AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.539

Cyklist satte foten i bilen !

Sida 2 av 3
Snajdaren,

Det brukar jag också göra. Fick lära mig detta "knep" av min körskolelärare faktiskt ;-D

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Jodå, cyklister får köra om på insidan/högersidan:
"31 § Omkörning skall ske till vänster utom i de fall som avses i 7 § fjärde stycket. Omkörning skall dock ske till höger när föraren av det framförvarande fordonet svänger till vänster eller tydligt förbereder en sådan sväng.
Cyklande och mopedförare får köra om andra fordon än cykel och moped till höger."

(...och "7 § fjärde stycket" om nämns ovan säger så här: "På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.)

Länk till Trafikförordningen:Länk

/ Mvh Joakim

Fd 330ci:
Länk
Med reservation för att trafikförordningen inte nämner huruvida det är tillåtet att göra omkörningar när man står still vid ett trafikljus, så verkar det onekligen som att jag hade helt fel, och får sluta jävlas med cyklister vid rödljusen.

Mvh,
Kalle
___
Men Kalle...inte kan man göra en omkörning när man står still...? ;)

Skämtar bara...men jag kan till fullo förstå dig, om en cyklist sas "tränger" sig mellan bilen och trottoaren...det gillar inte jag heller, de vinglar ofta till och då är jag rädd att de ska ramla på/skrapa emot min bil...och det vill ju ingen (av oss)...

/ Mvh Joakim

Fd 330ci:
Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

"Visste att jag skulle få skit av dej Anders.S.
Nästa gång du cyklar så hoppas jag att du inte blir påkörd av någon, ja menar det skulle vara synd om bilen som träffade dej skulle få en bula ;-)"

Ja, eftersom du allt som oftast har fel i dina inlägg så brukar jag sällan hålla med dig. I denna situation likaså. Men fortsätt skriva för all del, nån gång kanske du skriver något vettigt. :)
Vantage
Anders S.
Du har satt detta till den lägsta av nivåer nu !!
Autopower verkar vara ett Forum för liktänkande numer.
Eftersom jag ALLTID har fel i mina SAMTLIGA inlägg så får jag väl avstå från att skriva här mera då !!

Lycka till med ett Forum av samma tänkande personer...

Niclas
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Vantage, läs ditt första inlägg en gång till och tala om för mig om tyckte att du skrev ett vettigt och trevligt inlägg.

Läs sedan ditt andra och säg om det var du eller jag som sänkte nivån...
Lite off topic: Min svärmor blev påkörd av en cyklist, på ett övervakat övergångsställe, vid grön gubbe. Cyklisten cyklade alltså mot rött, hade dessutom immiga glasögon (enligt vittnen). Inga skador på svärmor,. mest chockad. Cyklisten fick skrapsår och trasiga glasögon.

- Jag såg dig inte, sa cyklisten förvånat efteråt.

Några människor frågade svärmor om hon ville göra en polisanmälan och erbjöd sig vittna om det skulle behövas.

Vantage, lägg ner! Jag tycker du satte ribban rätt lågt med ditt första inlägg. Detta är inte ett forum för likatänkande, men lite vanlig hyfs bör väl inte vara så svårt att få till.
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Cyklister i trafiken verkar vi ha samma uppfattning om :-(
Den senaste tiden har jag krypkört genom växjö pga alla mänskliga hinder utan lysen och reflexer eller dylikt.
'Då och då dyker ett par reflexvästar upp något 100 tal meter längre fram och man hajjar till som man sett en polisbil :-) =reflexväst till era barn och alla andra.
Anders S: Starkt jobbat att du löser problemet som du gör, lungt och sansat, hoppas det räcker med polering!

Vantage:Känner du igen dig som cyklisten utan regler ?

Mpower
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Det räcker med en polering, inga bucklor har uppstått. Jag fick hjälp med en enklare polering på plats hos waxdepån utan debitering. Till våren när min årliga "vårpolering" ska göras så kommer det inte synas något.

Nu skulle jag kunna bråka med cyklisten om ersättning osv men känner att jag har bättre och viktigare saker i livet. Han hade tur att det inte blev värre skador kan man säga, hade det blivit plåt eller lackjobb hade jag inte släppt det så lätt.

Bra att det löste sig. Hoppas att Psyklisten fick sig en läxa sin arroganta attityd till trots!

Mvh,
Kalle
___
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Gött, lack jobb tar tid och ork när det behövs, har själv varit med om smitare och skadegörelse innan.

Mpower
När man läser här i fourmet så verkar det som att det inte är en enda kotte som åker cykel =/
Jag har cyklat en gång i tiden :-)
Hade faktiskt dubbla framlysen på en av cyklarna.
En cyklel så hade jag vedeldad framlykta, såg inte så mycket men jag tror att folk la märke till mig i alla fall.

En god väns far råkade illa ut igår. Han är lite av en stålman rent allmänt.
En sådan där som cyklar för att det är bra att cykla.

Igår så skulle han cykla förbi en bil som stod parkerad uppe på trottoaren vid ett köpcentrum.
Varpå en tant slängde upp dörren, han han inte väja helt vilket resulterade i ett jack på 5x5cm i armen. ser ut som någon tagit en tugga ur hans underarm.
Eftersom han är stålmannen, Heman och bamse och hulken i ett så vill han inte åka till sjukan och få det kollat.
Tanten var helt oförstående och nonchalant, ungefär som de brukar vara när de slänger upp sin bildörr i min bil eller kör på min bil och menar att det där det är ju ingenting....
Ingen respekt i trafiken, tycker det är så tråkigt.

Men till saken
>Anders, är det inga större lackskador men en buckla så går det oftast att fixxa buckan utan omlack.
Vore synd att förstöra orginallacken på en så ny bil. Är det bara repor i klalacken / ev ner till fägren går det att fylla i slipa ner och polera så att det inte syns alls.
Hoppas att du inte upptäcker mer skador senare.

-Phil
Många anser att det är den som åker för bilen som måste "se sig för"
helt sjukt..
be
276
bewing77
330i Sedan -08
delorian: Jag cyklar överallt dit det är praktiskt möjligt att cykla. Dock har jag 4,5 mil till jobbet, så det känns ju lite tungt att trampa dit, men jag skulle aldrig få för mig att sparka igång bilen för att ta mig en kilometer till affären.

När jag cyklar så har jag dock alltid reflexer och även lysen om det är mörkt och är lika nogrann med trafikvett och regler som när jag kör. Dock finns det folk, som Vantage verkar representera i denna tråden, som verkar tro att cyklister lyder under samma regler som gående och inte behöver bry sig om trafikregler i allmänhet. I situationen som Anders S beskrev så är det ju exempelvis helt uppenbart att cyklisten bröt mot högerregeln.

För tydlighetens skull så bör man väl påpeka att när man cyklar eller kör moped så gäller i alla fall där inte explicita undantag finns (exempelvis att man får köra på cykelbana, om det inte är en EU-moped) samtliga regler som gäller för bilar och straffen för brott mot dessa är desamma. Att cykla mot rött ljus är lika olagligt som att köra bil mot rött ljus och kan ge samma straff, något som en kompis till mig fick erfara då han blev av med körkortet för just detta.

Bara för att det inte krävs körkort för att cykla så betyder inte det att man inte har samma skyldighet som i övriga samhället att känna till de regler som gäller. Om så vore så skulle ju saker och ting bli ganska absurda: Man behöver inte licens för att gå och handla, så därför är det helt ok att stjäla saker från butiken?
Igårkväll, på vägen till mataffären så närmar jag mig ett övergångsställe, ser en cyklist. Föredömligt utrustad med reflexväst och lampa fram och bak. Döm om min förvåning då han stannar och kliver av och leder cykeln över övergångstället. Ger mig som bilist tillfälle att i god tid notera att det kommer någon, och anpassa mig till situationen.

Det finns vettiga cyklister, men de verkar tyvärr vara underrepresenterade i trafiken.

FredricF
Reflexvästar verkar börja bli ett mode för cyklister. Jag har sett flera under den senaste veckan och i samtliga fall på cyklister på hojar typ "fler än 20 växlar".
Det finns visst hopp....
Men tyvärr är den typiske SoFo-cylisten, i tredigt svart på en skranglig hoj utan lysen och som oftast färdas diagonalt över korsningar, förmodligen oemottaglig för detta mode.

/Fredric
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Jag hatar verkligen cyklister! Utom när jag själv cyklar :) Men Kalle har rätt i att en alldeles övervägande majoritet inte borde få framföra sina cyklar i trafiken.

Osårbarhetsfenomenet som verkar så vanligt förekommande bland cyklister har jag också fascinerats av. Bara kvarteren runt Lundagård/Juridicum/Klostergatan i Lund borde innehålla ämnen till en årligen återkommande serie av psykologikonferenser. För så många självmordsbenägna medborgare har vi väl inte i det här landet?

/Lars

Don't adapt to the road. Be the road.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.