AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.207

Kan man byta regnsensor bara utan att byta ruta, 328iT -00?

Ma
280
Magnus Karlsson
525dA Touring -11 M-sport
Tjena

Precis som de framgår i rubriken så har min regnsensor mer eller mindre lagt av.
Det är en luftbubbla i den blå rektangulära fläcken nästan längst upp på utsidan av framrutan, och som jag har hört de så tappar den känslighet/slutar att fungera om det inte är helt felfri blå yta. Stämmer detta till att börja med eller har jag fått fel info? Sen undrar jag ju om de går att byta ut bara själva regnsensorn utan att behöva byta ruta med då den är mycket fin. Den ska tydligen finnas som reservdel men jag vet inte om jag blev missförstådd så att allt annat än just den blå fläcken följde med kanske i den nya satsen?

Tacksam för svar, måste göra nåt snart...har ju inte nån intervall längre heller då den sitter i samma... =(
Gu
80
Gum
320 Touring -05
Den blåa delen sitter i rutan.. Man kan initiera om rengsensorn (med diagnosutr.) om det inte e allt för mycket bubblor där..
Ma
280
Magnus Karlsson
Så jag behöver troligen byta ruta då?
Gu
80
Gum
320 Touring -05
Jag skulle prova initiera först
Ma
280
Magnus Karlsson
Men hur kan de hjälpa att initiera om den om inte den är utbytt eller rutan är de? Då skulle den ju fungera som vanligt. Jag fick förklarat för mig av bmw att de bara behövs initieras när något av de 2 ovanstående ändringarna är gjorda. Men visst, jag ska försöka rodda efter nån bmw mek som kan göra de där lite smidigt. Betydligt billigare om de funkar! =)
Ma
280
Magnus Karlsson
Jag har provat nu, men de fungerade inte...
Blir väl till att byta ruta och hoppas på att min nuvarande regnsensor är ok, alltså själva elektroniken och bara flytta över.

Ingen som varit med om detta tidigare?
Gu
80
Gum
320 Touring -05
Jag har initierat om många bilar o det har funkat med det 95% av gångerna..
Ma
280
Magnus Karlsson
ok, de låter ju skumt...
Men jag kanske har mer bubblor i min då?
Jag fick höra att man skulle ha torkarspaken i 0-läge, därefter slå på tändning så alla lampor lyser i minst 20s o sen vrida av tändning. o sen när man vred på igen så skulle de vara klart. Stämmer denna beskrivning eller har jag fått fel info?
Gu
80
Gum
320 Touring -05
Ja det stämmer men den måste frisläppas med diagnosutr. först...
Ma
280
Magnus Karlsson
Ok, tackar..
Jag får be honom att han gör de.

Ma
280
Magnus Karlsson
Med att frisläppas, menar du att man måste radera felkoderna om de är några först eller?

Gu
80
Gum
320 Touring -05
Nej, det finns ett eget initieringsprogram och via den så frisläpper den gamla initieringen...
Ma
280
Magnus Karlsson
Ok, jag får se om jag kan få någon o kika på de där.

Lite synd o byta en ruta som är schysst i övrigt...

Tack
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.