AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.324

Vilken olja rekomenderar ni? och hur byter jag?

Hej.

Har noll koll på vad den förra ägaren använde för motorolja, men måste nu ifall fylla på då den snart är slut. Vilken olja rekomenderar ni till en 318ti-96 och är det farligt att blanda?

Är det bara att hälla i oljan?

Tacksam för svar,
DK
He
108
HenrikJakobsson
525iat -2002
740i hamann M7 -1995
Man ska nog helst inte blanda eftersom det finns olika typer av olja.

på tal om vilken olja som är bra så brukar försäljarna kunna rekomendera bra olja :)

byt även oljefiltrer.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Varför inte byta oljan helt i stället för att bara fylla på? då vet man ju vad de är som snurrar runt i motorn.
Jag skulle helt klart föreslå en helsyntet-olja...varför inte köra på de bästa?!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
I princip alla oljor är blandbara med varandra och det är ingen risk att blanda.
Köp en delsyntet Mobil Super S 10W-40 tex en utmärkt BMW godkänd olja till din bil. Och byt gärna oljan så du vet var du åker ikring med i motorn.

///MVH Hasso
Länk
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Varför delsyntet när din bil fick helsyntetisk olja i sig som ny?
En 5W-30 eller 5W-40 olja är vettigt.

Biltema har en utmärkt helsyntetisk 5W-40, till ett pris som (beroende på kontakter) är bättre än den Mobil Super S som Hasso rekommenderar.

Jag tycker också att det är bäst att byta olja, är såpass billigt så det lönar sig i längden.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
BMWSC #338
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Biltemas olja är inte godkänd av BMW men det är Mobils Supers S till denna Bil/ årsmodell :)
Vet man inte vad bilen är kört på förut så är det ett bra val med en delsyntet.
Dessutom är Mobil alltid bättre än Biltemas så det så :)
Är mer an bara siffrorna på burken som skiljer på oljor, är enbart de smörjande egenskaperna som anges.
Förutom detta så har tillverkaren olika tillsatser för olika egenskaper.
Även om Biltemas olja absolut inte är dålig och fungerar säkert bra men jag skulle aldrig slå i eller rekommdera någon en helsyntet om jag inte visste att bilen var kört på det förut.

///MVH Hasso
Länk
Tacksam för alla svar, som ni säger det är nog bättre att byta den. Men hur funkar det? Hur tömmer jag ut den gammla?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du låter någon kunnig person i bekantskapskretsen visa dig hur man gör första gången. En GDS hall med lyft och avtappningskärl för olja är en bra plats.

///MVH Hasso
Länk
Xt
292
Xtr4
320i Cab -02
Att blanda helsyntetisk och delsyntetisk olja är väl inte det bästa.. Men du får börja med att hissa upp bilen, på oljetråget så har du en avtappningsskruv som du får lossa på, sen så är det bara att låta oljan rinna ur.

Att byta packningen till avtappningsskruven kan också vara en bra idé, kom ihåg att skruva till baka den innan du hissa ner bilen och fyller på olja bara :P

Hissa sedan ner bilen, byt oljefilter och sedan är det bara att fylla på den mängd som är rekomenderad till din bil (5 liter)

Mvh
Vi
5
Vigge
328i touring -00
Dom flesta delsyntetiska oljorna är blandbara med både mineral olja och helsyntet.Läs på förpackningen om den är blandbar innan du köper påfyllnings olja. Men däremot om du kört på kanske delsyntet eller mineral olja så ska du även välja något av dessa i fortsättningen om du ska byta olja, alltså ej helsyntet. För av mineral olja så kan det bildas en del oljeslagg som kan lossna om du häller i helsyntet olja och detta slagget riskerar att fastna i oljekanaler mm.Och som tryggve nämnde en 5-30 eller 5-40 även 10- 40 som kanske är något mer trög olja är nog ganksa okej. dock så bör du inte använda biltemas olja pga varierande smörjegenskaper, mobil 1 olja är bra men dyr och faktiskt så är Q8 oljorna hyffsat bra, gäller bara att ha kontakterna för att få ett bra pris ;)

Inget ras, ingen gas
För mycket gas, bara ras
Återigen, jätte tacksamm för alla svar. Ska höra mig för bland dom lite mer kunniga av minna vänner om dom kan fixa. ciao
Xtra4 :

Varför skulle det vara dåligt att blanda helsyntet och delsyntetolja?
helsyntet, men dock inte från Biltema =)
Okejokej, skulle det kunna va denna tex?

Länk
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Figgeh:

Och varför inte BILTEMS:s helsyntet?
Är du rädd att motorn skall hålla 73.000 mil och fortfarande gå bra! Som på min 3.0S! Den har aldrig mått så bra som nu! Och den har gått mååånga mil med BILTEMA:s oljor!

Per L
eller jag är helt ute och cycklar om jag skulle välja den?
Mobil1 0W40, Castrol TXT Softec 5w40, ELF 5W30 mm finns på Blocket och Tradera billigt.
;)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Mobil synt S är en mycket bra olja. ICA sålde den för 299 /4 liter för någon månad sedan blev 3 dunkar direkt.
Jag skulle ändå välja denna, när du inte vet vad som fyllts tidigare.
Länk

///MVH Hasso
Länk
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Kan välja biltemas olja utan problem då klassningen på den är bättre än vad som ställdes från bmw när bilen tillverkades -96.
Fast biltema klingar ju alltid lite speciellt om man säger så :)

Ica sålde den oljan med lite marginal också..de säger ju allt om vilka påslag dom annars har som säljer olja.

Kör på den oljan du rekomenderade då hasso. Låter bra, tack alla för svaren. Uppskattas jätte mycket.
dk_: Du har powerpost!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.