|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Snart är panelen klar och jag börjar snegla på portar,kraven är isolerade med motor.Har kollat lite på Hörman.Kanske nån som har lite info på en bra och stabil port.Jag lägger gärna till på priset så man vet att den inte ramlar ner i taket på min dubbeli eller än värre i knoppen. Jag har slagportar på mitt andra garage och dom är jobbiga så en som glider upp under innertak är mest intressant. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk | |
|
Farsgubben har Crawford port med fjärrstyrning(går upp under tak)...smidigt.. Han funderade faktiskt på just Hörman,men det blev Crawford i slutändan trots allt...Liiite dyrare men men... Jag har en 60-tals port på mitt garage som du nog inte ens vill veta namnet på...går också delvis upp under tak, men är osmidig o "ranglig" och "manuell"..Inte många rätt mht din spec iaf ;)...utvecklingen går framåt :) Mvh Janne. |
|
|
Då lägger jag till Crawford på listan:) Hm kom o tänka på att där 2pelarlyften står vill jag ju inte ha en port som går inåt,men det är väl "bara" att välja raka skenor? Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Jag lägger min röst på en Hörman. Vi har en sådan taksjutport här hemma med elmanövrering, otroligt smidigt. Otroligt bra räckvidd på fjärrkontrollen med, kan sitta inne i huset och öppna porten. Enligt katalogen finns det många olika fjärrkontroller av diverse slag, t ex en som ser ut som en cigarett tändare och är perfekt att ha i bilen plus att den är lite diskret. Jag föreslår att du tittar runt på lite olika alternativ och bildar dig en egen uppfattning. Vill du inte ha en taksjutport finns ju vikportar. Nackdelen med vikporten är ju att den stjäl frihöjd. |
|
|
Köpte en Hörmann med motordrift för några år sedan och den har funkat utan några som helst problem. Lite dyr kanske men ligger ungefär i samma prisklass som Crawford. Tittade även på några billigare varianter av portar men fick ett ganska dåligt (skramligt) intryck av motorerna som följde med. Ska ju helst hålla några år :) _____________________________ I Sverige är "lagom bäst". I andra länder är "bäst" bäst. |
|
|
Jag har också en Hörmann som är fem meter bred och motordriven, jag köpte den för några år sen och den är smidig och fungerar bra! MEN! Det var ett helvete att montera den, jag gjorde det själv! Fruktansvärd dåliga instruktionsböcker! M3 E30Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag kan rekommdera portarna som Skånska byggvaror säljer. Monterade två stycke motordrivna 2006. Är tillverkad i Canada av en stor porttillverkare med långa anor. Lika bra kvalitet och isolering som de lokalt tillverkad Hörman /Crawford enlig min uppfattning. Dessutom till ett vettigt pris, man två portar för samma pris som av en princip och det är inte kvaliten som gör prisskillnaden. Mycket lättförståelig och utmärkta monteringsinstruktioner dessutom. Länk Länk Länk ///MVH Hasso Länk |
|
Ska nån dag åka och klämma på lite portar. Jag har kikat på Skånska portar men hittar bara 240 bredd? som jag tycker blir i minsta laget i aiia fall om man ska in med en fullzisejänkare. En jätteport som Abbe har har ju varit kalas men jag har stålpelare i mitten som håller upp en limträbalk så det går inte. Det jag grubblar lite på nu är om man kan få en port att gå rakt upp på skenorna. Kolla på Länk i den högra så är fria höjden 2.5,m sen blir det ett loft med kontor där. Sen i vänstra delen står en 2pelarlift o det skulle vara lagom kul o köra upp porten med en bil på liften. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
När jag kollade på portar för ett par år sedan kom jag fram till samma slutsats som de flesta av er: Hörman eller Crawford. Blev en 4m Crawford med motor (och givetvis fjärrkontroll). Dom är inte så billiga men kvaliteten är hög och min har funkat klockrent och går tyst och smidigt. Jag valde till möjlighteten att öppna dörren med ett kodlås. Mycket användbart då man slipper hämta nycklar om man plötsligt ska in i garaget. Men kanske värt att kolla upp Hassos budgetalternativ också. |
|
|
Det blir som så många andra resonerar, Hörmann eller Crawford för mig också. Precis som BjörnB nämner så lär även jag välja till kodlås förutom fjärren då mitt hus är utformat så att det skulle underlätta mycket. Först var tanken att det skulle vara en gångdörr bredvid garageporten men jag väljer istället att bredda garaporten och köra kodlås som sagt. Snyggare och mer användbart i mitt fall. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ajdå missad det där med lyften, tja vad är alternativet att ha en port som går ända upp i taket på övervåningen, eller göra två dörrar som man öppnar manuellt utåt på lyftplatsen och sedan motordrivet på den andra sidan ?. Jag monterade ett elnyckellås vid sidan av dörren på "min sida" då jag inte vill gå med fjärrnycklen i fickan hela tiden, utan har den i bilen, samt inte använder porten dagligen, har även två andra ingångar till garaget. Nycklarna har man ju med sig i princip alltid eftersom man låser ytterdörren när man går ut. Gumman som kör ut i in dagligen har fjärren på nyckelknippan. Ska man ha 1 st fjärr manövrerade port måste man ha en extra gångdörr, annars är man väl ju rökt om man porten inte skulle funka elektriskt en dag. Grannen har en ny Hörmanport och likheten och konstruktionen är väldigt lika . Länk ///MVH Hasso Länk |
|
Köpte min crawford 2006 med fjärrkontroll och det ångrar jag inte, funkar skitbra och så är det så skönt att slippa gå ur bilen när man ska öppna eller stänga porten. Bosse |
|
|
Tyvärr verkar du ha en bärande regel mellan portarna, annars skulle jag definitivt monterat en bred port. Jag är rätt trött på att "fickparkera" bilen in i garaget för att kunna pyssla om bilen efter tvätt med dörrarna helt öppna. Mina portar är 25 år gamla aluminiumportar med aluminiumram som fortfarande har perfekt funktion . Tillverkade av Lövve. Länk **BMW-ägare i 27 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Mats:Iom att jag har en limträbalk för att få full takhöjd så går det inte,limträbalken vilar på stålpelare som står mitt i skottlinjen. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
| Jag har precis byggt garage och skaffade förutom fjärrkontroller också ett kodlås på väggen bredvid porten. Det är trådlöst och jättebra om man är ute på tomten och behöver hämta något i garaget. Då slipper man ju gå in och hämta en fjärrkontroll. | |
|
Kodlås är nog ett måste om man inte har sidodörr,jag har reglat upp för en sidodörr.Gör detta för att hålla inne värmen vid mek på den kalla årstiden,är så mkt smidigare o smita in där mot att vädra upp en port. Annars så väntar jag på offerter på olika,har även börjat snegla på tyskland o polen riktigt bra priser där.Men blir knappt värt besväret för 2 portar då frakten tynger ner förtjänsten. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Länk är ju en ideé det med som jag spetsat in mig på MEN då jag har 70tals vipport som tar takhöjd så man inte får in "hantverkar -Porschen" så är det nog slag portar för min del andra "proffs" förslag: Länk Länk Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
| Jag har en sidodörr men det går så mycket fortare att använda kodlåset för porten än att springa och hämta nycklarna till sidodörren. Den kommer nog bara att användas när det är riktigt kallt ute. | |
|
Crawford kan du beställa i nästan vilken storlek du vill. Vi har 2 stycken portar som är 275 cm breda var. De sitter med ca 60 cm mellanrum. Då blir det svängrum i garaget :) 275 cm kostar bara lite mer än 250 cm. Ska man ha bredare blir det andra profiler i porten och således andra priser. Finns det ingen variant som rullar upp porten precis innanför väggen? Den tar ju ingen plats i taket? Alla portar går ju att motorstyra om det är det som är önskemålet. "BMW six appeal" |
|
|
Det finns en hel del olika typ rullgardin tex Länk nackdelen är att även priset drar iväg då. Nu har jag även börjat o titta på slagportar som jag har i mitt andra garage,som bood säger så går ju allt att motorstyra. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Sådärja, nu var den beställd. Hörmann 3000*2125 , LPU40, Vit, M-profil, Supramatic E, Kodlås utvändigt samt 2 fjärrnycklar. 4-6 veckors leveranstid. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.