|
|
|
|---|---|
| Jag har just köpt 208 liter (fat) av magnatec 5W-40 till min verkstad. När jag satt och läste lite gamla inlägg på forumet så kallades en magnatec olja för "fulsyntet". Jag tänkte nu köpa två fat till med andra egenskaper. Det jag hade tänkt mig var en dyrare och en billigare olja. Eftersom TWS oljan inte säljs på fat i Sverige vad jag erfarit så blir det nog en Edge olja. Johan B som har bra koll på oljor kanske vill vara vänlig och guida mig. En BMW LL olja kanske? Eftersom jag renoverar båtmotorer (cheva 350) hade jag tänkt mig en billigare olja till dem. Är magnatec inte att rekomendera till dem? Jag vet att Johan alltid förespråkar en syntetolja till alla motorer men jag skulle vilja ha en så brett överspännande olja som möjligt och till ett bra pris. Varför kräver BMW så hög klassificering av motoroljor medan Mercedes (AMG) Porsche och andra väl presterande motorer inte kräver samma olja? Det är mest castrol jag köper ifrån. Detta kanske inte gäller enbart BMW men jag tycker iallafall frågan är värd att ställas. | |
|
På vilket sätt menar du att bmw kräver högre klassning än tex Mercedes och Porsche? En gammal bmw kräver inte särskilt hög klassning. En nyare visst, men det kräver även nämnda bilar på nyare modeller. Angående vilka oljor du bör ta in känns det knepigt att välja 2 oljor rakt av. Köper du TWS och fyller i moderna bilar blir det overkill samt en alltför hög viskositet för många bilar. TWS lämpar sig snarast enbart till bilar med hög effekt. Alla andra bilar mår bättre av en 0w30 eller 0w40. Utan att veta vilka motorer exakt som du servar på din verkstad skulle jag säga att du behöver fler än bara 2 motoroljor för alla olika typer hur som helst. |
|
|
Prova att ta kontakt med AGIP. Enligt mina verkstadskontakter har de synnerligen bra kundbemötande till Proffskunder som bonus till en bra produkt. Mvh Asken |
|
|
Tackar för snabba svar. Jag skall genast ta kontakt med Agip. |
|
|
Jo det jag menade med högre klassning var att om man går in på Castrols sida och söker på Mercedes S-klass 63AMG (W221) från 2007 så räcker det med en magnatec olja medan om man söker på BMW 550 från 2007 (e60) så rekomenderas en edge olja för 1,3ggr kostnad. Jag anser att AMG,n är minst lika hårt pressad som en BMW 550. Jag har och utökar dessutom min oljedepå med fler oljor men inte i så stora kvantiteter när det gäller extremoljor. Det är ju lite tokigt att köpa ett fat av en olja som man kanske använder 20 liter /år av. |
|
|
Om du söker på "Rekommendationstabell - Konsument/Fria verkstäder" och väljer 550 kommer valet att bli Edge sport 0W-40 Om du söker på "Rekommendationstabell - Auktoriserade verkstäder" och väljer 550 kommer valet att bli SLX Professional Powerflow BMW LL04 som är en 0W-30. Enligt de svar jag fått från Castrol är att den ena är för verkstadsbruk och den andra är för butiksbruk. Det ska vara "samma" olja men hur man förklarar att 0W-30 och 0W-40 är samma vet jag inte. Jag ställde den frågan i samband med oljebyte till Alpinan nu inför vintern och avställning. För övrigt valde jag SLX:en efter mailkontakt med Alpina samt etiketten som finns i motorutrymmet. M. Pedersen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.