AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.175

535 lmm med annat filter än öppet? på e30...

Ti
608
TimS
325i -88
Tjena

ja är det ngn som fixat på annat sätt?
sitter o läser om hur dåligt det är med öppet om man itne sköter det ordenligt...

jag bryr mig inte jätte mkt om ljudet utan vill bara ha fin luft samt köra med 535 lmm...

vad gör jag?

måste jag bygga avskärming även om jag sätter filtret så det sitter vid lyktorna nästan.. med ett rör som kommer från fronten o upp till filtret? visst kan jag bygga avskärmining men frågan är om jag kan göra det så pass bra så att jag vinner på det.
Ti
608
TimS
325i -88
jahopp...

verkar bli öppet då da..
E2
50
E28Danne
325ik -89
Jag har precis bytt luftmängdsmätare på min 325:a och jag behåller original luftburk, med den lilla skillnaden att original tratt som sitter i inloppet på luftmängdsmätare inte går att använda.
Två av hålen i luftburken till original lmm passar rakt på 535:ans medans de andra två får flyttas ca 20 mm uppåt. Sen får man täta lite med silikon eller nån latexmassa på ovansidan i skarven mellan luftburken och lmm p.g.a där blir nån millimeters glipa.

Så visst går det att köra med originalburk...

Motorer e precis som groggar
En sexa e bättre än en fyra
Ti
608
TimS
325i -88
där ser man!

får ta o testa det.. tack så mkt.
E2
50
E28Danne
325ik -89
Glömde också skriva att givetvis måste ju hålet i luftburken tas upp lite också för att matchas mot den större lmm. Men de ser man ju hur mycket man ska ta när man väl har burken provmonterad på lmm. Inga större problem dock.....

li
309
linlugg
BMW 320IK-88
Gör det någon positiv skillnad om man slänger på endast en lmm från 535 på en E30 M20 (320IK-88) och inget annat?

E2
50
E28Danne
325ik -89
Troligtvis inte. Motorn kommer nog och få felaktig bränsleblandning då. Vid byte till större lmm måste också spridarna bytas, om man nu inte mappar om motorn d.v.s. T.ex ökar du arean på lmm men 30 % så måste du öka spridarnas storlek med 30 % också för att inte förhållandet/skillnaden ändras. Om man har otur o byter lmm men inte spridare så kan motorn gå för snålt o i värsta fall kan motorn gå sönder.

li
309
linlugg
BMW 320IK-88
Är jag helt ute och cyklar om jag....

Sätter dit ett komplett 325 insug, 535 lmm, 535 spridare på min 320Ik-88.....

(Har hört att 325:ans insug har lite grövre konstruktion än mitt orginalinsug och ger lite effekttillskott).

Vad menas med "mappa om", styrdatorn i sig är väl inget man kan ändra på utan att byta chip?

Vill absolut inte gräva i motorn, bara lättare åtgärder!!!

Ti
608
TimS
325i -88
ett chip som man köper är mappat. Men chippet är mappat till en orginal bil med dens förutsättningar.

Om du ändrar andra grjer på bilen så är chipet inte längre lika optimalt som när bilen var i orginalutförande.

När du ändrar en massa i bilens motor och sedan mappar så får du ett chip som passar perfekt till bilens alla modifieringar som du gjort, så ungefär funkar det har jag fått för mig :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.