|
|
|
|---|---|
|
Hejsan. Jag besikta min M3. allt gick bra förutom: 1. HC-halt tomgång, för hög. 2. CO-halt förhöjd tomgång. för hög. Miljökontrollvärden: 1. HC: 358 - (100) 2. CO 2500: 0.6 - (0.3) vad ska jag göra för sänka dom? tanka etanol? tanka 2takt olja+bensin? tanka t-röd? hur ska jag blanda osv? tacksam för hjälp! | |
| -95års modell | |
|
Du skall nog kolla vad som är fel istället för att blanda mirakelkurer. Det luktar trasig lambdasond eller möjligen dåliga ventiltätningar. Drar den olja? AE |
|
| Den har gjort alla inspektioner, den har rullat 12 000, och full servad svensksåld | |
|
Standardsvaret här brukar ju vara att ha motorn/katalysatorn varm innan miljövärdena kontrolleras...väntade du länge innan bilen kördes in i hallen? Katalysatorn "tänder" sent(dvs katten måste vara het innan besiktningen) på många BMW modeller och speciellt på tidiga M-modeller vad jag hört iaf.. Är den inte det då blir det "garanterat" problem med diverse miljövärden. Billigast att börja med hur som haver :) Mvh Janne. |
|
|
hc.n hade ja 450 på min 536a tanka etanol 20%..tror ja de va?? sen bytte ja olja å tändstift då gick den i allafall igenom..... men som åvanstånede nått är ju fel..kan va katten lamdan skulle kolla de sen om ja vore dej mvh pezen Länk |
|
|
Gör rent luftmängdmätaren med el-mek rengöring. Det fick jag göra på min s50 motor innan besiktning. Och se till att bilen är "tok"varm. Dvs kör den på tomgång medans du väntar på din tur och be besiktningsmannen ta en ordentlig runda för att värma motorn. Annars är ca 20% etanol ett alternativ inte för mycket för då sticker lambdavärdet iväg pga för mager blandning. Jag hade nästan exakt samma fel för två år sedan. Tankade etanol den gången och bilen gick igenom. Förra året hade jag gjort ren luftmängdmätaren och då gick den igenom utan etanol. Tobbe |Oo=00=oO| Länk |
|
|
har liknande (e34 b10) problem har byt lite alltmöjligt luftmät, lambda, ALLA oljor remar hela motor i bitar 2st A4 sidor fixat o byt ;) på AUTORISERAD BMW service. . . och hc landar ändå på 160-170?! varm kört tankat etanol ingen skillnad :( måste va katalysatorn tyvärrrr i mitt fall. . . |
|
|
Där finns en enkel sak man kan gör oxå. Slå en diagnos hos BMW eller någon verkstad med diagnosdator. Kolla om luftmängdmätaren och/eller lambdasonderna har genererat felkoder. Annars kan det vara som diapeee skriver om sin alpina att kattarna är slut. Det är ju inte så skoj hade rekommenderat att du köper typ supersprint metallkattar även millway har bra metallkattar istället för original(dyrare). Annars kan man åka till Ferrita och be de svetsa in nya metallkattar. Tobbe |Oo=00=oO| Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.