AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.600

Vilka högtalare till E39 skall man välja? 5,25" inkoppling mm.

Hej!

Skall byta högtalare i min E39 då original låter lite dåligt.

Undrar om ni har några bra tips på 5,25" kitsystem för 1000-1500kr?
Ge mig tips bara. :-)

Undrar även hur jag skall göra med de delningsfilter som medföljer högtalarna.

På min bil har jag ju 3-vägssystem fram, men de jag kommer köpa är bara 2-vägssystem.
Skall jag strunta i de delningsfilter som medföljer högtalarna och bara koppla dem direkt på originalkablarna?
Eftersom signalen redan är uppdelad kanske de inte behövs?

Skall jag koppla kablarna från mellanregistret på midbasen istället, om jag struntar i att använda originalhögtalaren, eller fungerar inte det?

Tacksam för svar!
Har du högtalare på alla tre positionerna i framdörrarna? Standard är endast två, plus ett tomt galler. Jag tror största vinsten ligger i att byta 5,25:an i första hand, därefter även diskanten.

FP
Ja jag har alla 3 högtalare i varje framdörr. Har hifi-ljudpaketet på min.

Ej DSP, men hifi med 10 högtalare samt förstärkare i bagaget.

Ja, jag skall byta 5,25an samt diskanten, men undrar hur jag skall göra inkopplingen med medföljande delningsfilter o.d.
Samt om jag skall ta bort originalmellanregistret, eller låta det vara kvar?
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Om utgångarna ifrån steget är aktivt delade(vilket jag tror de är) så måste du få tag i ett 3-vägs kit eller bara byta ut diskant och bas mot bättre eftermarknads grejor och behålla original mellanregister men det kan bli svårt att få det att lira bra ihop.Ev passiva filter som medföljer nya högt har du ingen användning av.
OK.
Om jag skall byta mellanregistret, är det någon som vet vilken storlek det är?

Vilka högtalare kan rekommenderas? Finns det 3 vägssystem att köpa någonstans? Kan inte minnas jag sett det någonstans.

Om jag kopplar in både mellanregistrets och basens högtalarkablar på samma högtalare, kommer något ta skada då, eller kommer det låta bra/dåligt?
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
blås ut alltihop,de blir bäst de kan jag lova dig.
o för 1000-1500kr får du inga vidare grejer enligt mig.
Köpte från början Dls MS5A,bytte sedan ut diskanterna till Nobelium diskar,då jag tyckte de i MS serien inte höll måttet riktigt,nu är jag däremot nöjd :) bara diskarna kostar 1700 på blekingebilradio.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Tror inte du skall koppla ihop stegets olika utgångar med varann då det inte är gjort för det men vad som kan hända/händer om man gör det vet jag ej , Folke? Tror original sk mellanregister bara är på max 2" el dyligt och det blir nog svårt att hitta motsvarande. Kolla in denna länk: Länk där man skriver att original steget tydligen går att modifiera för att funka med alternativa högtalare , vanligast annars är att man byter originalsteget mot ett 4-kanals eftermarknads-steg så kan man koppla in nya högtalarna som vanligt.
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Jag har DLS R5A som jag driver med ett Audioquest SLX4100 (testvinnare -96/-97 :) ) i min 528 och det blev ett väldigt lyft jämfört med orginal.
Min bror tycke det var väldigt onödigt att byt eftersom det var ok ljud orginal, jag bytte en sida först och lät han jämföra, då tycke han inte längre att det var onödigt att byta :)

Jag har borrat ett 100mm hål i lådan som 5" är monterad i, då mötte den subben mycket bättre.

/// Kristian
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
dämpar du plastlådorna så blir de riktigt bra,annars kan de bli burkigt.
har dämpat insidan med DLS nya dämpmatta som är klistrad på ab plasten i 2-3 lager,samt dämpull i lådan.
Sedan är lådan dämpad på utsidan med nån form av asfaltsmatta.
Blev en fruktansvärd skillnad gentemot att ha lådan odämpad.
Skulle helst se att jag slapp byta förstärkare, då den som sitter där duger bra till de högtalare jag tänkt köpa, och jag vill göra så få ingrepp som möjligt på bilen.
Har redan lödit in lågnivå till baslådan på det steget, och det är trångt och pillrigt.
Men det går säkert att löda in fler lågnivåutgångar på kablaget om det skulle komma till att jag byter slutsteg.

Det jag fundrar på att göra är att antingen köpa ett tvåvägssystem (5,25 + diskant) och behålla originalmellanregister.
Dock vet jag inte hur det kommer låta.

Eller även byta original mellanregister mot 3-3,5" högtalare (om den får plats i hålet) Misstänker det kommer bli trångt.

Eller köpa en 2"diskant och montera i mellanreg. hålet. (fast det kanske inte är en bra idé)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.