AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
981

Kondensorfläkt knasig, fel på bilen, eller fläkten? E39 -99

Hej!

Jag bytte för någon månad sedan kondensorfläkten på min bil då den förra hade havererat. Lindningarna i motorn hade brunnit, samt ett antal transistorer i styrkretskortet på fläkten hade förvandlats till sot.

Den har nog inte fungerat på hela den tiden jag haft bilen, så jag vet inte hur den skall uppföra sig.

Problemet är som följer:
Fläkten skall enl. uppgift vid varje start kort varva upp några sekunder för att sedan stänga av sig och ge motsignal till bilen att den fungerar.
Detta gör min fläkt inte alltid.
Och när den gör det så gör den det ibland på maxvarv och ibland lite försiktigt.

Det har jag inte funderat så mycket på, då det förövrigt verkat ok.

Men förra veckan hade mitt batteri på en förmiddag blivit helt tömt. Varför visste jag inte förrän jag kopplade på en laddare och märkte att kondensorfläkten startade omedelbart, dock på låg hastighet.

Kopplade då ur batteriet och laddade det löst.
När jag sedan återmonterade det, så startade inte fläkten.

Har fungerat ok några dagar tills igår då jag märkte att fläkten startar direkt jag startar bilen och går på lågvarv. Den slutar inte helt gå, utan går på lågvarv i "pulser" utan att helt stanna mellan varje puls.
Ibland fortsätter den även gå när jag stänger av bilen, fast då utan pulser, bara konstant, långsamt.

Inbillar mig att detta fenomen kommit då det blivit kallare. När det varit plusgrader har den inte gjort detta.

Mina tankar om vad som kan vara fel är:

Antingen att den nya fläkten är defekt,

Att bilens styrning till fläkten tagit skada av den förra brunna fläkten?

Att mitt batteri är dåligt och ger mystiska felsymptom (mig veterligen originalbatteri sedan -99)

Att någon tempgivare är defekt och gör att fläkten tror det är varmt och ACn måste kylas. (skulle kunna förklara varför den ibland går även när motorn är avstängd)

Måste man initiera fläkten mot bilen hos BMW, eller räcker det med att bara kopla ur den gamla och koppla i den nya? För så gjorde jag.

Vad tror ni kan vara felet, bilen eller fläkten?

Är detta något BMW kan se med DIS, eller kommer de bara vilja att jag skall köpa en ny kondensorfläkt av dem utan att felsöka vad som är felet?
Kan de se enskilda givare för att kunna se om någon ger feaktiga värden till fläkten?

Ett lååångt inlägg, men jag hoppas denna info räcker till kvalificerade gissningar om vad som kan vara fel.
Mycket tacksam för svar!
Ingen som vet?
För att avsluta denna tråd kan jag säga att jag skickade tillbaka fläkten jag köpt. Det var en ny piratfläkt från eBay.

Fick efter många om och men en ny i retur, och denna tycks fungera bra.

Alltså berodde alla problem på att fläkten var defekt.
Detta var även vad BMWs mekaniker tipsade mig om i telefon. De hade bytt fläkt på ett antal bilar som uppträtt liknande. Detta gäller E39 från årsm. -99
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.