AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.607

Min 540 startar inte

Sida 1 av 3
Le
37
Lenita
540 -94
Hej!

Jag behöver akuthjälp. Min e34 540 blev helt plötsligt svårstartad och stannade även när jag stod på tomgång. Jag drog iväg ut på motorvägen och den gick hur fint som helst tills "oeldruck motor" började lysa tillsammans med den röda oljelampan. Jag stannade och kollade nivån. Oljan var varm och det var fullt. Jag hade inte så långt kvar hem så jag startade igen och när jag kommit halvvägs (ca 1 km) så kom samma meddelande tillbaka 4 ggr.
Nu till min fråga: Bilen vägrar att starta. Vad har hänt? Kan oljetrycksgivaren vara trasig trasig och ge felmeddelande som gör att bilen inte startar? Kan bränslepumpsreläet vara trasigt? Var sitter det förresten?
Jag tar tacksamt emot ALLA idéer och tips. Jag vet att det här forumet många kunniga användare.
Le
37
Lenita
540 -94
Måste tillägga att startmotorn snurrar på som den ska men bilen startar inte.
Visa användare
42
BeEmWe1
525 E60
försök resetta bilens dator.
Le
37
Lenita
540 -94
Har gjort det (kopplat bort batteriet över natten) men den startar inte. Tändstiften är inte blöta efter allt testande så den får inte bränsle eller tänder. Kopplar elektroniken bort bränslepumsreläet när den inte får gnista eller när oljetryckgivaren inte fungerar?
Apropå oljetrycket så verkar pumpen fungera som den ska.

God Jul
Le
37
Lenita
540 -94
"Tändstiften är inte blöta efter allt testande så den får inte bränsle eller tänder" Den tänder alltså inte med startgas menade jag :-)

God Jul igen!
Scheisse som tysken hade sagt när bilen behagar att gå sönder när den kanske behövs som mest...
Om jag förstått dig rätt så har du konstaterat att bilen inte får bränsle? Isf skulle jag börja med att kolla bränslepumpsrelät. Att kolla tändningen är värre då du har (om jag minns rätt) en tändspole till varje cylinder. Osannolikt att alla 8 spolar går sönder på samma gång, borde isf vara något helt annat, kanske någon säkring som gått? Eller ev motronicboxen som sagt upp sig (inte så troligt) eller vevaxel/kamaxel -givare?. Jag skulle börja med att göra en felkods-avläsning iaf.
Le
37
Lenita
540 -94
Dawwe: kan man kolla bränslepumsreläet genom att lägga på 12 v från batteripolerna och höra om det "klickar"?

Hittade ett annat fel under baksätet. Säkringarna för bakrutevärmen, vindrutetorkare, radio och innerbelysning hade smält till en förkolnad klump. Oroande men det kan väl inte ha med att den inte startar att göra?

Skulle gärna vilja läsa av felkoder men då blir det att bogsera den till Karlstad (10 mil) med automat. Tror inte att jag orkar det faktiskt. Ska jag köpa en Toyota istället?
Nja...man kan byggla 2 stift i själva kontakten o på så vis "tvångsmata" pumpen..Vilka 2 stift det ärvet jag inte med säkerhet, men det finns säkert andra som gör det! Det är inte att rekommendera att bogsera 10 mil, v-lådan kan ta stryk då den inte får smörjning vid bogsering.
Näää...köp en VW istället, tex en med 90 eller 115 hästars motorn, enkla bilar som sällan sviker....(årsmodell -89-96)
Le
37
Lenita
540 -94
Dawwe: Jag menade om man har tagit lös reläet, kan man då lägga på 12 v direkt från batteriet för att höra om det klickar eller kan det skada reläet?

Apropå VW så känns Toyota mer pålitlig och snyggare (nyare Corolla).
Asså på min gamla E30 så gjorde man på följande vis för att tvångsmata bränslepumpen för att utesluta relä-fel: Man tog bort relät o sedan så använde man sig av en kabel o bylglade (dvs skapade el-förbindelse) 2 stift i reläsockeln (minns ej vilka man ja tror det var stift 30 & 85, men jag minns nog fel!!!!). Sen var det bara att vrida om tändningen o hålla tummarna (återigen om jag minns rätt, kanske var till o med så att bräsnlepumpen gick så fort man byglade...). Tipset är att starta en tråd där du frågar typ "Vilka stift skall man bygla i bränslepumpsrelä sockeln för att "tvångsmata" bränslepumpen"...eller nåt sånt. Du bör även nämna att bilen i fråga är en 540iA E34...

Nej nej....VW is tha shit:-). Har hittills (pepppar peppar) aldrig ägt en VW (eller någon annan bil för den delen, de haverier jag haft har alla varit så pass milda att jag kunnat ta mig hem för egen maskin, bla ett vipparmsras efter högvarvig körning, skedde precis när jag var hemma igen utanför garaget)som behagat gå sönder (iofs så byter jag suspekta delar innan det är för sent, gäller alla mina bilar).
Nackdelen med nyare bilar (som jag ser det) är att tex ett kamremshaveri (förvisso ovanligt men ändå) gör stora hål i plånboken... Råkar man ut för ett rembrott på en VW 2.0 115Hk så är det enda som händer att motorn stannar...Smäll dit en ny rem o kör sedan vidare (jag har alltid med mig reservkamrem,tändspole,vattenpump,termostat,fördelare,samtliga övriga remmar mm i bagaget, kamremsbyte tar ca 1.5 timmar för mig numera), så det skall myyyyycket till om jag skall bli stående (vi snackar skuren motor eller v-låda typ). Iofs köper man inte en bil för att laga den men man vet aldrig när oturen är framme...
Le
37
Lenita
540 -94
Provade att lägga på direkt från batteriet och det klickade. Alltså är bränslepumpsreläet helt. Testade även "motorreläet"? och det var helt så nu lutar det åt antingen "vevaxelgivaren"? eller något stort elfel totalpaj i någon styrbox eller vad det nu heter. Ska jag chansa och byta givaren eller hälla 10 liter nagellack över bilen och ställa ut den som konstverk vid motorvägen?

Corollorna är snyggare än VW:isarna, så är det bara och det väger tungt ;-)
Att relät klickar e ju "bra"...men det är ju inte säkert att det klickar när det sitter i sockeln (kan tex vara ett fel av något som slag som gör att relät aldrig slår till...) Jag skulle bygla pumpen för att se om den startar..Gör den det har du iag ringat in problemet: Varför får relät ingen styrström?

Nej nej....Låt japanerna ha sina bilar i fred...Som stolt europe måste du främja den europeiska industrin:-)
Le
37
Lenita
540 -94
Ok, jag ska prova att bygla i sockeln men den rackarn startar inte med startgas så jag tror inte att den får gnista heller.

Om det inte blir en Toyota så skulle jag mycket väl kunna tänka mig en s60. Den är den läckraste Volvon genom tiderna.
Nu e du ute på djuuuuuuuuuuuupt vatten....S60, du har väl inte gått o blivit tant?*hahaha*. Ärligt, du har säkerligen ett "skitfel", såna fel kan uppstå på alla bilar eg oavsett ålder....
Le
37
Lenita
540 -94
TANT? Det var det fräckaste! Det är ju flera år kvar till tant, typ 5. "Ler"

S60?! det är ju bara äldre män som kör såna snyggaste Volvon är Flamröd 850 R Sedan, håller helt med om VW, finns inget bättre i bruksbilsklassen.

Har inga egna tips, dock det finns ett skyddssystem som gör att man inte kan starta när en allvarlig varningskod kommer upp, som när vattenpumpen totalrasade och släppte ut all kylarvätska, då var den död tills nivån var ok igen, den gick dock att bogsera eftersom det handlade om en 540i/6=)

Stephan
Le
37
Lenita
540 -94
Stephan: Kan det då vara så att om jag byter oljetrycksgivaren så kanske den startar?
Stephan735i: Några såna skyddssystem har jag då aldrig hört talas om...Men men ingenting är omöjligt även om jag håller det föga sannolikt...

Lenita: Jag är 99% säker på att en trilskande oljetrycksgivare inte är boven i ditt fall...Jag har iaf inte sett något om det i instruktionsboken mer än att om texten "Oeldruck motor" dyker upp så skall man stänga av motorn omedelbart (borde stått att bilen stängs av automatiskt om det finns ett skyddssystem tycker man...)
Dawwe; 540: in dog direkt efter vattenpumpen skar och all vätska rann ut, jag förstod inte varför den dog = försöker starta igen, den går i gång men dör direkt, kliver ut och ser vätskan därav min gissning att det finns ett skyddssystem.

Lenita; Du har inte kollat felkoder? Finns enkla bildator som kan läsa av/nolla för jag vågar mig inte på att gissa om oljetrycksgivaren verkligen är boven, men om det är som jag tror/gissar då startar den igen efter felet är åtgärdat, men som sagt jag är inte tillräckligt kunnig jag hade ringt Perre Larsson så hade han fått komma med förslag, hoppas det löser sig!

Mvh Stephan
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Att läsa lagrade felkoder är nog enklaste lösningen. Angående andra bruksbilar vinner nog VW m.a.p karosseri/rostskydd, men driftsäkerhet i övrigt tror jag Corollan tar hem. Tror VW´n och Toyotan är glömda bara bilen startar igen..
Stephan: Isf är det BMW's bäst bevarade hemlighet:-)...Har aldrig hört något liknande, men hur coolt som helst om det ÄR så:-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.