|
|
|
|---|---|
|
Hej allihopa! Imorse var det som om Döden hade tagit en runda med bilen inatt. Bilen varnade för låg kylväskenivå och det blev aldrig varmt i kupén. Motortempen gick dock som normalt och låg konstant i mitten. Kupéfläkten flämtade som om fläktmotståndet var trasigt ett tag sen gick den normalt men det kom ingen värme (antar att det är pga av låg k.v-nivå). Jag har haft bilen i 2.5 år och den har aldrig gått varm men för cirka 1-2 månader sedan varnade den för låg nivå och jag fyllde på ca 8dl kylarvätska... Bilen är nyligen besiktigad och servad (Insp. 1) (mellan 1 & 2 veckor sedan)och har inte hört något utom att BMW sa att termostaten hade givit en felkod. Inget jag skulle vara orolig för men om jag skulle få problem så skulle jag ha det i åtanke. Vad tror panelen? Vad kan felet vara? Vad ska jag göra nu? Fylla på kylarvätska är väl ganska naturligt men vad kan man mer göra själv innan jag tar bilen till BMW? (Vilket jag kommer göra i vilket fall) | |
|
PÅ min E39 var det vattenpumpen som var problemet. Det började läcka utmed axeln, vilket var väldigt svårt att upptäcka. Jag fick fylla på vatten då och då men det blev ingen pöl under bilen eftersom det läckte mest när axeln roterade under körning. |
|
|
Gissar också på vattenpumpen. Prova att dra lite i fläktbladen efter körning när systemet är trycksatt så ser du både glapp och om det skulle pysa/sippra vatten från vattenpumpsaxeln. Topppackningsproblem tycker jag skulle ha accelererat fortare och blivit sämre och dessutom har den inte gått varm. AE |
|
|
Pratade med min far precis och han misstänkte också pumpen. Var ska jag kolla efter pumpen? Länk Vid nummer 3 på bilden? |
|
|
Pos.1 är vattenpumpen. Pos.8 remskivan sitter skruvad i axelpumpens axel. Ruckla på fläkten. Ev. läckage dyker upp innanför remskivan (pos.8)Länk AE |
|
|
Fläkten känns stabil. Vet inte hur den ska kännas men den glappade inget i djupled och snurrade utan nämnvärt motstånd? Den ska väl det? :O Oljan såg fräsch ut både på stickan och locket (locket iofs tort). Det var fuktigt på bottenplattan + en mindre pöl. Jag kan dock inte svara på om det var glykol eller ej. En av slangarna såg fuktig ut på undersidan men såg inget droppande eller något sånt, även med motorn igång. Himla svårt att se något ö.h.t men remskivan såg torr ut. Antar att det får bli ett besök hos BMW imorgon. |
|
|
ifall du har möjlighet att trycktesta kylsystemet så kommer du ganska säkert finna läckan om den inte är kaiko innuti motorn och blandar sig med oljan...men du skrev att oljan var fin och expansionskärlet inte var geggig..men men BMW kommer hitta läckan utan tvivel..men men lycka till iaf mvh johan JJ-U |
|
| Mätning av CO-halten i expansionskärlet avslöjar en läckande topplockspackning, men som sagt, jag tror på någon annan liten läcka någonstans. | |
|
Jag åkte till macken vill lunchtid och fyllde på en liter kylarvätska. När jag skulle åka hem från jobbet åkte jag från Luntmakargatan och ner i tunnelröret i södra länken mot Huddingevägen. Då steg tempen till 75% och började varna så jag slog av motorn, rullade ner till de övriga filerna och parkerade i det markerade området strax innan man kan byta fil. 5 minuter senare dök assistansen upp och avlägsnade kylarlocket. Inget sprut och tomt på stickan igen... Vi fyllde på nästan en liter kylarvatten sen fick jag assistans upp till Huddingvägen där jag noterar att tempen steg över mitten så jag svängde av vägen igen. Det blev bärgning till BMW i Segeltorp därifrån. På de båda bärgningsbilarna som bilen var uppe på under resan (var tvungen att byta bärgare en gång) så var det blött på flaket efter kylvätska så nu misstänker jag ett större läckage än vattenpumpen. Förmodligen har någon slang gett upp och jag hoppas det löser sig inom snar framtid. NU är jag i alla fall hemma med och smuttar på lite Laphroaig. Semestern har börjat! =) |
|
|
heltsonika: jag antar du vet om att man inte bara kan fylla på vatten utan att i samband med det ocskå lufta kylsystemet. Att bara fylla på ger ingenting om systemet redan innehåller luft för då trycker du ändå ur motsvarande mängd vatten ur systemet som du fyller på .. |
|
| Har precis råkat ut för samma sak som du med skillnad att jag inte lät tempen stiga någon gång. Fick först fylla på 1 liter, det höll i två dagar sen var det dags igen. Ner till verkstad där de kunde konstatera att kylaren var kass. Den såg inte speciellt fin ut. Tydligen ett vanligt fel på både E39 och E46 med dåliga kylare. Hade en 328 förut där kylaren också var bytt. Min bil har rullat 12000 mil. Skandaldåligt tycker jag men bara att gilla läget... | |
|
Det har läckt ut även när bilen stod still (fina spår från parkeringsplatsen och ut på parkeringen där bilen stod igår morse) så något större läckage måste det ha varit. Om det är kylaren eller någon slang som givit upp kan jag inte svara på. Trist om kylarna skulle vara så dåliga!? 14000 mil har min gått... |
|
| Andra gången min läckt var över natten. Det hade läckt mycket när bilen stod still. Jag gissar på kylaren. Tydligen händer det när bilen stängs av, kylaren går sönder av övertrycket som är då...riktigt dåligt, det verkar heller inte vara så att de har förbättrat kylarna då min ersättare såg likadan ut. Den ska väl hålla 10000-15000 mil då... | |
|
Jag körde 18000 mil med min förra 330 E46 utan att kylaren gick sönder. Känner flera som kört betydligt längre med både E46 och E39 utan att byta kylare, så att det skulle var så vanligt ifrågasätter jag. Däremot fick jag byta vattenpump efter 8000 mil på min E39 97 års modell. Det började med att läcka lite ibland utmed axeln och till slut så hände det som heltsonika beskriver, att allt vatten läckte ut. Det blev bärgare till verkstaden och en ny vattenpump. |
|
|
Nu har dom ringt från BMW. Kylaren hade sprängts.... Mek-killen var väldigt förvånad och frågade vad som hade hänt med bilen. Så nu är vi i alla fall två som drabbats av detta. Jobbet skulle landa på 8200 eller vad det var han sa. Kredit för att de var så snabba att titta på bilen! |
|
| Jag gissade alltså rätt...verkar som jag sa inte helt ovanligt att detta inträffar. Jag betalade 5000 med jobb för mitt byte. Då ingick även felsökning och provtryckning. Låter dyrt med över 8000:-. Jag bytte iofs inte min på BMW utan en auktoriserad vw-verkstad. | |
|
Jag tror att BMW utnyttjar din prekära ställning Johan! En kompis böt kylare på sin 330i -02 med ~13 000 mil på mätaren förra veckan i förebyggande syfte (det såg ut som den hade frusit någon gång under sin livstid) Om jag minns rätt så gick det arbetet på 3800 kr totalt. Det jobbet gjordes på BMW i Gävle. Jag tycker du ska fråga efter offerter hos andra BMW verkstäder i Stockholms området. Det är ju tyvärr svårt att köra till Gävle med trasig kylare, även om prisdifferensen är mer än lovligt stor. Du kan ju ta en semesterdag, köra fram och tillbaka till Gävle samt äta en brak lunch för mellanskillnaden och fortfarande ha pengar över ;) Mvh/ Niclas |
|
|
Visst sitter man i en rävsax då man redan har fått bilen bärgad till verkstaden men vad gör man då man knappt kan flytta bilen då inget vatten finns kvar efter 5km. Jag kan iofs begära offerter från olika BMW-Group-verkstäder och ifrågasätta prislappen. Nu vet jag inte allt som var inkluderat i priset utan bara kylare och termostat. |
|
| När jag hade min 328 inne på M bilar i västerås för ett annat fel påpekade dom att kylaren hade böjat svälla på undersidan det va vanligt enligt dom. Jag rekomenderades att byta kylarlock för det brukar vara fel på dom så det blir övertryck.Jag byte det nu har det gåt ett år utan att bli väre. | |
|
Aj aj...har samma besvär med "försvinnande" kylarvätska...dock så går ej min tempmätare över mittstrecket, inte ens i stadskörning!? BMW får kolla efter läckage, vill ogärna råka ut för ditt öde! |
|
| 8600 gick kalaset på för mig hos BMW i Segeltorp. Har väl kört cirka 150 mil sedan jag fik tillbaka bilen och allt verkar ok nu. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.