|
|
|
|---|---|
|
Är den bra? Den är ganska billig. Jag vet vet att man kanske borde satsa på märkesdäck men det borde inte skilja mycket mellan denna och andra märkesdäck, eller? min bil: E60 520i 2004 Länk | |
Transocean |
Nankang har ett dåligt rykte men åtminstone dubbdäcket SV-5 fungerar utmärkt så varför inte. |
|
Jag hade alla dagar i vecka lagt till ett par hundralappar per däck för att få ett bättre däck av bättre märke. Ser inte anledningen att köpa en realtivt ny BMW för kanske 200' och sedan köra ett antal månader på de billigaste däcken man hittar. Har inte läst några tester om just detta däck men liknande däck brukar i regel sågas. Man vill ju gärna ha ett däck som uppträder säkert på vinterväglag och som ändå ger viss körglädje på då det inte är vinterväglag och jag har svårt att tänka mig att Nankang ligger bland de bättre oavsett vad det gäller. Men det är kanske enbart är förutfattande meningar från min sida... ___ //Ulf |
|
|
Kan bara hålla med Programmer! "Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk" brukar man väl säga. Det är ju däcken som ska se till att du stannar på vägen i vinter :) Lägg några hundralappar till per däck.. Mvh Anders |
|
| Kan bara instämma i kören...Nankang är något som jag aldrig kommer att sko min fälgar med. Möjligen om jag köper en beggad wazz men knappast då heller. | |
|
Saknades några ord...ska vara "...köra ett antal månader PER ÅR på de billigaste..." ___ //Ulf |
|
|
läs: Länk AMS däck test 2006 jag citerar " ... Asiatiska Nankang och Sunny är trots dubbarna urusla på is och snö, de facto sämre än samtliga frikitionsdäck" say no more Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Tänkte också hänvisa till AMS-testet men kom lite efter. Varför köpa skitdäck? Jag uppskattar att få stopp på skrotet och kunna svänga om det skulle behövas, inte bara i vanliga situationer för då funkar alla däck. Min bil: Länk |
|
| tack för alla svaren....det blir nog nåt hundralapp till och bättre vinter däck helt klart...nu är det bara att bestämma sig...dubb eller friktion?? | |
|
Var i Sverige bor/kör du? Jag brukar förespråka teorin dubb i söder, friktion i norr :) Vi här "i söder" är inte vana vid (is-)halka på samma sätt som en norrlänning och det är ju så att dubb greppar bättre på is än friktion, rent generellt iaf.. undantag finns såklart! Köper du något från Nokian eller Gislaved så blir du oftast nöjd. Mvh Patrik ___ Touringklubben: Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det är helt klart bättre tex. att köpa svenska regummerade kvalitestdäck än billiga asienvinterdäckdäck om man vill spara några kronor. Dubbade är alltid bättre i princip i alla lägen, själv ser jag dubbfria som ett surrogat till riktiga vinterdäck. Å andra sidan kör man mest på välplogade, saltade vägar eller i stan så fungerar friktionsdäck nog rätt hyfsat. Jag har bara kört dubbfritt vid några tillfällen och på hemmplan är direkt livsfarligt, då det inte saltas alls i vår stad, utan blir såphalt i korsningar mm sandningen räcker ju inte till och körs bort så småningom ///MVH Hasso Länk |
|
PATRIC_N: jag bor på västkusten...utanför Gbg... din teori...är det inte tvärtom...eftersom det är mycket is och snö i norr=dubb och här på västkusten blir det inte lika mycket is-snö=friktion.... |
|
|
Jag håller helt med Patrik_N! Bor också utanför Gbg och här är det ju oftast slaskiga vägar som inte är hala. Med andra ord "vet" man ju att det inte är halt! Och så helt plötsligt är det en isfläck i en kurva, över en bro eller som jag råkade ut för att vägverket på en sträcka av ca 5-7 km glömt (!?) att salta. Då kan man säga att det plötsligt, mycket plötligt, blev skithalt. Jag lyckades med ett nödrop klara mig även om det var på ett hår. Kanske beroende på att jag har dubbat!? Ett flertal andra upptäckte inte att det blivit halt. Dom fick bogsera bort sina bilar! Argumentet att "man får väl köra försiktigare när det är halt" hör man ofta från dom som inte kör dubbat! Det köper jag inte alls! Händer det en olycka beror det ju oftast på att man överraskats av något icke planerat och då är det per definition också omöjligt att planera för det! Sedan verkar det ju vara så att en del friktionsdäck är riktigt bra! Även vid halka! Per L |
|
|
Kallt runt nollan = mycket hal is fläckvlis + slask som fryser på = dubb Riktigt kallt -15-30 = lite strävare is= funkar bra med odubbat -Phil |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.