|
|
|
|---|---|
|
Hej är ny här på forumet. Köpte en Bmw 316i -01 med 7600 mil på mätaren för lite drygt 10 dagar sedan och redan har den börjat strula. Har sökt på forumet och läst det mesta om den gult lysande motorlampan och förstått att det är ett vanligt fel som kan bero på bla tändstift, tändspole, lmm, lambdasond, insugslang, bensinpumpen, vevhusventilationsmembran, kyla mm. Vet inte om det har någon betydelse men den gula lampan började lysa då jag krypkörde in i garaget på en ojämn väg. Kan även tillägga att det var runt -14 grader ute. Har nu några frågor som jag hoppas att någon vänlig själ kan hjälpa mig med. 1. Bilen är köpt hos en bilhandlare som lämnat garanti på bilen. Frågan är om garantin enbart täcker kostnaderna då bilen lämnas till deras egna verkstad eller om jag kan lämna in bilen till en auktoriserad Bmw verkstad och kräva att bilhandlaren betalar fakturan. Vill vara säker på att bilhandlaren inte bara nollställer/släcker lampan utan åtgärdar felet. 2. Märkte även att kylarvätskenivån är låg. Vilken sort/färg ska jag ha i min 316? Tacksam för svar /M | |
|
Min motorlampa slocknade när jag bytte tändstift och LMM. Säljaren har rätt att själv åtgärda felen MEN jag tror att du ska få lämna den till auktoriserad BMW-verkstad om du bor långt från säljaren. Checka detta med säljaren först, onödigt att hamna på slagsida med säljaren på en gång. Jag köpte min bil från KVD och dom ersatte felen med 50% (goodwill enligt dom) men sen så fick jag ersättning från Trygg Hansa, och TH kommer att kräva pengarna från KVD. Rätt skönt att ha motorskydd i försäkringen, även om jag får pröjsa 15' per år. |
|
|
Tack för svaret :) Prövar med att byta tändstift, det är trots allt inte så dyrt.. Bor rätt nära bilhandlaren så pga det samt att han lär vilja komma undan så billigt som möjligt antar jag att han kommer kräva att jag lämnar in bilen till deras egna verkstad. Har försäkring hos Aktsam, osäker på om motorskydd ingår. |
|
| Kontakta firman du köpte bilen av innan du själv börjar att byta grejjer!! Då kan de hävda att du har skapat felet genom att du bytt saker. Invänta deras svar, för de lär garanterat ge dig ett svar. | |
|
Precis som Chris87 säger: Kontakta firman! Det kan bli dyrt om du börjar byta grejer själv. Det kan vara allt från tändstift, lmm, bensinpump, lamdasond, kamaxelgivare, kabelstam etc.... |
|
| Ringer till dem så fort de öppnar och hör vad de säger. Men lite less blir man ju, inte direkt vad jag hade tänkt mig när jag köpte bilen.. | |
|
Men en fråga kvarstår. Hur kan jag vara säker på att de verkligen fixar felet och inte bara nollar boxen? Det enda jag kommer på är kvitton samt att de lämnar garanti på jobbet de utfört. Fler förslag? |
|
|
Du har 6 månaders garanti, dyker felet upp igen så får dom givetvis lösa problemet. Att radera felkoder löser inga problem, finns det något fel så larmar det igen. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Ska lämna in bilen till deras egna verkstad på måndag. De har lovat att fixa felet, hoppas verkligen att det löser sig smidigt /M |
|
|
Så där, då har man fått tillbaka bilen :) Bilhandlaren lämnade in bilen till en verkstad där de fixade felet och inom några timmar fick jag tillbaka den. Tydligen hade kamaxelgivaren gett upp. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.