|
|
|
|---|---|
| Ska köpa en E39 som servats enligt bok med longlife motorolja och oljebyten med ca 2500 mils intervall.Har tidigare haft flera BMW och då bytt syntetolja + filter var 500-1000 mil.Vilka är era erfarenheter?Ökat motorslitage med dessa långa intervall?Hur ser en olja ut vid byte efter 2500 mil normal körning? | |
| Jag litar inte på longlife grejjerna...Jag skulle inte vilja ha samma olja 2500mil.. | |
|
Det blir mer avlagringar och koks vid de intervallen oavsett om oljan är "Long-life klassad". Det skadar inte med ett extra byte mellan varven. AE |
|
|
JAG tycker det borde?! bli mer "tendenser" till problem/slitage med att ha i samma olja i 2500mil...men jag har visserligen aldrig hört någon som haft motorslitage pga dessa långa intervall...jobbar visserligen inte på någon bilverkstad heller ;) Mvh Janne. |
|
| En oljekille""" sa att byter du olja hela tiden vid ca. 500-1000mil kan du nästan""köra på vilken olja som helst du behöver inte det dyraste oljorna då. Så jag tror absolut på hellre ofta än långa intervaller. | |
| Att byta var 500:e mil är nog bara dumt(om inte annat för miljön) men att byta t.ex en extra gång imellan ordinare intervall dvs runt 1250mil skadar absolut inte men jag tror att dagens LL oljor klarar 2500mil utan problem om man kör runt 2000 per år , kör man 500mil per år tror jag inte det är nyttigt att endast byta oljan var 5:e år dvs allt beror nog lite på hur man använder sin bil. Ngt som dock är helt klart är att man inte tjänar någonting på att köpa en hälften så dyr olja och byta den dubbelt så ofta , snarare tvärtom! | |
|
Oljan bör bytas en gång/år tycker iaf jag...trots att den då kanske bara rullat 1000mil eller lite drygt det så... Märkligt att ingen? tillverkare skriver just angående byte av olja minst en gång/år i instruktionsboken i nyare "2500mils longlifeoilbilar"...eller det kanske står i böckerna något om just detta? Mvh Janne. |
|
|
Att byta olja var 500 mil är slöseri på miljön och pengar, oljorna idag är så bra att man åtminstone kan köra minst 1000 mil, klart gör man mindre så bör man byta en gång per år. Själv har jag bara kört snart 500 mil det här året det lägsta hitills. |
|
|
Kanske det kanske :) Men intressant i sammanhanget vore om någon kunde kika i sin "2500 longlifebils :)" instruktionsbok och se där om det står något om "byte olja en gång/år"...vore ju intressant :) Mvh Janne. |
|
| Vad stod det i boken till e34 an? nån som vet? | |
|
Sen beror det ju på hur mycket olja det får plats i motorn. Ju mindre olja desto mer slitage på samma angivet miltal. Delorian; Innan "longlife" uppfanns så var det max 12månader och/eller 1.500 mil för olja + filter. M V H Stephan Min bil: Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Sedan beror det också på hur bilen körs, enbart kortkörning, mycket kallstarter osv måste man byta oftare än 2500 mil, men nu är det ju så att servcieindiktorn räknar antalet liter förbrukad bensin inte kilometer, kort körning, mera bensinåtgång= tätare intervall. BMW fick modifiera oljefiltren når dom införde 2500 intervallen, dom upptäckte att oljefiltrets papper löstes upp, om bilen statskördes med mycket kallstarter vilket gör oljan aggressiv vid sådan körning rekomenderas tätare oljebyten än vad servcieintervallen säger. Jag har aldrig kört en bil mera än 1100 mil/12 månader mellan oljebyte och kommer aldrig att göra det heller. ///MVH Hasso Länk |
|
OT: Detta kanske är helt ointressant men sätt det i jämnförelse. I den bransch jag jobbar i, dvs lastbilsbranschen, kan följande serviceintervall förekomma. Lastbil som kör långdistans kan det förekomma 150,000 km:s intervall på motoroljan. Oljan skall vara klassad E4/E6/E7 Low saps för Euro 5. Bilarna i de fallen utrustas med ett extra centrifugal filter för motoroljan samt annat bränslefilter. Motorn innehåller ca 32 liter olja. Samtidigt skall det vara syntetolja i växellåda (12 liter) samt bakaxel (25 liter) och intervallet blir då 540,000/3 år på växellåda samt bakaxel. Gäller dock bakaxel utan navreduktion. M. Pedersen |
|
|
Ja...farsgubben har ju en nyare BMW med säkert? oljebytesintervallen "2500 liter bensin/service"....han "snittar" sin bensinförbrukning nu på klart under 0,8l/mil och kommer säkerligen inte mycket över 1000mil/år med sin vagn..Låter otroligt om det ska gå mer än 2,5-3år innan byte av olja i denna bil.. MÅSTE ju stå någonting om oljebyte tidigare vid så lite körning och förbrukning..kan jag tycka iaf. Jag ska kolla i hans instruktionsbok vid tillfälle vad som står där.. Mvh Janne. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Janne T: har för mig att det står och rekomenderas var 12 månad på äldre (1500 mil) och var 24 månad på bilar med LL -01-04 krav/olja ("2500"mil") ///MVH Hasso Länk |
|
Ok Hasso...misstänker nog också något sådant. Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.