|
|
|
|---|---|
|
Man kan tycka att det är miljöhets eller inte. Jag är en av dem som tycker det saknas roliga mijöbilar. Jag vill gasa med gott samvete. Är det någon som har någon erfarehet av att konvertera bensin till biogas? Om man gör en sökning på Google får man massor med uppslag över att detta ska vara tämligen enkelt, men jag lyckas inte hitta någon verkstad som kan utföra detta. För mig så låter det tilltalande att göra om en 540 eller en M5 till Biogas drift. Att kunna behålla prestanda och minnimera miljöpåverkan låter inte bara som en bra sak utan även som ett kul projekt. Är det någon som känner till något företag som skulle kunna utföra detta? | |
|
www.tekniskaverken.se i Linköping är det enda seriösa företag jag känner till som utför sådana konverteringar. Däremot LPG (gasol) konverteras det en hel del bilar i Tyskland med stora motorer, kolla på www.mobile.de och sök på BMW samt LPG-drift. Däremot kommer du aldrig få bilen godkänd i ASB med gasolkonvertering och det finns mindre än 100 bilar med LPG-drift idag och ca 9 tankställen, båda i minskande takt. Det är inte enkelt att få det att funka nej:) www.fordonsgas.se har mer info att erbjuda samt bra länkar. Mitt tips till dig blir som jag gjorde, köp en billig Compact till Gasdrift och dagligbruk, finåk med stormotorn. Man njuter mer av den då samt det kommer ju inte annat än ren luft ur röret bak:) Mvh Asken |
|
|
Biogas har definitivt avgaser som bensin och andra bränslen men dock inte så mycket. Tror du blandar ihop bränsleceller som drivs med väte och biogas. Biogas ger koldioxid och en massa annat otrevligt. Kör själv en Volvo V70 bi-fuel till vardags och det är ca 40% mindre koldioxid vid biogasdrift än vid bensindrift Håller med föregående inlägg. Glöm konvertering !!! Skäl: - Det är olagligt att ändra en helbilsgodkänd EU-certifierad bil - Du kan aldrig få den godkänd som miljöbil - Du kan aldrig få den besiktigad mer - Det skulle kosta ganska stora summor - Det skulle ta upp stora delar av bagaget - Värmeutvecklingen vid gasdrift skulle haverera motorn - Du skulle få nyutveckla helt ny mjukvara i motorns styrdator och troligen flera andra datorsystem i bilen Vill du åka lyxigt med biogas är det bara Mercedes E-klass som gäller och den är SVINDYR. Dessutom går det idag inte att importera en gasbil från t.ex Tyskland och få den godkänd i Sverige på grund av test och certifieringsregler med gasanläggningen med frystest bl.a |
|
| Låter onekligen som om det är mer problem än vad som antyds i de artiklar jag läst. Nu har jag har blivit tipsad om att ta kontakt med tekniska verket i lidköping, de kan tydligen utföra konverteringar. Jag har inte fått något svar därifrån ännu, så fortsättning följer | |
|
Det var Linköping du skulle kontakta. Inte Lidköping !! Läs förra numret av Teknikens Värld så får du veta mer om problemen med import av gas-bil LPG-gas klassas inte längre som miljövänlig och efter 2003 godkänns inga sådana bilar i Sverige CNG (biogas/naturgas) finns det ett antal varianter av i Sverige. Dock nästan inga med lite större modeller med komfort mer än Volvo S60/V70/S80 begagnade från 2001 med 140 hk samt några enstaka Mercedes E-klass. oftast före detta taxibilar |
|
|
För att göra det lättare: Länk Varför är biogas då bra för miljötänkandet? Med mindre tank tvingas man tanka oftare och man börjar tillslut tänka efter, är den här körningen nödvändig? Biogas är betydligt billigare per mil att åka. En 316g med fullspec, sportstolar, armstöd navi mm är som en bekväm större bil. Under ett pressmeddelande om B-klass NGTs introduktion Länk fann jag formuleringen i ordningen "med denna driven av biogas är utsläppen 0". Mitt antagande var, efter att fysiskt ha andats in avgaser från min compact att detta gäller allt gasbilar. Med mindre motor släpper man som förare ut mindre skit i luften. tillika är en modern motor mindre skadlig för luften en äldre. Byter man ut katalysatorn och lambdasonden på sin 5-10år gamla bil gör man miljön en rejäl bonus. Att göra lyxen att gå till affären(under förutsättning att man bor inom rimligt gångavstånd samt att man inte månadshandlar:)) någon gång per vecka. Tillika om man börjar köra på högre oktantal( samma volym bränsle, högre energiinnehåll, komemr lite längre men kostar lite mer). Åka på standardrekommendation av hjul&däck. Köpa lättrullande däck som inte blivit tranporterade runt halva jordklotet(transporter bidrar indirekt till klimatpåverkan), tvätta bilen på en GDS-hall istället för hemma på uppfarten( finns t o m lagar som förbjuder det numer samt att skiten på lacken hamnar förr eller senare i dricksvattnet), Länk inköp och tips på miljövänlighet i inköp. Länk Samtidigt det allra viktigaste, det är ingen som kan tvinga någon att åka miljövänligt! Det måste vara och är en uppmuntran till att själva vilja bli nyfiken och ta sig tiden att undersöka fundera och reflektera kring sina val och vad det gör för helheten och framtiden. Lagar och regler är tvångsmedel, uppmuntran är en annan skola, den jag försöker applicera. Det finns så många nyfikna, positiva och intelligenta besökare till denna siten att just därför är de en av de bästa applikationsgrupperna för detta inlägg. Skrivet av en V12-fantast dessutom:)) Vad är lyx kan man ställa sig frågan? E-klass är en bekväm bil, jag har åkt den både själv och som taxi men jag finner mer lyx i mer pengar kvar i plånboken och gungades i en compact faktiskt. Det är stressen som dödar känslan likväl som annat gott i vårt samhälle. Mvh Asken |
|
|
Tack Asken Det var ju bra med en länk direkt :) Jag tycker du har bra miljöargument. Eftersom jag själv bor och jobbar mitt i stan så använder jag bilen ca 1-2 gånger i veckan. Tunnelbanan går snabbare än bilen och jag har fullt med affärer runt hörnet. Jag vill däremot ha en rolig bil att köra när jag behöver, det ska också gå att lasta hyfsat i bilen. Lyx har inte så mycket med saken att göra förutom glädjen att ha en bil man trivs med. |
|
| Jag pratade med dom i lidköping för ett tag sedan, det krävs ett certifikat på just den bilmodellen eller märket (osäker det var ett tagsedan) och det kostar runt 150 000:- efter att de har det så är det inga problem för dem att konvertera till biogasdrift. Så det skulle bli dyrt för en privatperson att konvertera en enskild bil, då de inte hade cert för bmw. | |
Transocean |
kostar runt 20 000 i norge Länk |
Transocean |
Fel länk. Länk |
|
Dom Norska konverteringarna är ju LPG-gas så glöm dom i Sverige LPG-gas godkänns inte längre i Sverige (Är ju fossilt bränsle från oljekällornas gasfickor) och det finns heller inga mackar kvar i Sverige alls knappt. Länk I Sverige är det bara CNG-bilar som fabriksutrustats med gas-utrustningen (250kg tryck) och sålts som nya som är godkända i Sverige Du kan inte eftermontera CNG-system och du kan inte importera en sådan bil som begagnad med dagens regler. Länk Länk |
|
|
Tallviking, korrekt. LPG(gasol) finns det ca 100 bilar kvar i Sverige främst de som blev konverterade under 80 samt tidigt 90-tal. 9 mackar tillhandahåller gasol idag. Det bästa är CNG(biogas). Om ni vill göra en extra insats för miljön och bor i Stockholm säkrar Ni tillgången på drivmedel för mig och andra genom att gå på toa ofta och mycket. Det som är avföring i mars blir till Asken(sbil)bränsle i April:) Mvh Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.