AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.426

Ljusinställning inför SBP?

M.
43
M.R.
528i Touring -98
Hej!

Har sökt på forumet men inte jittat något svar på min fråga.

Är det någon som har ett bra tips på hur man kan göra för att ställa in ljuset(när man inte har någon apparat), för att den ska gå igenom på SBP?

På min verkar det som att helljuset ligger något högre än halvljuset, ska det vara så?
Har provat att sänka helljuset men då följer halvljuset med...

/MR

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det enda jag kan tänka mig är att parkera en bil med nyligen godkänt ljus på ett visst avstånd från en vägg eller garageport. Tejpa halvljusbildens gränslinjer med eltejp på väggen och parkera sedan din bil på samma avstånd och kolla så att halvljusbilden inte ligger över tejpen. Helljuset skall stå högre helt naturligt. Ibland kan helljuset upplevas som lågt vid rätt halvljusinställning. P.g.a att de justeras gemensamt såg jag att någon på forumet hade schimsat fästskruvarna till helljusinsatsen separat för att skilja dom åt. Har du inte automatisk ljusviddsreglering via sensorer brukar besiktningspersonalen justera in rätt höjd om det skulle avvika.

AE
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Besiktningen kontroller bara halvljusets inställning så bekymrar dig inte över hur helljuset står i detta fall. Det ska normalt stå högre än halvljuset.
Dimljusen bör man hålla koll på så dom inte pekar för högt, kan vara lika bra att skruva ned dom till lägsta inställning om man inte har koll på hur dom står.

///MVH Hasso
Länk
M.
43
M.R.
528i Touring -98
Hej och tack!

Andreas: Tack för tipset ska kolla om jag kan få tag på någon bil som är nått så när nybes.

Hasso: Hade för mig att dom aldrig har kollat helljuset men jag var lite osäker.
Var sitter inställningen för dimljusen på E39?

/MR

M.
43
M.R.
528i Touring -98
Någon som har koll på hur man ställer in/ner dimljusen på e39?

/MR

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Finns hål för insexnyckel i anslutning till dimljuset

///MVH Hasso
Länk
M.
43
M.R.
528i Touring -98
Ska kolla in dimljusen lite bättre senare idag men sitter skruvarna så att man lätt kommer åt dom eller måste man plocka bort någon skyddsplast eller liknande?

/MR

M.
43
M.R.
528i Touring -98
Vill bara tacka för er hjälp, nu är bilen nybesiktigad...

/MR

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.