|
|
|
|---|---|
| Har ingen värme i min 318is-94. Någon som har nån idé vad det kan bero på? Vart sitter värmeventilen? | |
gretzky |
Import? Kan ju vara termostaten ev. |
|
Bilen är inte importerad. Tror inte att det är termostaten eftersom tempmätaren går upp och stället sig på mitten. Det finns en ventil nånstans som släpper in vatten till värmepaketet? |
|
| Antar att du har kollat nivån på glykolen (?) Annars så ska det som sagt finnas en vattenventil till värmepaketet, har för mig att denna sitter rätt nära torpeden på insugssidan under insuget. | |
|
Hittade ventilerna. Dom sitter vid torpedväggen som du sa, tre slangar, två som går till ventilparet. Försökte få bort elkontakten till ventilerna men den satt som berg. Det var lite vatten och jag har fyllt på men jag har ändå ingen värme i kupén. Kan kanske vara att det är en hel del luft i systemet. Hur luftar man på enklast sätt? Det finns en luftskruv uppe på kylaren. |
|
|
tjena! Hade exakt samma problem på min bil för någon månad sedan, då var det kylaren som läckte. Bytte den -> Ingen värme, efter luftningen fanns det värme igen=) Så här luftade jag: Skruva upp luftventilen, varma upp till cirka 3000varv och så småningom ska det börja komma vatten blandat med luft, fortsätt tills det bara kommer vatten. Kom aldrig 'bara' rent vatten för mig, utan åkte en tur på cirka 5 kilometer, efter 3~ kilometer gick den upp i temp och jag gick ut och öppnade luftventilen och lät det pysa ut och fyllde nytt vatten. När jag kommit hem efter ytterligare 2 kilometer gjorde jag samma sak. Sen tog jag turen igen och klarade hela vägen samt luftade när jag kom hem, sen kan du ju sitta o gasa lite i friläge för att sätta lite mer tryck på systemet och försöka klämma ut sista biten luft, men var med och fyll på vatten hela tiden.. Nu går den utan problem och fyfan va varmt o gött det är på mornen! Lycka till! Mvh johan |
|
|
Jag ska prova att köra bilen varm och lufta. Tack för hjälpen! |
|
| Dåligt att det inte finns någon nivågivare för kylvattnet. Motorn kan rusa när jag startar den. Misstänker att topplockspackningen har gått. | |
| jo, därför du inte ska köra direkt, varva när motorn är kall så suger den åt sig vatten, var med och fyll på hela tiden. gör detta tills du märker att den inte tar mycket mer... då kan du börja köra bilen för att sedan fylla på. | |
| Förresten så slarvade jag själv när min kylare läckte och körde ändå ;) åkte runt med cirka 5 coca-cola 2L flaskor vatten, haha.. den kokade nog ungefär 5-6 gånger, topplocket höll för mig iaf, tack och lov! | |
| Vet ej vart det läcker, om det är kylaren eller topplockspackningen. Får kanske lämna in bilen för att provtrycka kylsystemet. Kan ju vara topplockspackningen som är dålig och att det är där det läcker. Fenomenet rusning vid start har funnits ett par veckor. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.