AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.342

Stulna fälgar m5-e39

Be
136
BeNnaN
Mercedes E300de 2019
BMW 120i M-pkt 2019
Hej!

Igår när jag kom hem från jobbet så hade mina fälgar blivit stulna.
Jag tänker inte gå in så mkt i detaljer om hur dem snott dem..

Det jag undrar nu är hur mkt kommer man få från försäkringsbolaget?

Fälgarna var nästintill nyskick fanns inga märken eller så, och däcken var michelin pilot sport ps2, och de var nästan nya!

Fälgarna är orginal!

Jag är rädd att man inte får mycket eftersom jag har inga kvitton på hur mkt michelin däcken kostade för det var förra ägaren som köpte dem.
Samt hur mkt kommer de värdera 7 år gamla fälgar.
Ni kan se på mina bilder hur de såg ut.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja,ta dina bilder och låt skaderegleraren fixa exakt likadana fälgar+däck till dig...OM du inte blir nöjd med vad du får i ett "första skede" i kontantersättning..

Borde?! ju gå att få försäkringsbolaget att åtminstone fixa "nya" likadana fälgar med däck utan att gräva för mycket i detta själv.
Får du ett "förslag" på ersättning i pengar så kolla vad BMW tar för en uppsättning först.

Man kan ju inte(jaja,det kan man säkert iofs) per automatik säga att "fälgarna är gamla" så du får 5000kr eller något dylikt, ty för den summan hittar du inga M5 fälgar med däck på öppna marknaden.

Kolla på blocket eller så vad folk vill ha för likadana fälgar+däck så du åtminstone har något att jämföra med och kan ha som "underlag" när du börjar "strida" för rätt ersättning med försäkringsbolaget..

Mvh Janne.

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Fördelen för dig är ju att det bilens originalfälgar som är stulna. Det är betydligt svårare att få rätt ersättning för eftermarknadsdelar.
Visa användare
168
tattern
M5 F90 Competition -19
Vill bara säga att jag lider med dej, att det finns sånna jävla svin!!

Fick mina 20" alpina hjul stulna när jag åkte 750 E38, var på semster btw, fick åtta års åldersavdrag på fälgarna och lite avdrag på däcken som hade gått 1000mil, fick väldigt dåligt för fälgarna men nästan fullpris för däcken??

Så jag fick drygt 30000:-, nypris för kompletta hjul på BMW tror jag var 80000:- så nya hjul va ju inte å tänka, men beg hade ju gått. Tröttnade på allt och slumpade bilen istället.

Mvh Mathias
Be
136
BeNnaN
Mercedes E300de 2019
BMW 120i M-pkt 2019
aa jag kollade upp på bmw vad de vill ha för nya fälgar och totalt för bara fälgarna blir det ca 21000kr. Sedan ska man köpa däck också och då blir det totalt lite över 30000kr.

Kan berätta att tjuvarna som snodde mina däck hade tillgång till nycklar.
För de lyckades gå in bakvägen på fastigheten och in genom en extra dörr som kräver nyckel för att komma åt förråden där mina däck var.
Det jävliga var att de öppnade alla förråd men det var bara mina däck de snodde. Grannen hade 8 st nya däck i sitt förråd, till sin Volvo v70 och golf.
Min granne sa att det måste vara ett beställningsjobb, de visste vad de leta efter.

Försäkringsbolagen vill nu att fastighetsföreningen ska också göra en polisanmälan. Jag pratade självklart med styrelsen, men de sa att de gör inga polisanmälan utan det är vi som blivit rånade som ska göra en anmälan, vilket jag sagt att jag gjort.
De vill ha en extra bekräftelse på det jag sagt helt enkelt. för de tycker att det varit för lätt för tjuven att göra inbrott, vilket jag också tycker.
Alltså det är sjukt det är ju någon bland mina grannar som har nyckel och släppt in fanskapet.
Tjuven har liksom inte behövt förstöra något förutom bläcket där våra hänglås satt i.

Nu väntar jag bara på polisrapporten så jag kan gå till styrelsen och de kan styrka min rapport, och sedan får jag se vad försäkringsbolagen säger.

Tydligen går det inte på hemförsäkringen trots att däcken blev stulna i hemmet, utan de menar på att det är bilförsäkringen.

Men jag tycker att om det skulle gå på bilförsäkringen då ska ju fälgarna sitta på bilen eller ligga i bagaget!?

Jag kommer uppdatera sen när jag fått besked.

Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
BeNnan: Mycket tråkig historia att läsa. Jag tycker att det är ett konstigt agerande från styrelsen i din Brf. Jag sitter själv med i styrelsen för min Brf och nog hade vi anmält inbrott som skett i förråd hos våra medlemmar. Sen är det ju självklart att varje medlem som drabbats även måste göra en anmälan själv. Det är ju dock ett stort problem att de haft nyckel och tagit sig in med. Mycket märkligt att det inte går på hemförsäkringen när fälgarna inte var i närheten av bilen. Blir intressant att höra vad som händer.

vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.