|
|
|
|---|---|
|
När jag skulle till att köpa bilen jag har nu ville jag att dåvarande ägaren skulle göra ett m-test på bilen innan jag köper den vilken ha gladligen gick med på. 13/11-07 Testas bilen och testet gick bra och inte många fel att bli orolig över alls. Motormännen sa att bakrutevärnaren och funktionen med att köra ner alla rutor med nyckeln inte funkade. Skumt sa Fredrik (han som ägde bilen då) Bakrutevärmaren funkade för mig i morse, han provade då på engång att hålla inne låsaupp knappen på fjärren och vips så åker rutorna ner. Men det funkade inte för mig påstår motormannen Einar som gjort testet på bilen. 19/11 åker jag ner till skåne köper bilen eftersom den gick igenom testet så bra och att den var fin för övrigt. Kommer hem till Gävle och åker så klart till OkQ8's DGS hall för en trevligt handtvätt av den nya bilen. Väl inne i motorrummet var det inte så rent och jag har trasan och torkar av när jag kommer till behållaren får servooljan märker jag att den har ett lager av gammal olja på sig. blir lite fundersam men tänker inte så mycker mer på de. Idag massa dagar senare plingar det till i bilen och den varnar för låg oljenivå och tänker då tillbaks på behållaren med oljan på sig och känner mig lurad av motormännen. Jag betalade 2595kr för ett plusstest och dom hittar inte ett olje lekage som kanske hade stoppat mitt köp av den här bilen. Vad gör man nu? Tacksam för förslag /// Thomas ___ BMW 530IAM Touring -01 Länk BMW CS 06798 | |
| Inte har väl E39 varning för låg olje nivå i servobehållaren eller? | |
|
Hej! Vill börja med att berätta att det är mkt vanligt att det fuktar vid servobehållaren. Om man aldrig gör rent så ser det mkt värre ut än vad det är. Ny packning till locket kostar 17:- på BMW. Gällande Motormännen så har de ett ansvar att leva upp till när de testar bilar. Om det är ngt som är trasigt med servot så står Motormännen för reparationen av denna. Har en kompis som köpte en bil som m-testades. Inget fel upptäcktes. Men vid första besiktningen ett halvår efter så upptäcktes det glapp i spindellederna. Bilen lämnades på auktoriserad verkstad och Motormännen stod för fakturan. Lycka till! Mvh Håkan |
|
|
Min erfarenhet säger mig att de är högst seriösa. Fuktande servobehållare är som sagt standardfel på e46/e39. Du kontrollerade inte ens motoroljenivån själv innan du köpte bilen? För det är den som den varnar för nu gissar jag. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Som "wendtan" skriver så är det högst troligt nivån för motorolja som bilen varnar för, vilket inte alls är något ovanligt på den motorn (och flera andra). Det är "standard-fel" att både 2.2, 2.5, 3.0lit motorerna drar lite olja (kanske 1 lit på 500mil). Kladdet runt servobehållaren åtgärdas som sagt medelst mycket prisvärd packning från BMW :) Mvh Patrik ___ Touringklubben: Länk |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Fast det behöver väl inte vara packningen på servooljebehållaren? Har inte behållaren en förmåga att "koka över" vid väldigt aktiv körning? Det har jag varit med om. Fast det kanske avhjälps av en ny packning.... Som sagt, enligt min uppfattning har 95% av E39:orna kladdiga servooljebehållare. Mvh Johan |
|
Jag har bytt packning till locket på servooljan, utan att kladdet minskat. /Jonas |
|
|
Min fd M3 Sport Evo M-testades i samband med att jag sålde den. De hittade inte mycket som inte jag och nya köparen redan på egenhand konstaterat. Men det som kändes bra var att de kryssmätte karossen för konstatera att bilen var rak. Samt att de mätte tjockleken på lacken. Köparen frågade vad de tyckte bilen borde kosta och M-killen gissade på runt 50-60´ för "den var trots allt fin för att vara en -90:a". Vårt uppgjorda pris låg nästan 200´ högre ;) |
|
Gemini__ |
"Köparen frågade vad de tyckte bilen borde kosta och M-killen gissade på runt 50-60´ för "den var trots allt fin för att vara en -90:a"." Den var bra =) Berättade ni för honom bilens verkliga värde? |
|
Minns inte om vi pratade exakta kronor men vi förklarade var det var för bil och att marknadsvärdet med största sannorlikhet låg betydligt högre. Priset motsvarade nog ganska väl en 325iM i motsvarande skick och mätarställning. |
|
|
Tack för svaren, känns lite bättre efter att fått lite info av er. Gjorde nog de felet att jag litade lite för mycket på m-testet och tittade inte så mycket själv. Bilen hade gått ca14.766mil när vi hämtade den och nu slår den snart över till 15000mil Enligt testprotokollet så var olje nivån OK vid testtillfället. Och är det som Patrik_N säger så kanske de inte är så konstigt att de är låg nivå. Ska ut i garaget och titta lite hur det ser ut. Fylla på olja och sen hålla en öga på nivå och miltalet. Mvh Thomas ___ BMW 530IAM Touring -01 Länk BMW CS 06798 |
|
|
Lite oljeläckage är väl inget att vara orolig för. Jag säger som killen på ferrita sa till mig angående mina små läckage. "Ääääh, det där är väl ingenting. Den bara pinkar revir!" =) |
|
|
Jag får fylla på min 530 en 0,5-1 liter en eller två gånger mellan servicetillfällena. Verkar enligt mekaniker och andra här på formet vara vanligt förekommande på bl a 3-liters motorn. ___ //Ulf |
|
|
Servovätska som inte blivit bytt innehåller mkt vatten och då blir viskositeten lägre och vilka följder det får kan ni ju gisa själva, nämligen enklare att läcka ut vid hård körning. Har gjort ett par M-test de senaste 10 åren och är väl nöjd med vad de hittat även om Dr Per vid ett Dr Per-test hittar betydligt mer av väsenligt art. Mvh Asken |
|
|
Kan konstatera efter en djupdykning i motorutrymmet att de endast var olja på servobehållaren vilket var en stor lättnad. Angående oljenivån den varnade för så var det ca 3-4mm över min på stickan. ___ BMW 530IAM Touring -01 Länk BMW CS 06798 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.