|
|
|
|---|---|
|
Tjena jo det är så att jag funderar på vad det kan vara. för ett tag sen (2veckor) så bytte jag kamrem/spännrulle på bilen.. jag funderarade på att byta vattenpumpen men tänkte att nä det skippar jag.. den funkar så bra så. när jag var klar med bytet av kamrem etc så märkte jag att motorn blir varm om jag inte varvar upp motorn. vad kan problemet va? lite jobbigt när jag står i köer och måste ligga vid 2-3k varv bredvid en familjebil (jag kör juh endå bmw :( :) vattenpumpen klarar inte jobbet längre? (vid exakt samma tillfälle då jag bytte kamrem.. (den liksom gick sönder vid bytet) termostat var jag o böt nyss och felet kvarstår. rem till vattenpumpen? vet inte riktigt hur vattenpumpen drivs? med generator remmen? och den går snabbare när jag höjjer varvet? vad krånglar för mig? erfarenheter av att vattenpumpen sliten ? Mvh Timmy | |
|
Verkar som viskokopplingen till fläkten börjar ge upp? Om nu din motor har en sådan, vilket jag tror.... Kolla helt enkelt att fläkten inte glappar osv.... |
|
|
kör med elfläkt.. och den höjer ej varvet tillsammans med motorvarvet. men bra att det kan vara ngt annat ialf :) vad kan det mer vara? låter det som att vattenpumpen e på väg? imorrn kommer jag köpa en ny från jobbet så ni får skynda er :) |
|
| dålig luftning utav kylsystemet? vad för symptom får man då? | |
| När du bytte kamrem måste du också ha tömt och tagit bort kylaren! Hur mycket luftade du systemet efter att du ställt allt i ordning? Troligtvis inte alls. Gör det och din bil kommer blir normal igen | |
|
jag hade samma problem med min efter jag pillat med kamremmen.. men då hade jag fått på bläcket som sitter fam vid fläkten som bestämmer hur fort fläkten ska gå fel!! vilket gjorde att fläkten inte snurrade med... men kör du med elfläkt kanske inte det är problemet?? |
|
|
mm jag har faktist tänkt på luftningen oxå.. jag hällde på... tryckte på alla slangar, startade motorn till arbetstemp... fyllde på mer.. tryckte.. hällde på tills ja fick i ungefär 10liter.. men det kanske måste vara 100% luftning för att det ska funka :) ska lufta genom luftskruven nu o kolla om d blir nå bättre. fortsätt komma med ideer tack tack |
|
| När jag bytte kamrem på 320n fick jag stå å lufta i 1 timme innan jag blev nöjd! En liten vägledning om hur lång tid det kan ta=) Det är faktiskt inte så himla bara! | |
|
tackar.. tänkte faktist ställa den frågan just.. jag höll på ett tag... felet blev 90% bättre.. jag kan stå på tomgången ett bra tag, tror inte att den kommer överhettas heller men den blir lite flr varm för mig en då... ska ta och fixa det imorrn när jag köpt glykol... jag luftade först med locket till kärlet öppet.. oså blev det för varmt så all glykol kom ut den vägen :( men nu vet jag hur det ska göras och att det bara är att fortsätta o lufta ett bra tag tills det blir 100. tack tack.. nu slipper det gasas i köerna och vara orolig för att jag ska spräcka toppen (om jag inte redan gjort det) |
|
| Tror att du har en luftskruv även på termostathuset. Där kan det bli en luftficka som man kan behöva släppa ut. | |
|
Exakt! Det är luftskruven vid termostathuset du ska använda när du luftar systemet! Kylarlocket ska sitta på! Kör motorn tills termostaten öppnar(Den övre kylarslangen blir varm) lossa luftskruven och skruva åt den först när det slutat bubbla. Sen upprepar man tills det inte bubblar längre helt enkelt! |
|
|
Nja enkelt är det inte alltid, fick lufta min E30 flera ggr, men första misstaget var att jag köpte en pirat-pump. Pirat-pumpen har inte tillräckligt flöde vilket resulterade i att den inte blev luftfri. monterade en orginal-pump och sen var det mycke lättare att lufta. Är det någon som har monterat en luftnippel på kylarslangens högsta punkt, då skulle luftningen gå lätt som en plätt tror jag? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.