Dawwe! Jättebra länkar som visar precis hur jag ska göra. Jag ska prova att göra som du skrev Dawwe och göra systemet trycklöst och sedan lossa nr 14 (bränsleledningen). Därefter ska jag prova att köra pumpen. Kommer det inte bensin då så är pumpen trasig. jag får nog förlänga bränsleledningen ned i en hink. Alla säkringar under huven är hela. Under baksätet var det värre men det har jag fixat. Tack så jättemycket för all hjälp ni har gett mig. Ni anar inte vad jag uppskattar det. |
|
|
hej jag hade också problem med min bränslepunp, den pumpade inte fram soppa alls och ström det hade jag där bak och då kollade jag med ett mätinstument och då hade jag tolv volt där bak men stömmen där bak kunde INTE tända en glödlampa för det var för lite ampere, så vi kollade vidare och det visade sig att en kabel under bilen vid silentblocken någonstans var nästan av så vi lagade den och sen startade den |
|
| Nu skäms jag lite. Jag TRODDE att jag hade 12 v i kontakten till pumpen men det var till nivågivaren. Jag har INTE 12 v till pumpen. Sablar också! Jag tog lös pumpen och den fungerade hur bra som helst när den fick 12 v. Det konstiga är att reläet får signal om att dra och reläet fungerar. Då borde den skicka ström till pumpen. Jag får göra som Dawwe sa tidigare: bygla 30 och 87 i sockeln så tvingar jag pumpen att pumpa. Det Hazse skriver är ju intressant. Kan det vara kabelbrott? Frågan är om det finns någon gnista? Kan den ta skada av att få bensin men ingen gnista. Det hade inte spelat någon roll med en gammal Volvo 240 men nu är det ju lite mer avancerade saker som ska fungera ihop. | |
|
Hej! Även om relät drar så betyder det inte att det ger en slutning så att du får spänning till pumpen. Spolen i relät kan vara hel men funktionen uteblir om kontakterna ej sluter som de skall. Varje gång ett relä drar så uppstår det en liten gnistbildning som i sin tur gör att kontakterna ej leder ström till slut. Prova att montera tillbaka pumpen och dra dra sedan två trådar direkt från batteriet för att tvångsmata pumpen. Bra är att vara två i detta läget. Spänningsätt pumpen och vrid sedan på nyckel för att starta bilen. Se upp med gnistbildning och bensinångor när du/ni gör detta. Lycka till! |
|
| Bra idé, Håkan. Jag ska prova att dra en kabel direkt från batteriet till pumpen. Då spelar ju inga relän eller kabelbrott någon roll. Jag lovar att vara försiktig ;-) Tack för tipset. | |
|
Jag tror att jag har hittat felet. Vevaxelgivaren. Det ska vara ca 500 ohm mellan stift 1 och 2. Det är 5 MEGAohm, i princip avbrott. Va gött! Hoppas bara ett det inte är något mer fel. Ha en skön söndag, alla vänner. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.